המתיחות בין ישראל לאיראן מגיעה לנקודת רתיחה, כאשר ארצות הברית מוצאת את עצמה במצב מורכב בין בעלת בריתה הקרובה במזרח התיכון לבין הרצון למנוע הסלמה אזורית. על רקע זה, מציג החוקר איהאב עבאס בריאיון לערוץ החדשות הערבי "אל חדת'" ניתוח מעמיק של הדינמיקה המשולשת בין המדינות.

צאו בחוץ: בזמן שהוא חוטף מהלומות - גם בלבנון מאסו בחיזבאללה
סין מזהירה את טאיוואן בסדרת תרגילים צבאיים לאחר שנשיא האי אמר כי הוא ״לא כפוף לבייג׳ינג"

לפי עבאס, ישראל רואה כעת הזדמנות היסטורית להסלים את המצב מול איראן ולתקוף מתקנים אסטרטגיים, במיוחד מתקני גרעין. עם זאת, ישראל תלויה בתמיכה אמריקאית להתמודדות עם תגובה איראנית אפשרית. ארה"ב, מצדה, נמצאת במצב מורכב: היא מצהירה על מחויבותה להגן על ישראל, אך מנסה למנוע הסלמה באזור.

כור הגרעין האיראני  (צילום: רויטרס)
כור הגרעין האיראני (צילום: רויטרס)

עבאס מדגיש כי ארה"ב אינה מתנה את הגנתה על ישראל בהימנעות מתקיפה באיראן. למרות שוושינגטון מביעה חוסר רצון בהסלמה, היא ממשיכה להצהיר על זכותה של ישראל להגנה עצמית. זאת ועוד, לאחרונה אישר ממשל ביידן את זכותה של ישראל לבצע תקיפה משמעותית, אם כי לא במתקני גרעין או נפט.

החוקר מציין שלוש בעיות מרכזיות עבור ארה"ב: ההשפעה על שוקי הנפט, החשש מאסון גרעיני עקב חוסר ודאות לגבי רמת הבטיחות במתקנים האיראניים, והסיכון להסלמה נגד כוחות ואינטרסים אמריקניים באזור.

עבאס מעלה נקודה מעניינת לגבי חוסר הידיעה של ארה"ב על פרטי תוכניות התקיפה הישראליות. הוא מציין כי נתניהו נמנע מלחשוף את כל קלפיו לממשל ביידן, בשל חוסר אמון. לדבריו, נתניהו מתנהל בחכמה מול ארה"ב, מבצע את רצונו תוך מתן הבטחות מעורפלות, ומנצל את גורם הזמן לטובתו.

פגישתו של נתניהו וביידן (צילום: צילום מסך רשתות חברתיות)
פגישתו של נתניהו וביידן (צילום: צילום מסך רשתות חברתיות)

לסיכום, עבאס מציג תמונה מורכבת של יחסי הכוחות והאינטרסים בין שלוש המדינות, כאשר כל צד מנסה לקדם את מטרותיו תוך ניווט בין אילוצים ואתגרים מרובים.