במשך שנים, תושבי גבול לבנון התריעו בפני בכירי מערכת הביטחון על חשש לחפירת מנהרות מתחת לבתיהם, החוצות את הגבול לישראל. אתמול (ג') אישר דובר צה"ל את גילויה של מנהרה חודרת מלבנון לישראל בקרבת מושב זרעית. צילה ברבי, תושבת זרעית, הביעה אכזבה עמוקה ממערכת הביטחון, אך מקווה לשיקום מהיר של היישוב.

"המנהרה נמצאת במרחק 500 מטר מביתי," סיפרה ברבי ב-103FM. "במשך שנים שמענו קולות חפירה והתרענו על כך. הביאו ציוד בדיקה מתקדם והבטיחו לנו שהכול תקין ואין מנהרות. ב-2017 אמנם גילו מנהרה ליד זרעית, אך טענו שמילאו אותה בבטון והכול בסדר. הראו לנו את פתח המנהרה הסגור בצד הלבנוני. חשדתי שיש עוד מנהרות, אך הרגיעו אותנו שאין ממה לדאוג".

הזעם בצפון לאחר גילוי המנהרה: "שנים שאנחנו מתלוננים על קולות של חפירות"

כשנשאלה מי הרגיע אותם, השיבה: "הצבא. יש לנו אנשי קשר שאליהם אנחנו, התושבים והוועד, פונים. נאמר לנו שאנשים פשוט שומעים רעשים בלילה". ברבי אישרה כי המשיכו לשמוע קולות חפירה גם לאחר שצה"ל הודיע על מציאת המנהרות וביצוע פעולה נגדן. "בהחלט, שמענו כל הזמן. עד לפני כשנה פתאום הרעשים פסקו," אמרה.

איתור המנהרה בגבול ישראל-לבנון (צילום: דובר צהל)
איתור המנהרה בגבול ישראל-לבנון (צילום: דובר צהל)

כשנשאלה על התקופה סביב ה-7 באוקטובר, ברבי סיפרה: "כשהורו לנו לעזוב את היישוב מחשש לחדירה וחטיפה, אמרתי לכולם להישאר. טענתי שהצבא יגן עלינו ושהלבנונים לא יחטפו אותנו אחרי מה שקרה בעזה. רוב התושבים עזבו מפחד, במיוחד משפחות עם ילדים. גם בתי עזבה עם ילדיה הקטנים, אך אני נשארתי לעבוד במשק שלי, ואני שמחה על כך כל יום."

באשר לתחושותיה כעת, ברבי אמרה: "אני מרגישה שצריך לסיים את המלחמה הזו בלבנון. די, מספיק. יש להגיע להסדר או הסכם כלשהו. כמה זמן עוד זה יימשך? עוד שנה? זה מספיק. אם השגתם את מטרותיכם וחיסלתם את נסראללה וסגניו, הגיע הזמן לדבר עם ממשלת לבנון. עשו משהו לטובת תושבי האזור. נקו את השטח ממחבלים ומנהרות, אבל הגיעו להסדר שיאפשר לאנשים לחזור בבטחה. המצב כרגע נראה נורא."

ברבי סיימה בנימה אופטימית: "אני מקווה שבעזרת השם, בעוד חודש-חודשיים, כולם יוכלו לחזור הביתה."