ראש הממשלה בנימין נתניהו בוחן את "תוכנית האלופים", תוכניתו של אלוף במיל' גיורא איילנד למצור על צפון הרצועה, כך לפי סוכנות הידיעות AP.

ישראל הוציאה צווי פינוי רבים לצפון לאורך השנה של המלחמה. מטרת תוכנית האלופים היא להגביר את הלחץ על הרצועה, ולתת לפלסטינים שבוע לעזוב את השליש הצפוני של רצועת עזה, כולל העיר עזה, לפני שיכריזו עליו כאזור צבאי סגור.

ארה"ב הטילה סנקציות חדשות על צינור החמצן של איראן; בטהרן המומים
לא רק תחמושת הושמדה: הנזק העצום לחיזבאללה בהפצצות בדאחייה נחשף

אלה שיישארו ייחשבו ללוחמים – מה שאומר שתקנות צבאיות יאפשרו לחיילים להרוג אותם – ויימנעו מהם מזון, מים, תרופות ודלק. התוכנית גם קוראת לישראל לשמור על שליטה בצפון הרצועה לתקופה בלתי מוגבלת, בניסיון ליצור מינהל חדש ללא חמאס, תוך פיצול רצועת עזה לשניים. עד כה, לא התקבלה החלטה ממשלתית ליישם במלואה את "תוכנית הגנרלים", ולא ברור עד כמה היא נשקלת ברצינות.

גורם המעורה בפרטים אמר ל־AP שחלקים מהתוכנית כבר מיושמים, מבלי לציין אילו חלקים. גורם שני, ישראלי, אמר שנתניהו "קרא ולמד" את התוכנית, "כמו תוכניות רבות שהגיעו אליו לאורך המלחמה", אך לא אמר אם הוחלט לפעול בדרך כזו או אחרת. 

לא נכנסו משאיות של מזון, מים או תרופות לצפון מאז ה‏־30 בספטמבר, כך על פי האו"ם. דובר מחלקת המדינה האמריקאי אמר שארה"ב מתנגדת לכל תוכנית שתביא לכיבוש ישראלי ישיר בעזה.

גיורא איילנד (צילום: רמי זרנגר)
גיורא איילנד (צילום: רמי זרנגר)

ארגוני זכויות אדם אומרים שסביר להניח שהתוכנית תביא להרעבתם של אזרחים, ושהיא מנוגדת למשפט הבינלאומי, האוסר על שימוש במזון כנשק והעברות בכפייה. האשמות שישראל מגבילה בכוונה את המזון לעזה הן מרכזיות בתיק רצח העם שהוגש נגדה בבית הדין הבינלאומי לצדק, האשמות שישראל מכחישה.

עד כה, מעט מאוד פלסטינים נענו להוראת הפינוי האחרונה. חלקם קשישים, חולים או חוששים לעזוב את בתיהם, אך רבים חוששים שאין מקום בטוח ללכת אליו ושלעולם לא יורשו לחזור. ישראל מנעה מאלה שברחו מוקדם יותר במלחמה לחזור. "כל תושבי עזה חוששים מהתוכנית", אמרה ג'ומאנה אלח'לילי, עובדת סיוע פלסטינית בת 26 החיה בעיר עזה עם משפחתה.

"בכל זאת, הם לא יברחו. הם לא יעשו את הטעות שוב. אנחנו יודעים שהמקום שם לא בטוח", אמרה, בהתייחסה לדרום עזה, שם רוב האוכלוסייה מצטופפת במחנות אוהלים עלובים ותקיפות אוויריות פוגעות לעתים קרובות במקלטים. "זו הסיבה שאנשים בצפון אומרים שעדיף למות מאשר לעזוב".

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

מתחילת המלחמה נהרגו ברצועה 42,000 פלסטינים, כך לפי משרד הבריאות בעזה. עם זאת, יש לציין כי המשרד לא מבדיל בין אזרחים ומחבלים.

"הם יצטרכו או להיכנע או לגווע ברעב", אמר איילנד כשהסביר על התוכנית. "זה לא בהכרח אומר שאנחנו הולכים להרוג כל אדם", הוסיף, "זה לא יהיה הכרחי. אנשים לא יוכלו לחיות שם (בצפון) – המים יתייבשו". מטרת המצור, בין היתר, היא הפעלת לחץ שיגרום לשחרורם של 101 חטופים שעדיין מוחזקים על ידי החמאס.

באשר למשמעות התוכנית בקרב מול חמאס, אמר היום איילנד בראיון לגל"צ: "אובדן שטח בעולם הערבי ובעזה בפרט זה דבר משמעותי, סינוואר לא יישאר אדיש לאובדן של 40% משטח הרצועה; כרגע לצערי לא מממשים את תוכנית האלופים, מה שעושים בג'באליה זה 'more of the same'".

"אני הכי מודאגת, איך שהתוכנית נראית, מכך שאם לאוכלוסייה ניתנת הזדמנות להתפנות והם לא עושים זאת, אז איכשהו כולם הופכים למטרות צבאיות לגיטימיות, מה שבהחלט לא נכון", אמרה טניה הרי, מנכ"לית "גישה", ארגון ישראלי המוקדש להגנה על זכותם של פלסטינים לנוע בחופשיות בתוך עזה.

הריסות עזה (צילום: רויטרס)
הריסות עזה (צילום: רויטרס)

העותק של התוכנית ששותף עם AP אומר שאם האסטרטגיה תצליח בצפון עזה היא יכולה אז להיות משוכפלת באזורים אחרים, כולל מחנות נוספים בדרום המחסים מאות אלפי פלסטינים. כשנשאל על התוכנית ביום רביעי, דובר מחלקת המדינה מתיו מילר אמר שארה"ב הולכת "להבהיר באופן מוחלט שלא רק ארצות הברית מתנגדת לכל כיבוש של עזה, כל צמצום בגודל של עזה, אלא זו הדעה הכמעט פה אחד של הקהילה הבינלאומית".

"לפחות 400,000 אנשים לכודים באזור", כתב פיליפ לזריני, ראש סוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים, ב-X ביום חמישי. "כמעט ללא אספקה בסיסית זמינה, הרעב מתפשט". כוחות כבר חסמו כבישים בין העיר עזה לאזורים צפוניים יותר, מה שמקשה על אנשים לברוח, אמרו שני רופאים בצפון – ד"ר מוחמד סלחה, מנהל בית החולים אל-עודה, וד"ר רנא סולוח, מבית החולים כמאל עדואן. "צפון עזה מחולק כעת לשני חלקים," אמרה סולוח. "יש מחסומים ובדיקות, ולא כל אחד יכול לעבור בקלות."