בני סבטי, חוקר איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, שוחח היום (שלישי) עם "מעריב" על משמעות חיסולו של עבאס נילפורשאן, סגן מפקד משמרות המהפכה של איראן ומפקד כוח קודס בלבנון, שחוסל יחד עם חסן נסראללה בדאחייה בביירות

בפתח דבריו אמר סבטי ״האיש הזה היה ראש אגף המבצעים במשמרות המהפכה ותחת ידיו עברו המון משימות והמון אספקות ותקציבים. האיש היה אחראי בעיקר על כל מה שנוגע לנו, על אישור תקציבים והעברות אמל״ח לסוריה וללבנון ובאמת על תחזוק כל העשייה של חיזבאללה וארגוני מחבלים אחרים שפועלים בעיקר שהקשר איתם דרך סוריה". 

תקיפות צה''ל בדאחייה בביירות 28.9.24 (צילום: רויטרס)
תקיפות צה''ל בדאחייה בביירות 28.9.24 (צילום: רויטרס)

סבטי ציין שנילפורשאן "מוכר למערכת במשך הרבה מאוד שנים. זה לא שהוא פתאום צץ ככה, אבל התקשורת שומעת בדרך כלל כשקורה משהו". 

"הוא היה אחד האנשים הקיצוניים. היה בן 14 כשנערכה המהפכה באיראן ובגיל הזה הוא התגייס למלחמת איראן-עיראק. הוא בא ממקום קיצוני ומעיר מאוד קיצונית. הרקע באיראן הוא מאוד חשוב, כשאתה גדל בסביבה קיצונית אז ככה אתה ממשיך את דרכך", הוסיף. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

על עשייתו של נילפורשאן אמר סבטי: "בשנים האחרונות, בתפקידו כראש אגף המבצעים, הוא תרם לעשייה האנטי ישראלית של חיזבאללה כי הוא ישב על הברז והאישורים. הוא בעצם נגע בכל מה שקורה במשמרות המהפכה". 

משמרות המהפכה (צילום: IRGC/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
משמרות המהפכה (צילום: IRGC/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

"האיראנים מאוד קומבינטורים" מסביר סבטי, "בן אדם שהוא גם קומבינטור אבל גם מאוד ותיק זה דבר מאוד חשוב באיראן, זה כמו סולמיאני - אדם שיודע בשלושה טלפונים לסגור פעולה שגם שלושים אחרים לא היו מצליחים". 

"משמעות החיסול היא מכה מאוד קשה גם עבור משמרות המהפכה וגם עבור הציר האיראני כולו, על שלוחותיו. הוותק, הניסיון, פתיחת הדלתות, הקומבינות, האישורים המהירים מהדרגים הגבוהים. כל זה יחסר להם. תמיד אומרים בתקשורת 'מחסלים אחד יבוא אחר' - זה לא ככה בכלל. עד שימצאו מישהו שייכנס לנעליו, יקח המון זמן", הדגיש סבטי. 

בסיום דבריו אמר: "אני חושב שפעם ראשונה פגענו בכל משמרות המהפכה, זה משהו שאף אחד לא אמר אותו".