ז'ורז' מלברונו, פרשן בכיר למזרח התיכון ב"לה פיגארו", חושף את הדינמיקה המורכבת בין צרפת לחיזבאללה בנוגע לנמל ביירות. לטענתו, בקיץ 2020, זמן קצר לאחר הפיצוץ הקטלני בנמל ביירות, נרקם הסכם חשאי בין צרפת לחיזבאללה.

על פי הדיווח של מלברונו, נשיא צרפת עמנואל מקרון התחייב להימנע מלדון בסוגיית הנשק של חיזבאללה במהלך ביקוריו בלבנון. בתמורה, כך הוא טוען, הארגון השיעי הבטיח לאפשר לחברת הספנות הצרפתית CMA-CGM לזכות במכרז להפעלת מסוף המכולות בנמל ביירות.

העיתונאי הצרפתי מציין כי חברת CMA-CGM, שבבעלות איש העסקים רודולף סעדה (שהתלווה למקרון בביקורו), אכן זכתה לבסוף במכרז. לדבריו, מקור לבנוני חשף בפניו כי לקראת חתימת החוזה, סעדה - שהוא גם בעליה של רשת התקשורת BFM TV - הציע לשר התחבורה הלבנוני עלי חמיה, המקורב לחיזבאללה, להטיס אותו במטוסו הפרטי למרסיי.

נמל ביירות (צילום: זטרי לבנון, פלאש 90)
נמל ביירות (צילום: זטרי לבנון, פלאש 90)

CMA CGM היא חברת הספנות השלישית בגודלה בעולם, והיא קשורה היסטורית ללבנון. משפחת סעדה, שמובילה את החברה, היא ממוצא לבנוני, וחברה זו הייתה מהראשונות שחידשה את פעילותה בנמל ביירות מיד לאחר הפיצוץ הטרגי באוגוסט 2020.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>> 

לאחר הפיצוץ, CMA CGM השקיעה משאבים רבים בשיקום הנמל, כולל הקמת מסוף מכולות חדש והבאת ציוד חיוני. החברה גם תרמה לבית החולים בביירות והשתתפה במאמצי הסיוע ההומניטרי. רודולף סעדה, המנכ"ל הנוכחי, מנהל את החברה מהמטה הראשי במרסיי, צרפת, אך שומר על קשרים הדוקים עם לבנון. בשנים האחרונות הוא הרחיב את השפעתו גם לתחום התקשורת עם רכישת רשת BFM TV, אחת מרשתות החדשות המובילות בצרפת.

נמל ביירות הוא נכס אסטרטגי חשוב באזור, והשליטה בו מהווה נקודת מפתח ביחסי הכוחות בלבנון. לפני הפיצוץ, הנמל היה אחראי לכ-60% מהייבוא של לבנון וכ-70% מהכנסות המדינה ממכס.