ממשל ביידן מנסה לנצל את המתקפה הישראלית נגד חיזבאללה כדי לסיים את שלטונו ארוך השנים של הארגון בלבנון, כך עולה מדיווחים של גורמים אמריקאים וערביים המעורים בשיחות. מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, שוחח עם מנהיגי קטאר, מצרים וערב הסעודית בימים האחרונים וביקש את תמיכתם בבחירת נשיא חדש ללבנון.

בכיר בבית הלבן, עמוס הוכשטיין, אף אמר לגורמים ערביים כי החלשת חיזבאללה על ידי התקפות ישראליות צריכה להיתפס כהזדמנות לשבור את הקיפאון הפוליטי במדינה.

תיבת פנדורה הגרעינית: השלכות בלתי צפויות של תקיפה ישראלית באיראן
חכו עם השמפניות: חיזבאללה לא מחוסל - האיראנים ממלאים מקום בלבנון

היוזמה האמריקאית מנסה להתמודד עם התסכול מממשל לא יעיל שמנע רפורמות וביצר את כוחן של האליטות הפוליטיות בלבנון, כולל חיזבאללה. זהו שינוי מהקריאות של הממשל לפני שבועות ספורים להפסקת אש מיידית. עם זאת, יש החוששים כי ניסיון להעצים מועמד כעת עלול להצית מאבקים עדתיים שקרעו את המדינה בעשורים האחרונים.

דובר מחלקת המדינה, מאט מילר, הצהיר השבוע כי ארה"ב רוצה לראות את לבנון שוברת את אחיזתו של חיזבאללה במדינה ומסירה את זכות הווטו של הארגון על בחירת נשיא. היוזמה האמריקאית זוכה לתמיכה מצד ערב הסעודית, שעד לפני שנים אחדות מילאה תפקיד משמעותי בעיצוב המסלול הפוליטי והכלכלי של לבנון.

עם זאת, גורמים ממצרים ומקטאר - שמילאו תפקיד מפתח במשא ומתן להפסקת אש בעזה ובלבנון - אמרו לגורמים אמריקאים כי הם רואים את התוכנית כלא מציאותית ואף מסוכנת. הם טענו כי ישראל לעולם לא תצליח להשמיד את חיזבאללה וכי הארגון חייב להיות חלק מכל הסדר פוליטי לסכסוך.

בלבנון עצמה, ראש הממשלה נג'יב מיקאתי ויו"ר הפרלמנט נביה ברי הביעו תמיכה בבחירת נשיא חדש, אך גם הביעו הערכה לחיזבאללה במאבקו נגד ישראל. מנגד, סגן המזכ"ל של חיזבאללה, נעים קאסם, דחה השבוע קריאות לשינוי פוליטי בזמן שהמלחמה עם ישראל נמשכת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא לעם הלבנוני לפעול כדי להיפטר מחיזבאללה, באומרו כי זו הזדמנות להציל את לבנון לפני שתיפול לתהום של מלחמה ארוכה שתוביל להרס וסבל כפי שנראה בעזה. עם זאת, גורמים לבנוניים מפקפקים ביכולת של כל כוח במדינה לאתגר את האליטות הפוליטיות הקיימות.