בראיון עם פרופ’ אמציה ברעם, מומחה לענייני המזרח התיכון, נחשף ניתוח של המצב הביטחוני באזור ושל הקשרים בין טהרן, חיזבאללה והמצב בעזה. אחת השאלות שעלו מן השיחה היא האם איראן ניסתה לפגוע בראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, במסגרת העימותים המתרחשים בימים אלו.

לפי פרופ’ ברעם, נעים קאסם, סגן מזכ”ל חיזבאללה, נשא שני נאומים חשובים בשבועות האחרונים. בנאום הראשון, שהתרחש לאחר חיסולו של האשם ספי א דין, סגנו של נסראללה קאסם קרא להפסקת אש ללא הבטחה או ערובה להפסקת אש גם בעזה – מה שהפתיע רבים, שכן נסראללה נהג לקשר באופן ישיר את הלחימה בצפון להתפתחויות בעזה.

לדברי פרופ’ ברעם ״הנאום הזה ככל הנראה לא תואם מראש עם טהרן” וחיסולו של ספי א דין יצר כאוס.

בנאומו השני, שנשא כמה ימים לאחר מכן, שינה קאסם את עמדתו וחזר על דברי נסראללה כי לא תהיה הפסקת אש בצפון כל עוד הלחימה בעזה נמשכת.

ברעם ציין כי “חיזבאללה היה מוכן להפסקת אש בכל מקרה, אך איראן לא רוצה להצטייר כמי שנטשה את חמאס ולכן מחייבת את המשך הלחימה בצפון״. הוא הוסיף כי “טהרן שינתה את עמדתו של קאסם והחזירה את ביירות לעמדת נסראללה”.

משטרה מחוץ למעון נתניהו בקיסריה - לאחר פגיעת הכטב''ם באזור (צילום: אבשלום ששוני)
משטרה מחוץ למעון נתניהו בקיסריה - לאחר פגיעת הכטב''ם באזור (צילום: אבשלום ששוני)

ביחס למצב הכאוטי בטהרן, ברעם תיאר את המצב לאחר חיסולו של האשם ספי א דין כ”רגע קריטי”. בהקשר לכך הוא ציין את היעלמותו המסתורית של מפקד כוח קודס, אסמאעיל קאאני, שתפקידו לפקח על פעילות חיזבאללה בלבנון. “במשך ימים לא היה ברור היכן הוא, מה שהוסיף לכאוס”, הסביר ברעם.

בימים האחרונים חיזבאללה הכריז על ״השלב הבא בלחימה״ והעצים את הירי לעבר ישראל. ברעם הסביר כי פעולות אלו נעשות ״על מנת להפעיל לחץ על ישראל להסכים להפסקת אש גם בצפון וגם בעזה״. 

אחת השאלות המעניינות ביותר שנידונו היא האם הייתה כוונה איראנית לפגוע בראש הממשלה בנימין נתניהו. ברעם תיאר את ההתקפה של חיזבאללה הבוקר לעבר מעונו של ראש הממשלה בקיסריה באמצעות כטב”ם, כעדות ליכולת האיראנית להגיע לאזורים קרובים לביתו של נתניהו. “האיראנים ידעו שהכטב״ם לא יפגע ישירות בנתניהו, אבל מבחינתם זהו מסר סמלי – הם רוצים להראות שהם יכולים להגיע לכל מקום״, הוא מציין.

בהקשר לכך, ברעם מציין כי זו אינה תקיפה אסטרטגית מאחר שלא נעשה שימוש בטילים הכבדים והמדויקים שיש ברשות חיזבאללה. “הסיבה לכך עשויה להיות מתוך שיקולים של איראן לשמור ולא ״לבזבז״ את הטילים האסטרטגיים של חיזבאללה לעימות רציני יותר בו גם איראן עצמה תהיה מעורבת, ולא רק חיזבאללה. הטילים המדויקים לא נועדו לשרת את מטרות חיזבאללה - אלא את האיראנים״, הסביר.

בנימין נתניהו על פגיעת הכטב"ם במעון רה"מ. קרדיט: לשכת רה"מ (צילום :לשכת ראש הממשלה)

בנוסף, ברעם תיאר את הקושי בטיפול בכטב”מים שמפעיל חיזבאללה. הוא ציין כי “ישנם מקרים בהם הם משגרים מספר כטב”מים בו זמנית, מה שמקשה על המעקב אחריהם״. לדבריו, “הבעיה המרכזית היא בגילוי המוקדם של הכטב”מים, במיוחד כאשר הם טסים בגובה נמוך ובמהירות איטית״. עם זאת, הוא הדגיש כי נעשים מאמצים לפתח פתרונות טכנולוגיים מדויקים יותר, אך שזהו תהליך ארוך. 

פרופ’ ברעם ציין כי אף על פי שהאיראנים לא הצליחו בפגיעה ישירה בנתניהו, הם ממשיכים לפעול באסטרטגיה שמטרתה להפעיל לחץ על ישראל ולשמור על תדמיתם האזורית, במיוחד בעיני בעלי הברית שלהם כמו חמאס וחיזבאללה - והעולם הערבי כולו.