מקורות יודעי דבר בביירות אמרו היום (חמישי) לעיתון הסעודי א-שרק אל-אווסט כי הקריאות ליישום החלטה 1701 של מועצת הביטחון בגבול לבנון-ישראל עדיין "קרובות יותר למשאלת לב". לדבריהם, הגורמים הנחוצים להשגת הפסקת אש משמעותית ובת-קיימא עדיין אינם זמינים, מה שמותיר את האזור במצב של מתיחות מתמשכת ואי-ודאות.

המקורות הצביעו על מספר קשיים משמעותיים העומדים בפני השגת הפסקת אש. ראשית, ארה"ב, בתמיכת בעלות בריתה המערביות, מטילה את האחריות למעורבות במלחמה על ארגון הטרור חיזבאללה. בנוסף, הצהרות רשמיות מוושינגטון מצביעות על תמיכה ברורה בניסיונותיה של ישראל לפגוע ביכולות הצבאיות של חיזבאללה. עמדה זו מגבילה את האפשרות לתיווך אמריקאי אובייקטיבי בסכסוך, ומחריפה את המתיחות באזור, כך לדבריהם.

לילה לא שקט: דיווחים על תקיפות בסוריה ובעומק לבנון
הסרטון החדש של דובר צה"ל בערבית מבהיר: זוהי מלחמה מסוג חדש

עוד ציינו גם את חולשתה של אירופה בזירה זו. למרות מעורבותה ההיסטורית באזור, אירופה אינה נראית מסוגלת לשחק תפקיד משמעותי בהרגעת המתיחות. היעדר קול אירופי חזק ומאוחד מקשה על גיבוש לחץ בינלאומי אפקטיבי לסיום העימות. בעיה נוספת שהועלתה היא הפיצול במועצת הביטחון של האו"ם. מצב זה מונע קבלת החלטות משמעותיות ואכיפת החלטות קיימות, כמו החלטה 1701, ומשאיר את האזור ללא מענה בינלאומי אפקטיבי.

חיזבאללה (צילום: REUTERS/Alaa Al-Marjani)
חיזבאללה (צילום: REUTERS/Alaa Al-Marjani)

בתוך כך, המקורות הביעו פסימיות לגבי העתיד הקרוב, וצופים עוד "פרקים עקובים מדם" בטרם יגיעו הצדדים להבנה ריאליסטית של המצב. הם מעריכים כי צפויות אבדות אנושיות וכלכליות נוספות בשני הצדדים של הגבול, והעלו חשש כי המכונה הצבאית הישראלית פועלת באופן שמזכיר את האירועים בעזה, מה שמעלה חששות מפני הסלמה נרחבת. המקורות הדגישו כי ישנה השפעה משמעותית של ההסלמה מול איראן על המצב בלבנון, וכי תגובתה הצפויה של ישראל לאיראן עלולה להשפיע על המתיחות בגבול הצפוני.