חיסולו של חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה, הותיר את הארגון השיעי במשבר מנהיגות עמוק. נסראללה, שהנהיג את הארגון במשך למעלה משני עשורים והפך לדמות סמלית במאבק נגד ישראל, חוסל לאחר תקופה שבה הסתתר מהעין הציבורית. כעת, חיזבאללה מוצא את עצמו בנקודת מפנה קריטית, ללא מנהיג צבאי ברור שיעמוד בראשו ברגעים אלה של מתח צבאי וגיאו-פוליטי מוגבר.

גורמים בכירים בחיזבאללה התקשו להחליט על יורש מיידי, דבר שהותיר את הארגון חסר הנהגה יציבה. נעים קאסם, סגנו של נסראללה, אמנם נתפס כמועמד טבעי לרשת את התפקיד, אך רבים טוענים כי הוא אינו מתאים לתפקיד המנהיג הצבאי החזק שהארגון זקוק לו בשלב זה.

נתניהו מקיים התייעצות ביטחונית דחופה; דרמר קטע את פגישתו עם שר החוץ הצרפתי
"ישראל מכינה תקיפה שהיא יותר מכואבת למשטר": הסיבה שעדיין לא היה תקיפה באיראן

"הם פשוט תקועים, אין להם מי שיחליט מה לעשות״, אמר פרופ׳ אמציה ברעם, מומחה להיסטוריה של המזרח התיכון. "נעים קאסם הוא אינטלקטואל, איש דת עם השכלה טובה, אך הוא לא מפקד צבאי. חסר לו הרקע הצבאי והיכולות האסטרטגיות של קודמו״. 

על אף מאות טילים מדויקים בטווחים בינוניים וארוכים שחיזבאללה מחזיק בהם, הארגון אינו משתמש בהם. ברעם מעריך כי קיימות שתי סיבות עיקריות לכך: "האפשרות הראשונה היא שהצוות הטכנולוגי של חיזבאללה נפגע, או שהם מנותקי קשר ולא מקבלים עדכונים.

"האפשרות השנייה היא שההנהגה באיראן עדיין לא נתנה את האישור לשימוש בטילים אסטרטגיים אלה״, הסביר. "יש להם מאות טילים כבדים ומדויקים, אך לא ראינו אותם משתמשים ברובם עדיין, וזה מאוד תמוה".

תיעוד מזירת החיסול של נסראללה (צילום :אל-חדת')

כעת, לאחר חיסול נסראללה, חיזבאללה נמצא במצב של קיפאון אסטרטגי. מתחילת המלחמה, הארגון נהג לקחת אחריות על כל פעולת טרור ולדווח ברשת על כל פעיל טרור שחוסל. ״הקו המנחה של נסראללה היה לדווח על כל אירוע ועל כל פעיל שמחוסל - במטרה לשמר את האמינות של הארגון. כעת, לאחר ההתקפה והמספר הגבוה של המחוסלים, אין מי שיחליט מה ואיך לפרסם - ואין מי שיקבל החלטות מכריעות בשטח״, הוסיף ברעם.

עוד מוסיף הפרופ׳ כי למרות חיסולו של נסראללה, חיזבאללה נמנע מלקיים עבורו טקס קבורה פומבי בביירות, מה שמעלה שאלות רבות. "אם הם היו מקיימים את הטקס הגדול שרבים ציפו לו, הייתה להם סיבה לחשוש. ייתכן מאוד שהם לא מקיימים את הטקס כי הם לא רוצים לחשוף את ההנהגה שלהם בזמן רגיש כל כך, מתוך פחד שצה"ל ינצל זאת לפעולה נוספת ויחסל אותם. העובדה שלא הייתה תהלוכת קבורה כמו שאמורה להיות, עם דמויות בכירות כמו נעים קאסם והאשם סאפי א-דין בראש, מראה שהארגון חושש מאוד מהתגובה הישראלית״.

נסראללה (צילום: רויטרס)
נסראללה (צילום: רויטרס)

לאחר חיסולו של נסראללה, הארגון השיעי ניצב בפני אתגר מנהיגותי ומבצעי משמעותי. חוסר היכולת להחליט על מהלכים מכריעים, לצד המשך הפעילות הצבאית נגד ישראל, עלול להוביל להתפוררות הארגון או לשינוי משמעותי במבנהו. "כרגע, זה נראה שאין מי שייקח שם את ההחלטות הגדולות״, סיכם.