צה”ל הודיע היום כי הצליח לאתר ולנטרל מנהרה התקפית של ארגון הטרור חיזבאללה, שחצתה את הגבול מדרום לבנון לתוך שטח ישראל, סמוך למושב זרעית שבגליל המערבי. הגילוי של המנהרה עורר תגובות נרחבות מצידם של ראשי הרשויות המקומיות בצפון, שבשנים האחרונות התריעו על חשש לקיומן של מנהרות חוצות גבול.

המנהרה, שאותרה במרחב ‘מרווחין’ שבדרום לבנון, חדרה כ-10 מטרים לתוך שטח ישראל, אך נותרה חסומה וללא פתח יציאה בישראל. המנהרה אותרה כחלק ממבצע רחב של צה”ל להשמדת תשתיות טרור בגבול הדרומי של לבנון, שנמשך בחודשים האחרונים.

גם חיזבאללה יודע: היתרון בתמרון הקרקעי צפוי להתהפך בקרוב

עמית סופר, ראש המועצה האזורית מרום הגליל, הביע דאגה עמוקה: “שנים של תלונות שהעברנו לצה”ל על קולות חפירה מתבררות כמציאות מחרידה. כמובן שאנחנו שמחים על פעולות הגילוי וההשמדה, אבל עכשיו, מעבר לשמחה על מה שנמצא, אני חושש ממה שאנחנו עדיין לא יודעים. איום החדירה ליישובי הגליל לא הוסר. אני מקווה שהצבא ערוך להדוף כל תרחיש נוסף – המציאות עולה על כל דמיון״.

שמעון גואטה, ראש המועצה האזורית מעלה יוסף, הדגיש את המחדל הביטחוני בגבול הצפון: “אני מבקש להודות לצה”ל ולכוחות הביטחון על חשיפת המנהרה. אנחנו, ראשי הרשויות, התרענו פעמים רבות על קולות וסכנות, וטענו כי הגבול אינו מוגן כראוי. גילוי המנהרה לפני שנעשה בה שימוש הציל נפשות, אך זה לא מקטין את גודל המחדל. אירוע ה-7 באוקטובר היה יכול להתרחש בצפון בהיקפים גדולים יותר. תושבי הגליל המערבי לא יחזרו ליישובים עד להסרה מוחלטת של כל האיומים האזוריים״.

גבי נעמן, ראש מועצת שלומי, העלה שאלות קשות הנוגעות לניהול המצב הביטחוני בצפון: “מנהרות חודרות שוב מתגלות, ואנו ניצבים מול סכנה שהייתה יכולה להוביל לאסון לאומי ולהרג של אלפי תושבים בצפון. זה בלתי נתפס שהיו אמירות רק לפני חודש מצד גורמים ביטחוניים, שטענו כי יש צורך להגיע להסכם עם לבנון. האם צה”ל ידע על קיומה של המנהרה לפני פרוץ המלחמה? אם כן, למה לא תקפו את חיזבאללה ואת המנהרה? ואם לא, המשמעות היא כישלון נוסף בהגנה על תושבי הצפון״.

“עלינו לדרוש דין וחשבון על מחדל ההגנה על תושבי הצפון. אין לתושבים אלא להודות לבורא עולם על הנס הגדול שנמנע. צה”ל חייב לשתף את הציבור בכל הממצאים בנוגע למנהרות ולאמצעי הלחימה שנמצאו. אנו מתפללים ומאמינים שהדרך להשבת הביטחון לתושבים קרובה״.

המנהרה שאותרה בגבול ישראל-לבנון (צילום: דובר צה"ל)

משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו”ר פורום קו העימות, הוסיף על החששות המתמשכים בצפון: ״שנים שידענו והתרענו שמשהו מתחולל שם. עכשיו כבר ברור לכל שכשהודעתי לתושבי מטה אשר לקחת את הדברים שלהם ולעזוב מיד את הבתים, היתה זו החלטה מנהיגותית מדויקת!״, משחזר את פינוי התושבים עם פרוץ המלחמה.

"שנים שאני צועק שיש לטפל בגבול הצפון ולהכניס כוח צה"לי שינקה את האורוות על קו הגבול - והנה אשר יגורנו בא לנו. מזל גדול שכרגע נמצאו המנהרות וארסנל הנשקים כי נמנע פה אסון עצום שיכול היה לחרב את מדינת ישראל! אני פונה לממשלת ישראל, לקבינט ולצהל להמשיך במשימה המקודשת של החזרת הבטחון לתושבי הצפון ולהסיק את המסקנה המתבקשת: יש להטות אוזן תמיד למנהיגות המקומית ולתושבים שהם תמיד העיניים והאוזניים של המדינה".