תרחישי אימים מלפני מספר חודשים ניבאו כי חיזבאללה ישגר אלפי טילים ביום שישתקו את התנועה בכבישי הארץ, ואף יגרום לפגיעה ברשת החשמל שתגרום להפסקת-חשמל ממושכת. על רקע התמרון בלבנון והחיסולים האחרונים התייחס הבוקר (רביעי) מפקד מערך ההגנה האווירית לשעבר תא"ל במיל' דורון גביש לתמונת המצב מול חיזבאללה בשיחה עם ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM. בהמשך שוחחה עם המגישים ד"ר תמר עילם גינדין, מומחית לאיראן ממרכז עזרי באוניברסיטת חיפה ומחברת הרומן ההיסטורי 'המלכה', על נאומו של נעים קאסם, ששימש כסגנו של חסן נסראללה ערב חיסולו, ואמר כי חיזבאללה מסכים להפסקת אש בלי תנאים.

"אין ספק שאחד האתגרים שמערך ההגנה האווירית מתמודד איתם אלה אותם מטחים מאוד רחבים", אמר גביש בפתח השיחה. "מערך ההגנה האווירית נערך בדיוק לאיום הזה, ברור שהאויב ינסה לאתגר, הוא עשה זאת גם מדרום במטחים מאוד גדולים, והוא מנסה גם מצפון. וזה החיבור בין ההגנה האקטיבית שזה אותם יירוטים עם התנהלות האזרחים. כנראה לא נהיה כבר באזור של אלפי הטילים, הפעילות של חיל האוויר מאוד מסיבית על מנת לגרוע עד כמה שניתן את אותן יכולות אל עבר מדינת ישראל". 

מפחד על הכיסא? המסר שהעביר נתניהו בדחיית טיסתו של גלנט | אנה ברסקי
חשיפה דרמטית: השיחות של נתניהו והשב"כ בימים שלפני ה־7 באוקטובר

"הזמן שעבר, היו לו הרבה מינוסים, אבל בהיבט הטהור, הצבאי, הוא אפשר לנו להיערך, גם בבניין כוח של מערכות נוספות ופריסה יותר משמעותית. אנחנו נמצאים במקום אחר בטח ביחס לנקודת הפתיחה ולהערכות. באופן כללי אפשר לומר שיש היערכות טובה ומחזיקה את כל אותם המטחים שאנחנו פוגשים", הוסיף.

פגיעת רקטה בקרית שמונה (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)
פגיעת רקטה בקרית שמונה (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

עוד אמר גביש, כי "בהקשר של תימן, אם אנחנו מדברים בראיית היכולת להתמודד עם האיום בהגנה, כל השיגורים משם יורטו. זה אתגר שצריך להתמודד איתו".

בהמשך שוחחה עם המגישים ד"ר תמר עילם גינדין, מומחית לאיראן ממרכז עזרי באוניברסיטת חיפה ומחברת הרומן ההיסטורי 'המלכה', על התגובה הצפויה של ישראל למתקפה האיראנית.

"ברור שהצד השני כרגע במצב לא פשוט מול ישראל. זה גם ברור שהפסקת אש, אם זה לא לגמרי הסכם סופי, רק יאפשר להם לחדש את הכוחות. אנחנו רואים מה הם עושים בלי כוחות. אני לא מסתכלת על התבטאויות, כי ברור שיגידו אנחנו חזקים ולא מפחדים ממלחמה, ושתקפנו כדי לשמור על השלום והביטחון באזור. ברור שהם יגידו את זה בשלטונות. בעם 85 מיליון אנשים, רואים את כל מגוון הדעות, חשש מאוד כבד מההשלכות הכלכליות של המלחמה. יש כאלה שמתרגשים מהאפשרות שהרפובליקה האסלאמית תהיה עסוקה עם מלחמה בחוץ ולא יהיו לה מספיק משאבים כדי להילחם בעם האיראני", אמרה.

עוד אמרה ד"ר גינדין, כי "מתקני הנפט הם בעיה. זה פוגע גם באוכלוסייה אזרחית, ורוצים כמה שפחות לעשות זאת. לנפט יש שימושים אזרחיים. הסכמי הגרעין לא עזרו למצב הכלכלי של העם, הם עזרו יותר לחיזבאללה אסד וחמאס. אבל כשטראמפ נסוג מהסנקציות, העצבנות בשווקים כן גרמה למצב כלכלי קשה בעם. הייתי ממליצה להשתמש ביכולות הסייבר המיוחדות של ישראל, אני גם יודעת שלישראל יש יכולות גיוס הרבה יותר חזקות בתוך הרפובליקה האסלאמית". 

תיעוד מהמתקפה האיראנית (צילום: רשתות ערביות)

"איפה שרואים את העצבנות של הרפובליקה ואת החשש מזה שהם נתפסים כחלשים, כבר עכשיו, זה במספרי ההוצאות להורג", הוסיפה ד"ר גינדין. "היו בתחילת החודש יומיים שבהם הוצאו להורג 30 אנשים, יש חודשים שאין בהם מספר כזה. החשש שלהם הוא גם מאיבוד ההרתעה מול ישראל וגם מול העם שלהם, שרוצה להתקומם כל הזמן ולקחת את איראן בחזרה. מול העם הוצאות להורג זה כלי כדי להראות את הכוח שלהם".

סייעה בעריכת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm