אירוע הכטב"ם שהתפוצץ ליד בנימינה הוא אירוע קשה, מטריד ובעייתי מבחינת צה״ל. לישראל כרגע אין מערכת ירוט ייעודית להתמודד עם הכטב"מים המשוגרים לישראל מלבנון, עזה, סוריה, עיראק, איראן, ומתימן.

תפסו תאד: זו מערכת ההגנה האמריקאית שתוצב בישראל
עדי ראייה מספרים: לא נשמעה אזעקה לפני פגיעת הכטב"ם

ישראל נדרשת להתמודד עם עימות א-סימטרי. לבצע במטוסי קרב F35 מול טיסנים, שניתן לרכוש ברשת או בכל חנות חובבי טיסנים ומטוסים,  שדרוג והתאמות. עכשיו בעימות הזה, דווקא החלש מצליח לא פעם לפגוע ולגרום נזק לחזק.

אבל רגע, שלא נתבלבל. מדובר בנשק פסיכולוגי המופעל על ידי ארגוני הטרור ומדינת איראן. הכטב"ם יכול להיטען בכמות קטנה ומוגבלת של חומר נפץ.

כדי להגדיל את טווח הטיסה שלו יש צורך בהקטנת כמות חומר הנפץ לטובת הגדלת כמות הדלק. על כן, היקף הנזק שכטב"מי נפץ עשוי לגרום הוא מוגבל. לצערנו, לעיתים הכטב"ם יכול ליפול במקום רגיש או הומה אדם כפי שהיה בבא"ח גולני.

העובדה היא שהכטב"ם הוא כלי טיס שטס במהירות נמוכה לא יותר מ-200 קמ״ש, במקרה הטוב. הוא יכול לטוס בוואדיות, תוך ניצול טופוגרפיה כדי לחמוק מגילוי של ההגנה האווירית .

בצה״ל ביצעו התאמות למערכות הגילוי והיירוט של כיפת ברזל. בתעשיות הביטחוניות מפתחים פיתוחים נוספים, כאשר המרכזי בהם הוא מערכת ירוט על בסיס לייזר. הבעיה היא כי פיתוחה של מערכת זו טרם הושלמה.

בצה״ל מציינים כי שילוב של לייזר קרקעי ומערכת מוטסת תסגור את הכטב"מים המתפוצצים. מאידך, בחיזבאללה ובארגוני טרור נוספים מבינים את פוטנציאל הנשק הזה. חיזבאללה כרגע דחוק בזמן. בארגון יודעים כי הסיכוי שכטב"ם יופל נמוך יותר מזה שטילים ייורטו בהצלחה, ולכן הוא בוחר בנשק זה.

על צה״ל לפעול בהגנה במטרה להפיל את הכטב"מים, אבל גם בצבא, וגם כמובן באוכלוסייה האזרחית, צריך להתנהל בזהירות יתר. להיכנס למגוניות, ממ"דים ואם אין ברירה, לשכב על רצפה, במקום לא גלוי עד כמה שניתן.