בימים האחרונים הסלים צה"ל את מאמציו לפגוע בתשתית הכלכלית של ארגון חיזבאללה, במה שמסתמן כמערכה חדשה במלחמה המתמשכת בצפון. במוקד הפעילות עומד הבנק "אל-קרד אל-חסן", המשמש כעורק חיים פיננסי מרכזי של הארגון.

דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, חשף הערב (שני) בהצהרה לתקשורת פרטים מרעישים על היקף הפעילות: "תקפנו 20 מטרות של הבנק, רובן בדאחייה. אחד מהיעדים הוא מחסן כספים תת-קרקעי, שהכיל מצבור כסף מזומן וזהב בשווי עשרות מיליוני דולרים". הגרי הוסיף מידע מסעיר נוסף: "מתחת לבית החולים א-סכל בביירות, נמצא אחד מהבונקרים של נסראללה. שם מאוחסנים לפחות חצי מיליארד דולר בשטרות ובזהב".

 אחד הבונקרים של נסראללה (צילום: דובר צהל)
אחד הבונקרים של נסראללה (צילום: דובר צהל)

הבנק "אל-קרד אל-חסן", שנוסד בשנות ה-80 כאגודת צדקה, התפתח למוסד פיננסי רב-עוצמה המשרת כיום מעל 200 אלף לקוחות ומנהל את מרבית הפעילות הכלכלית של חיזבאללה.

טל בארי, חוקר ממכון עלמא, הסביר ל"מעריב" את חשיבות הפגיעה בבנק: "התקיפות מערערות את תחושת הביטחון של הארגון, במיוחד כשהן פוגעות בלב הפעילות הכלכלית שלו." בארי הוסיף כי נרשמה גם פגיעה במערכות הסייבר של הבנק, מה שחשף מידע רגיש על קשרים פיננסיים נסתרים של הארגון.

יתרה מכך, בארי חשף כי מערכות הסייבר של הבנק נפגעו, ואנשי חיזבאללה חוו פריצה למאגרי המידע שלהם. "הפריצה חשפה חשבונות בנק וקשרים עם בנקים אחרים שנחשבו לכאורה לגיטימיים. חשיפת המסמכים הללו שיבשה את ההתנהלות הפיננסית של הארגון," הוסיף בארי.

במקביל לפעילות הצבאית, נקטה ישראל צעד משמעותי נוסף. שר הביטחון, יואב גלנט, חתם היום על צו המכריז על עמותת "קרד אל חסן" כארגון טרור. ההחלטה התבססה על חוות דעת מודיעיניות, משפטיות ומבצעיות, והמלצות הרמטכ"ל וראש השב"כ. הצו מאשים את העמותה במימון טרור, רכישת אמל"ח, תשלום משכורות למחבלים ואחסון כספי ארגוני טרור.