כתב חדשות 12 עומרי מניב פרסם הערב (חמישי) את עיקרי תוצאות התחקיר הצה"לי על מחדל ה-7 באוקטובר ביחס לתפקודה של חטיבת המבצעים. לפי הפרסום תחקיר זה הועבר לרמטכ"ל לפני מספר שבועות וטרם פורסם לציבור. 

נזכיר שאלוף שלומי בינדר שרת כראש חטיבת המבצעים ב-7 באוקטובר ולאחר פרישתו של ראש אמ"ן בעת המחדל, אהרון חליוה, קודם בינדר לתפקיד ראש אמ"ן. יתכן כי מסקנות תחקיר זה יכולות לשפוך אור על ההחלטה למנות את בינדר לראש אמ"ן. 

חיילי צה"ל גילו בלבנון: תרחיש הבלהות של ישראל כבר היה מוכן  
הלבנונים זועמים על חיזבאללה: "לא מעניינים אותנו נאומים מצ'וקמקים ממקומות מסתור"

שלומי בינדר, אהרון חליוה (צילום: אבשלום ששוני,דובר צה''ל)
שלומי בינדר, אהרון חליוה (צילום: אבשלום ששוני,דובר צה''ל)


לפי הדיווח, מתוצאות התחקיר עולה כי הסד"כ (סדר הכוחות) הקבוע בעוטף לא היה מספיק באותה שבת. צוין כי עובדה זו נכונה גם ביחס לשאר הגזרות. המשמעות היא שיהיה צורך בתגבור כוחות ובמספר גדול יותר של לוחמים בשטח בכל רגע נתון. מסקנה נוספת שעלתה היא כי יש צורך בכוחות כוננות גדולים יותר בגזרות השונות.

צוין כי האוגדה שחררה יותר מדי חיילים הביתה באותה שבת, יותר ממחצית מחיילי היחידה, וזאת בניגוד לנהלים. צוין כי נוהג זה רווח בהרבה אוגדות ולא רק שם. 

דווח כי על פי התחקיר הכוחות זרמו דרומה במהירות מרגע שהאירוע החל אך לא בהכרח למקומות הנכונים. צוין כי מתנהל קרב גרסאות בין אוגדת עזה לבין פיקוד הדרום ביחס לשאלה מדוע לא הגיעו כוחות למקומות בהם התרחש טבח. עוד צוין כי התיאום בין כוחות המשטרה לבין הצבא ב-7 לאוקטובר היה לא טוב. 

חיילי צה''ל בסריקה אחרי מחבלי חמאס בשדרות (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
חיילי צה''ל בסריקה אחרי מחבלי חמאס בשדרות (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)


עוד דווח כי אחת המסקנות היא שההחלטה להעביר גדודי מילואים מפיקוד הדרום לפיקוד העורף הייתה שגויה והיא תבוטל.

ביחס לניהול המערכה מהבור בקרייה, צוין כי לא היה כאוס בבור, אך נדרשו שעות ארוכות כדי לייצר תמונת מצב. דווח כי הסיבה שניתנה בתחקיר היא קריסת אוגדת עזה. 

מהסעיף שסיכם את התחקיר לפי הדיווח עולה כי התנהלות חטיבת המבצעים החל מ6:29 הייתה טובה, וכן שהחלטתו של שלומי בינדר לא לצאת במהלך הלילה לבור הייתה סבירה ולכן הוחלט שיוכל להתמנות לראש אמ"ן.

צוין כי ישנם לא מעט קצינים בכירים בצבא שמסתכלים בחשדנות רבה על ממצאי התחקיר.