מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, איסמעיל קאאני, שעד לפני יותר משבוע הועלו השערות בנוגע לחייו, נראה על מסך הטלוויזיה האיראנית בפעם הראשונה במהלך הלווייתו של המחבל שחוסל, עבאס נילפרושאן. ד"ר מאיר ג'בנדפר התראיין אצל ארד ניר בערוץ 12 התייחס למשמעות הופעת הבכורה של קאאני ועל השפעתה על כלל התקשורת האיראנית. 

חבר פרלמנט לבנוני מאשים: חיזבאללה הופך אותנו למטרות
רוקד ומשמיע מוזיקה לקהל במקום לענות על תשובות: האירוע הביזארי של טראמפ

"זה עדיין סיפור מוזר מאוד. לאן הוא נעלם שבועיים? איפה הוא היה? מהאיש הכל כך חשוב במערכת הביטחון של איראן, איש שיש לו גישה לדברים מסווגים מאוד, הוא ככה נעלם ואף אחד לא ידע. והאם צילמו אותו באמת אתמול? יכול להיות שזה היה משהו בארכיון. זה ממשיך להיות סיפור מוזר מאוד ויש הרבה שאלות בתוך איראן", ציין ג'בנדפר.

"בתקשורת האיראנית נתנו כל מני הסברים למה הוא לא מופיע, איפה הוא נמצא וסביר להניח שיש הרבה אנשים באיראן שיושבים במוניות, שמדברים בקניונים ביניהם ושרוצים לדעת איך בן אדם כל כך חשוב, אחרי חיסול של נסראללה שהיה עוד בן אדם כל כך חשוב, נעלם?".

לאחר מכן הוסיף: "וזה בא אחרי כמה הפסדים גדולים של איראן במיוחד בזירה בלבנון, שמדברים על ציר ההתנגדות. הם ממש סופגים הפסדים חשובים מאוד. וזה שהמפקד נסראללה הוא לבנוני והוא חי בביירות, זה דבר אחד. אבל למה שלחו את קאאני ללבנון כמה ימים אחרי שישראל חיסלה את נסראללה? למה לשלוח את קאאני למקום כל כך מסוכן? זו שאלה ראשונה שאלה שניה: לאן הוא נעלם?". 

כשנשאל על האותנטיות של התמונות בהן הופיע קאאני, טען: "אחרי שאתה עוקב אחרי חדשות של המשטר, אתה מבין שהם משקרים מאוד. יכול להיות שהם אומרים אמת, אבל הוא לא דיבר אתמול. המשטר הזה משקר כל כך הרבה פעמים, ואנחנו ראינו שהיה את הסיפור של הטיסה של חברת תעופה של אוקראינה, אחרי שהיה חיסולו של קאסם סולימני, המשטר ירה במטוס אזרחי והרג 100 וכמה אנשים. שלושה ימים הם אמרו 'לא זה לא אנחנו, זה תקלה טכנית', והם שיקרו. זה רק מקרה אחד".

לאחר מכן נשאל במה עוסקת התקשורת האיראנית בימים האלה, ועל כך השיב: "מדברים על מה שקורה באזור. מדברים על זה שיכול להיות, למשל, שישראל רוצה למשוך את ארה"ב למלחמה הזאת".

"הם ממש מודאגים שארה"ב תיכנס למלחמה נגד איראן. זה דבר שהאיראנים ממש לא רוצים. אני מדגיש שרוב האיראנים מקבלים את התקשורת שלהם מתקשורת זרה. לא מסתכלים על טלוויזיה. באיראן אנשים שמסתכלים על טלוויזיה של המשטר זה או אנשים שאין להם כסף לרכוש לוויין כדי לצפות בערוצי איראנים בגולה, או אנשים שנמצאים בבית סוהר או בבית חולים כי הם לא יכולים לשנות ערוץ". 

עם זאת, הבעיה המרכזית באיראן נמצאת במחוזים אחרים: "מה שבאמת מדאיג את האיראני הממוצע זה הכסף. השכר הממוצע כל חודש זה 1885 שקלים. שכר דירה זה 1247 שקלים. כבר 66% מכל מה שאתה מרוויח הולך לשכר דירה. לאיראני הממוצע שגר באיראן יש גירעון ב-50% ממה שהוא מרוויח", ציין ג'בנדפר. 

בתום הריאיון סיפר על המצב הפסיכולוגי הירוד באיראן: "אנשים לא יודעים מאיפה להרוויח את הכסף הזה. הרבה אנשים בדיכאון, לפי נתונים של ההסתדרות הפסיכולוגית באיראן. 30% לפחות בדיכאון. יש הרבה שמשתמשים באופיום, זה כמו סרטן שהורס את החברה האיראנית. כי יש בעיות כלכליות, אין אופק, אין תקווה. אז אין מה לעשות, או לעשן אופיום או להיות בדיכאון".