היממות האחרונות היו גדושות במטחים אל עבר חיפה והגליל המערבי, במהלכם נהרג אדם בן 50 בעכו מרסיסים ברכבו, מספר בני אדם נפצעו ומרחבים שונים התלקחו בשריפות שגרמו נזק. זאת לאחר פגיעת הכטב"ם ששיגר חיזבאללה על עבר מעונו של רוה"מ, בנימין נתניהו, בקיסריה. צביקה חיימוביץ, מפקד ההגנה האווירית לשעבר, התראיין הבוקר (ראשון) לתכניתם של אודי סגל וענת דוידוב ב-103FM ודיבר על הסוגייה הביטחונית המורכבת בהרחבה.

לאחר האזעקות בגליל והיירוט מול חופי חיפה: צה''ל תקף בדאחיה
חמאס טען לטבח המוני ברצועה - ואז התגלתה האמת המרה

"רק בשבוע האחרון אנחנו סופרים כ-30 כלים כאלה, מרביתם מלבנון, אבל גם שבעה מעיראק ואחד מתימן. יש פה שני צדדים שמזהים את הפוטנציאל, ושמבינים שאין לנו מענה מיטבי מלא ומספק", הוא טען.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מסוק צה''ל ליד כטב''ם בקריות (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
מסוק צה''ל ליד כטב''ם בקריות (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')


"אנחנו מדברים פה על בודדים, אבל התודעה שזה מייצר וגם האפקט שזה מייצר לפעמים יותר טובה מ-180 טילים מאיראן. זה שם את הדברים בהקשר הנכון. נעשים הרבה מאוד מאמצים לגשר על הפער הזה, גם בעניין של טכנולוגיה גם במערכות וגם בתפיסות לחימה. בעולם של ביטחון אין הרמטיות, אין 100%, תמיד יהיו המקרים הבודדים האלה שעליהם נצטרך להמשיך ולרכז מאמץ".

בהמשך הוסיף ואמר: "אחרי לא מעט מקרים, אפשר לצייר את המגמה, ולצייר את דפוסי הפעולה שחיזבאללה משתמש בהם. אחד מהם הוא לייצר 'חבילה' של ירי תלול במסלול יחד עם כטב"מים, גם לייצר הרוויה וגם הונאה, ובתוך זה להצליח להחדיר את הבודד שיגיע למטרה שלו".

יירוטים במהלך התקיפה האיראנית  (צילום: ללא קרדיט)
יירוטים במהלך התקיפה האיראנית (צילום: ללא קרדיט)


"כל הסנסורים שיודעים לעשות גם וגם, אין ספק שככל שהשמים הרבה יותר עמוסים, יש כלים שלנו, יש טילים ורקטות, יש מיירטים שלנו באוויר, יש הרבה מאוד חפצים. ככל שיש יותר חפצים התמונה האווירית יותר מורכבת, יותר דינמית ולא יציבה, וכמה שיש יותר הם מוסיפים לנו אתגרים".

על צילומי המסק"ר ליד הכטב"ם אמש, ציין: "צריך הסתכלות תלת ממדית להבין מי רודף אחרי מי. ניסו לשייך את הסרטון הזה לאירוע בקיסריה, זה לא היה בסרטון שם. אני יודע להגיד בוודאות שזה צולם באזור עכו-נהריה לפני שאבד המגע איתו, יכול להיות שזה היה כטב"ם שיורט. זה מביא לידי ביטוי את זמינות הכוח האווירי".

"נראה לנו טריוויאלי שמסוקי קרב לא על קו הגבול מייצרים מרדף אחרי כזה כלי. זה קורה באזור ראשון לציון, באילת, ברמת הגולן ובצפון. בסוף הגנת שמי המדינה היא משימה ערכית ראשונה במעלה, שחיל האוויר משקיע בה הרבה מאוד אמצעים ומשאבים. זה מראה את הא-סימטריה מול כלים קטנים ואיטיים מנמיכי טוס, שאיתם אתה מתמוד עם F35 או מסוקי קרב. צריך לדעת לעקוב אחריהם, וגם לייצר מגע, וגם להוסיף את זה שיקול של בטיחות. אתה לא רוצה שהטיל, אם יפספס יפגע בבית עם תושבים או בכביש. יש הרבה מורכבויות בא-סימטריה הזאת".

על הכנסת מערכות יירוט מבוססות לייזר טען: "זה אף פעם לא מרכיב אחד. זה תמיד מצרף של יכולות שישבו על אותה פלטפורמה, יחד יוכלו לייצר את מקסום היכולות. אין ספק שהלייזר, לא ביום הראשון שלו, יש לו אבולוציה, יוכל להוסיף עוד ממד שיגשר על הפערים שיש היום, בזמינות. הלייזר יהיה עוד מרכיב חשוב שיצטרף, לא במקום, גם מהקרקע וגם מהאוויר".

את סיום הראיון חתם בהתייחסות לזירה האיראנית: "אין עוד מערך הגנה אווירית, אני לא אומר את זה ביהירות או בשחצנות, כמו מה שמדינת ישראל בנתה פה בעשורים האחרים. אין עוד מדינה שבשמשך שנה יורים עליה 27,000 חימושים מהאוויר".

שיגור טיל באיראן (צילום: REUTERS/Fars News )
שיגור טיל באיראן (צילום: REUTERS/Fars News )


"לאיראן יש מערכות, מרביתן בייצור מקומי, חלקן בסיוע רוסיה. צה"ל וחיל האוויר מכירים את המערכות. היתה לנו הזדמנות בסוריה, חיל האוויר ניצל את ההזדמנות הזאת. יש עוד ממדים שאפשר להגיע אליהם לאיראן. לישראל יש יכולות קטלניות ואיכותיות שיכולות להגיע לאיראן גם באוויר וגם בדרכים אחרות".

 סייע בהכנת הכתבה: אחיעד לוק, 103fm