צה״ל נמצא לפני אתגר חדש: ״כלכלת לימודים״. אירועי אוקטובר תפסו אלפי חיילי מילואים צעירים רגע לפני תחילת שנת הלימודים האקדמית. העובדה כי הם נדרשו לבצע שירות מילואים ארוך, כאשר חלקם ביצע בין 80 ל-250 ימי מילואים, גרם לאלפי חיילי מילואים לדחות את שנת הלימודים האקדמית. 

בעוד כמה ימים, בסוף החודש, אמורה להיפתח שנת הלימודים האקדמית בכל מוסדות להשכלה גבוהה. צה״ל נלחם כרגע בשבע חזיתות בהגנה ובהתקפה. בחזית עזה הוא מפעיל עשרות אלפי חיילי מילואים הלוחמים בשלוש אוגדות. בתמרון בצפון מפעיל צה״ל ארבע אוגדות בהם עוד עשרות אלפי חיילי מילואים. אוגדה שמינית פועלות בשטחי איו"ש.

כוחות צה''ל בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)

בין מאות אלפי חיילי המילואים עשרות אלפי סטודנטים, בהם רבים מאוד שדחו כבר בשנה שעברה את הלימודים. כעת רבים מאוד מחיילי המילואים העתידים לפקוד את שנת הלימודים בעוד ימים הודיעו למפקדים כי הם לא מוכנים לאבד את שנת לימודים האקדמית. בשיחות עם מפקדים מבהירים הסטודנטים במילואים כי איבוד שנה נוספת תמנע את המשך הקריאה שלהם וכל ההשקעה בלימודים עד עתה תבטל את שצברו. מבחינתם המשך הימצאותם במילואים תביא את רובם לנשירה מהמסלול הלימודים והקריאה שתכננו. 

בכלל בקרב הסטודנטים המשרתים במילואים יש חוסר אמון מול הממשלה לאור העובדה כי משרד האוצר אף נמנע מלהעביר את המלגות ללימודים כפי שהתחייב. ביחידות רבות בצה״ל מבינים כי הם נמצאים במשבר אמיתי. למפקדים יש קושי אמיתי לחייב צעירים שכבר איבדו את שנת הלימודים הקודמת לוותר על שנת הלימודים הבאה. מצד שני יחידות רבות יתקשו משבוע הבא למלא את השורות. מה שמחייב מפקדים לפעול יצירתית כדי להוציא פעילויות לחימה ופעילויות שונות לפועל.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

העובדה כי צה״ל מתמרן בשתי חזיתות לחימה כרגע רק מסבך עוד יותר את המצב. בצה״ל מאוכזבים מהתנהלות של המועצה להשכלה גבוהה וכן ממשרד החינוך במצב שנוצר, ושהם אינם פועלים לדחות את פתיחת שנת הלימודים האקדמית עבור הסטודנטים הנמצאים בחזית הלחימה, לפחות עד שצה"ל ישלים את מהלכי התמרון המרכזיים. אחרי כלכלת החימושים, מוצא עצמו צה״ל לפני משבר כח אדם משמעותי בשל התארכות הלחימה הרבה מעבר.