מחקר חדש שפורסם היום (ראשון) על ידי המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה חושף כי ארגון הטרור חמאס תכנן את מתקפת 7 באוקטובר על ישראל במשך שנים רבות. על פי המחקר, שהוביל סא”ל במיל' יהונתן דחוח-הלוי, חמאס החל ביישום התוכנית המורכבת כבר בשנת 2021.

המחקר מתבסס על ניתוח מקורות ראשוניים מארכיון חמאס ומציג תמונה רחבה של תכנון ארוך טווח שכולל מתקפה משולבת שנועדה לשבש את המצב בישראל. בין הממצאים העיקריים שהובאו במחקר, בולטת העובדה שחמאס תכנן לכבוש שטחים בתוך ישראל, לעורר אינתיפאדה ביהודה ושומרון, ולשגר רקטות בכמויות עצומות לעבר ערי ישראל.

צה"ל הרים את הקלף המנצח של המלחמה: זה המפתח להשבת החטופים
מכה אחר מכה: סמל העוצמה האיראנית שאיים על הגליל - הושמד

המחקר מדגיש כי חמאס ידע לנצל את המצב הפוליטי הסוער בישראל ואת הפגיעה בכשירות צה”ל בשל המשברים הפנימיים, והטעה את ישראל לגבי כוונותיו האמיתיות. חמאס הציג מצג שווא של ארגון מורתע, תוך כדי שהוא מפתח יכולות מתקדמות בשטח.

עוד נמצא כי חמאס חיזק את הברית האסטרטגית שלו עם איראן וחיזבאללה, אך למרות השותפות, הוא בחר לפעול לבדו במתקפה.

טנדר עם מחבלי חמאס בשדרות (צילום: צילום מסך)
טנדר עם מחבלי חמאס בשדרות (צילום: צילום מסך)

מנהיג חמאס, יחיא סינוואר, ראה במתקפה כחלק מ”חזון אחרית הימים” של האסלאם, נבואת הניצחון הסופי של המוסלמים על הכופרים. סינוואר אף החל לחשוף רמזים לציבור הפלסטיני על המתקפה הצפויה כבר בדצמבר 2022, כאשר הכריז על “מבול רועש” שבוא יגיע.

יחיא סינוואר (צילום: רויטרס)
יחיא סינוואר (צילום: רויטרס)

המחקר מעניק הצצה ייחודית אל המחשבה האסטרטגית שמאחורי פעולות חמאס ומסביר את ההיערכות והיכולת של הארגון לבצע מתקפה בסדר גודל כזה על ישראל.

הזוועות שנחשפו בבארי (צילום :צור שיזף)

החשיפה במחקר החדש מדגישה את תכנון הטרור המתוחכם של חמאס ואת היכולת שלו לשחק על כמה מישורים – צבאי, פוליטי ודתי – במטרה לערער את היציבות האזורית.