תחקיר מקיף שפורסם היום (שני) בעיתון "ניו יורק טיימס" מעלה האשמות חמורות נגד צה"ל, לפיהן נעשה שימוש שיטתי בפלסטינים כ"מגנים אנושיים" במהלך הלחימה ברצועת עזה. התחקיר, המבוסס על עדויות של חיילי צה"ל ופלסטינים, חושף פרקטיקה מטרידה שלכאורה הפכה לשגרה בקרב כוחות צה"ל הפועלים ברצועה.

על פי הממצאים, לפחות 11 יחידות צה"ל ב-5 ערים שונות ברצועת עזה השתמשו בפרקטיקה זו, שהיא בלתי חוקית הן על פי החוק הישראלי והן על פי החוק הבינלאומי. התחקיר מצביע על כך שהשימוש בעצורים פלסטינים למשימות מסוכנות לא היה מקרי או יוזמה של חיילים בודדים, אלא שיטה מאורגנת שדרשה תיאום בין יחידות שונות ומעורבות של גורמי מודיעין.

העדויות מתארות מקרים בהם עצורים פלסטינים, שנתפסו ללא האשמות ספציפיות, אולצו לבצע פעולות מסכנות חיים. בין היתר, הם נשלחו לחקור מקומות בהם צה"ל חשד במארבים או במטענים של חמאס, לסרוק ולצלם בתוך מנהרות, להיכנס לבניינים ממולכדים, ולבדוק חפצים חשודים שעלולים היו להיות מלכודות תופת.

לוחמי צה''ל במנהרה במחנות במרכז רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל במנהרה במחנות במרכז רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

התחקיר מביא עדויות קשות מפי פלסטינים ששימשו כ"מגנים אנושיים". מוחמד שוביר, נער בן 17 מחאן יונס, סיפר כיצד נאלץ ללכת אזוק דרך חורבות עירו כדי לחפש מטענים של חמאס. "החיילים שלחו אותי כמו כלב לדירה ממולכדת", אמר שוביר, "חשבתי שאלה יהיו הרגעים האחרונים של חיי".

בשיר אל-דלו, רוקח מעזה, תיאר כיצד אולץ לסרוק חצר בית תחת איום נשק, כשהוא יחף וחשוף לסכנות. הוא נאלץ לבעוט בלבנים ובחפצים חשודים, ואף לנסות להזיז גנרטור כבד מחשש שהוא מסתיר פתח מנהרה. ג'יהאד סיאם, מעצב גרפי בן 31, סיפר על אירוע בו קבוצת אזרחים נאלצה ללכת לפני כוח צה"ל כמגן מפני ירי, בעת התקדמות לעבר מחבוא של לוחמים במרכז העיר עזה.

בתגובה לתחקיר, מסר דובר צה"ל כי "ההנחיות וההוראות אוסרות בתכלית האיסור על שימוש באזרחים עצורים מעזה לצרכים מבצעיים". עוד הוסיף כי הטענות שהועלו בכתבה "ייבדקו על ידי הגורמים הרלוונטיים".

פלסטינים נכנעים ליד בית החולים כמאל אדואן (צילום: רויטרס)
פלסטינים נכנעים ליד בית החולים כמאל אדואן (צילום: רויטרס)

עם זאת, התחקיר מעלה שאלות קשות לגבי הפער בין ההנחיות הרשמיות לבין המציאות בשטח. יתרה מכך, מומחים למשפט בינלאומי מדגישים כי השימוש באזרחים או בלוחמים כמגן מפני התקפה מהווה הפרה חמורה של החוק הבינלאומי. פרופ' מייקל שמיט מווסט פוינט אף הגדיר זאת כ"פשע מלחמה" ברוב המקרים.

חשוב לציין כי בשנת 2005 אסר בית המשפט העליון על השימוש ב"נוהל שכן" - פרקטיקה דומה שהייתה נהוגה בעבר, שבה אזרחים פלסטינים נשלחו לבתי חשודים כדי לשכנע אותם להיכנע. פסיקה זו הרחיבה את האיסור גם על שימוש במגנים אנושיים בהקשרים אחרים.

פרסום התחקיר עלול להוביל לביקורת בינלאומית חריפה נגד ישראל ולפגיעה קשה בתדמיתה של המדינה ושל צה"ל. יתרה מכך, הממצאים עלולים להוביל לקריאות לחקירה בינלאומית ואף לתביעות בבתי דין בינלאומיים. זאת בעוד ישראל מתמודדת כבר עם ביקורת קשה על ניהול המלחמה בעזה והפגיעה באזרחים.

הרס בעזה (צילום: רויטרס)
הרס בעזה (צילום: רויטרס)

הטענות בדבר שימוש שיטתי ב"מגנים אנושיים" מנוגדות לערכים המוצהרים של צה"ל ולטוהר הנשק. מומחים קוראים לצה"ל לבחון מחדש את שיטות הלחימה שלו ולוודא שהן עומדות בסטנדרטים הבינלאומיים ובערכים המוסריים שהצבא מתיימר לייצג. כמו כן, יש הקוראים להגביר את הפיקוח על פעילות הכוחות בשטח ולחזק את מנגנוני הבקרה והאכיפה.