בעוד שישראל מחזיקה בארסנל טילים מתקדם המסוגל להגיע למרחקים של אלפי קילומטרים, היא ממשיכה להשקיע משאבים עצומים בפיתוח ותחזוקה של צי מטוסי קרב מתקדמים. מדוע מדינה קטנה כמו ישראל מתעקשת על אסטרטגיה זו?

אסד עוואד אל-זועבי, מומחה לאסטרטגיה צבאית, מספק תובנות מעמיקות בנושא זה בריאיון מקיף לערוץ אל חדת'. לדבריו, ההעדפה הישראלית למטוסי קרב נובעת מתפיסה אסטרטגית עמוקה ומהבנה מעמיקה של הזירה הגיאופוליטית במזרח התיכון. "העיקרון המנחה בתורת הלחימה הישראלית הוא העברת המערכה לשטח האויב," מסביר אל-זועבי. "מטוסי קרב מאפשרים לישראל ליצור עליונות אווירית ולפעול בעומק שטח האויב באופן שטילים אינם מסוגלים לעשות".

תם עידן הפלסטרים: ישראל מעכבת את התגובה באיראן - ויש לכך סיבה טובה

ההיסטוריה הצבאית של ישראל מלאה בדוגמאות המדגימות את יעילותה של גישה זו. אל-זועבי מזכיר מבצעים בולטים כמו הפצצת מפקדת אש"ף בתוניס ב-1985, סיכול חטיפת מטוס אזרחי ישראלי ב-1972, ותקיפת הכור הגרעיני בעיראק ב-1981. בשנים האחרונות, פעולות נגד מתקנים איראניים, כמו הכור בנתנז, מדגישות את המשך הרלוונטיות של אסטרטגיה זו.

"מטוסי קרב מספקים גמישות מבצעית שאין לטילים," מדגיש אל-זועבי. "טייס יכול לקבל החלטות בזמן אמת, לשנות מסלול, ואפילו לבטל משימה אם הנסיבות משתנות. זוהי יכולת קריטית בסביבה המורכבת של המזרח התיכון".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>> 

תקיפה בביירות (צילום: רשתות ערביות)
תקיפה בביירות (צילום: רשתות ערביות)

היבט טכני חשוב נוסף הוא היעילות האווירודינמית של מטוסי קרב. "מטוסים פועלים נגד הרוח בהמראה ובנחיתה," מסביר אל-זועבי. "זה מאפשר להם למקסם את כוחם ולהגדיל את טווח הפעולה שלהם. למשל, המרחק בין ישראל לאיראן הוא כ-1,300 ק"מ, אך מטוסי קרב מתקדמים כמו ה-F-35 מסוגלים להגיע לטווח טקטי של עד 2,000 ק"מ".

יתרון משמעותי נוסף של מטוסי קרב הוא יכולתם לשאת מגוון רחב של חימושים, כולל פצצות חודרות בונקרים, מבלי לפגוע משמעותית בטווח הטיסה או בביצועים. "הפצצות מאוחסנות בבטן המטוס באופן אווירודינמי," מציין אל-זועבי. "זה מאפשר למטוסים לשמור על ביצועים מיטביים גם בעת נשיאת חימוש כבד".

למרות היתרונות הברורים של מטוסי קרב, אל-זועבי מדגיש כי ישראל אינה מזניחה את פיתוח יכולות הטילים שלה. "האסטרטגיה הישראלית משלבת בין שתי היכולות," הוא מסביר. "טילים משמשים כהרתעה ולמשימות ספציפיות, בעוד שמטוסי קרב מספקים את הגמישות והדיוק הנדרשים למבצעים מורכבים".

בסיכומו של דבר, השילוב בין טכנולוגיה מתקדמת וחשיבה אסטרטגית מאפשר לישראל לשמור על יתרונה האווירי. "בעולם שבו האיומים משתנים והמרחקים גדלים," מסכם אל-זועבי, "מטוסי קרב מתקדמים מספקים לישראל את הכלים הדרושים לשמירה על ביטחונה ועל יכולת ההרתעה שלה".

סיוע בתרגום: ביירון - חברת תרגום וכתיבה