מאחורי החיילים הרבים שהתייצבו למילואים במלחמה, בחזית ובעורף, נמצאות אימהות דואגות שבקושי ישנות כבר שנה שלמה. מיכל הדס רובין מארגון "אמא ערה" ועו"ד יפעת זינר מארגון "אמהות הלוחמים" שוחחו הבוקר (ראשון) עם אודי סגל וענת דוידוב ב-103FM ודרשו הגדרת אופק מדיני עבור הלוחמים: "הילדים שלנו וגם לא ההורים שלהם לא אמורים להתעסק ביום שאחרי ובמה יקרה".

"זו תנועה של אימהות והורים ללוחמים, שדורשים שקבלת ההחלטות שמשפיעה על החיים של הילדים שלנו תעשה באופן איכותי, ראוי, תקין, ללא שיקולים זרים, ושתעשה כי כרגע אנחנו במצב בו הדברים לא נעשים", אמרה רובין. "ברמה האישית, מצד אחד יש לי ילדים שמשרתים בצבא אחרי שחונכו בבית שהיה ברור מאליו שכל אחד עושה מה שהוא יכול, ואני גאה בהם שבחרו בשירות משמעותי. יש לי חיילת אחת בסדיר שאצלה אין דילמות, ולוחם במילואים שאין לו דילמות לגבי זה שהוא נמצא שם ומתייצב אלא לגבי האופן בו זה מתנהל. חיילים נלחמים קודם כל בשביל החברים שלהם, וברורה להם הסיבה שהם שם. כשהוא בבית, הוא תוהה לגבי האופן בו הדברים מתנהלים. הוא רואה את החזרה לאותם מקומות שהיינו בהם, הוא חווה את זה על בשרו".

הפור נפל: אלו המטרות שישראל תתקוף באיראן | דיווח
אירועי הירי על יוניפי"ל יסיימו את התמרון בלבנון? שיחה קשה בין אוסטין לגלנט

על התנועה אמרה, כי "זה נותן 'יחד' מאוד משמעותי. כשכל אחת מאיתנו חוזרת לתקופת הוי האחד בוואטסאפ, יש קבוצה שמבינה. אני לא חושבת שיש מי שיכול להבין את החיים בצל הוי האחד הזה. קיבלתי הודעה השבוע 'אמא מתנתקים'. אנחנו רוצות לדעת מה הסוף, אנחנו שומעות את זה גם מאנשים שמעורים יותר מאיתנו שאין הגדרת סוף, אין אסטרטגיה מדינית, הדברים קורים בצורה טקטית, צה"ל משיג הישגים מטורפים אך צריך למנף אותם. אנחנו צריכות יעד, מתי בני המילואימניק חוזר לתכנן את העתיד שלו".

עו"ד זינר: "אני כמעט חותמת על כל מה שהיא אומרת. אנחנו יכולים לומר את אותם דברים, אבל רק כמעט. ארגון אימהות ללוחמים הוקם כבר בצוק איתן והתעורר שוב לתפקוד במלחמה הזאת. המטרה שלו כמו שמיכל אמרה זה לדאוג לחיי הלוחמים, שהפקודות שיימסרו לשטח הן ברות ביצוע ורואות קודם את הלוחמים לפני כל שיקול אחר, לרבות שיקולים של חוק בינלאומי, הוראות פתיחה באש, הפגזה מהאוויר, כל דבר שיכול לראות קודם את חיי הלוחמים, נראה לנו שכך צריך לעשות".

חיילים בלבנון (צילום: דובר צה''ל)
חיילים בלבנון (צילום: דובר צה''ל)

"הילדים שלנו וגם לא ההורים שלהם לא אמורים להתעסק ביום שאחרי ובמה יקרה", טענה. "אני רוצה החלטה מדינית, ואני שואלת אתכם אם אימהות ב-1973 אמרו שהן לא שולחות את הילדים לתעלה כי הן לא יודעות מה האופק המדיני. האם אמא בכל מלחמה אחרת, כולל 1967, הייתה אומרת שהיא לא שולחת את הילד לירושלים כי היא לא יודעת מה יעשו עם הכותל הזה".

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

"ככל שאנחנו שולחים את ילדינו למלחמה שהמטרה שלה היא להשיב את החטופים, להוריד את הסיכון הביטחוני שנובע מכל הטרוריסטים בגבול ולהחזיר את התושבים לבתיהם - אלה מטרות מקודשות. ודאי שזה לא משנה כמה זמן זה ייקח. ארגון 'אימהות ללוחמים' שם למטרה שלא קשורה לאג'נדה ולאסטרטגיות שהילדים שלנו יוכלו להילחם בצורה שמיטיבה את המאמצים שלהם", הוסיפה עו"ד זינר.

סייעה בעריכת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm