המתיחות הגוברת במזרח התיכון מעלה שאלות רבות לגבי האסטרטגיות והיכולות של השחקנים השונים באזור. בשני ראיונות נפרדים לערוץ אל חדת', שפכו ד"ר חוסיין רויוראן, פרופסור למדע המדינה, ותא"ל יאסר סאלח, אנליסט צבאי בכיר, אור על המצב המורכב, תוך התמקדות באיראן, בעלות בריתה, והחות'ים בתימן, אל מול ישראל.

ד"ר רויוראן התמקד בניתוח היחסים בין איראן לישראל ובתפקידם של בעלי בריתה של איראן באזור. לדבריו, ניכרת החלשה של חזבאללה בדרום לבנון, אם כי הוא מסתייג מהטענה שאיראן "מכרה" את הארגון. הוא ציין כי הלחימה בגבול לבנון-ישראל עדיין בעיצומה, עם ניסיונות ישראליים להתקדם לעבר דרום לבנון ופגיעות בכוחות צה"ל.

רויוראן הדגיש את המצב בדרום לבנון, מציין כי "כעת יש לחימה ישירה בגבול לבנון וישראל זה עשרה ימים. ישראל מנסה באמצעות ארבע אוגדות להתקדם לעבר דרום לבנון ולא הצליחה. היום יש מארב שבו נהרגו ונפצעו למעלה מ-20 חיילים ישראלים, מה שמעיד על כך שהלחימה בלבנון עדיין בעיצומה".

באשר לאפשרות של פתיחת חזית נוספת מול ישראל, רויוראן העריך כי עיראק ותימן מוגבלות ביכולתן לפעול ישירות נגד ישראל בשל המרחק הגיאוגרפי. לדבריו, "רק בלבנון אפשר שתיפתח חזית מכיוון שעיראק בדומה לאיראן רחוקה מפלסטין ואין גבולות יבשתיים במסגרת הזאת. מכאן שיש חזית תמיכה, אולם חזית התמיכה הזאת בעיראק היא רחוקה יחסית והיא מסוגלת רק לירות טילים או כטב"מים".

מפת תקיפות של חיזבאללה (צילום: מכון עלמא)
מפת תקיפות של חיזבאללה (צילום: מכון עלמא)

בהתייחסו להצהרת שר החוץ האיראני על היעדר "קווים אדומים", רויוראן הסביר כי איראן תגיב לכל תקיפה ישראלית באופן מידתי ומכוון. "אם מתקני הנפט יותקפו, איראן תתקוף את מתקני הנפט. אם יותקפו מתקני הגרעין, היא תתקוף את מתקני הגרעין," הוא פירט. רויוראן הדגיש כי "התקיפה האחרונה כוונה רק כנגד בסיסים של חיל האוויר וכמה ממרכזי המודיעין של ישראל, מה שמעיד על כך שאיראן פועלת בצורה מחושבת ולא בצורה עיוורת".

רויוראן מבהיר כי איראן תגן על עצמה באופן ישיר מול ישראל, ולא תסתמך על בעלות בריתה באזור להגנתה. "איראן היא זאת שמגנה על עצמה ולא שאר הצדדים", הוא מסכם.

במקביל, תא"ל יאסר סאלח התמקד בניתוח מצבם האסטרטגי של החות'ים בתימן. לדבריו, הגיאוגרפיה התימנית מעניקה לחות'ים יתרון משמעותי, יוצרת עבורם מרחב בטוח ומקשה על פגיעה בהם. סאלח ציין כי בניגוד לחיזבאללה בלבנון, החות'ים לא היו חלק מהאג'נדה הישראלית לאורך השנים. "אין הישות הישראלית משגיחה עליהם כפי שקרה בלבנון," אמר. "בתימן המרחק הוא רב, מה שמאפשר לחות'ים מרווח התראה משמעותי מפני תקיפות אוויריות".

החות'ים (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)
החות'ים (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)

האנליסט הצבאי הדגיש את היתרונות הטופוגרפיים של תימן, המספקים הגנה טבעית למחסנים ולכוח האדם של החות'ים. "הטופוגרפיה החזקה והמקלטים שקיימים בה, הן ביחס למחסנים והן ביחס לאנשים, עשויה להגן עליהם מאוד," הסביר. עם זאת, הוא הזהיר כי התערבות בינלאומית עשויה לשנות את המצב. "אם הקהילה הבינלאומית תחל לפעול נגדם, אין ספק שהחות'ים יחושו בסכנה ויפנו לפתרונות אחרים", הסביר סאלח.

לדבריו, אם האזור יתקדם לעבר הסלמה וקיצוץ השפעתה של איראן, והכף תיטה לטובת הממשלה המוכרת בתימן ובעלות בריתה, החות'ים עלולים למצוא עצמם במצב מאתגר. "הם יחושו שיש מי שנלחם בהם בשטח ושמושך את השטיח מתחת לרגליהם," אמר סאלח. "במקרה כזה, ייתכן שהם יפנו לאופציות אחרות שיש בהן להשאיר אותם בזירה הפוליטית".

סיוע בתרגום: ביירון - חברת תרגום וכתיבה