ביום שלישי שעבר ישראל תקפה בדאחייה את אחד הבניינים, וגרמה לו לקרוס תוך רגעים ספורים כאילו היה עשוי מנייר, מחזה שתועד בטלפונים הניידים של לבנונים רבים. חמש שניות הספיקו כדי שהבניין יקרוס לחלוטין, בניגוד לבניינים הסמוכים שנשארו על כנם, בתוך ענן סמיך של אבק ועשן אפור. 

הכירו את פצצת ״ספייס 2000״

"ספייס 2000" היא הפצצה בה ישראל נוהגת להשתמש במתקפות הממוקדות ביותר כנגד חמאס וחיזבאללה, כך על פי מומחים. הפצצה, אשר מיוצרת על ידי חברת ״רפאל״ לתעשיות צבאיות, נכנסה לשימוש בשנת 2003.

הפצצות מגיעות במשקלים שונים, בהם 125 ק"ג (ספייס 250), 450 ק"ג (ספייס 1000) או 900 ק"ג (ספייס 2000), מה שמאפשר לפצצה ליפול במרחק של פחות משלושה מטרים מהמטרה שלה, על פי רפאל.

תקיפה בלבנון באמצעות פצצת ״ספייס 2000״ (צילום :רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

בנוסף, הטייס יכול לשגר את הפצצה ממרחק בטוח, שיכול להגיע, בהתאם לדגם, עד 125 ק"מ, וזאת הודות לכנפיים קטנות המחוברות אליה שיכולות להפוך אותה לפצצה מרחפת. הפצצה מונחית באמצעות לוויינים ומצוידת במערכת ניווט עצמאית.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>> 

היא מכילה גם "מערכת חיפוש אלקטרו־אופטית", שהיא סוג של מצלמה המותקנת בקצה הקדמי שלה. בהתקרבות למטרה, המערכת הזו משווה את תמונת המטרה לתמונה השמורה מראש בתוכנה שלה, לפני שהיא מזנקת לעברה. "ככל שמשגרים אותה מגובה רב יותר, ההשפעה גדולה יותר", כך לפי ז'אן כריסטוף נואל, חוקר עמית במכון הצרפתי ליחסים בינלאומיים.

ג'רמי ביני, מומחה לנשק בחברת המודיעין להגנה וביטחון "ג'יינס אינפורמיישן" הבריטית, הסביר שהתמונות שצולמו במהלך התקיפה הן של פצצת "ספייס 2000 עם ציוד ההנחיה המיוחד שלה". הוא ציין כי "זה הופך אותה למדויקת ובלתי פגיעה להפרעות או להתערבות".

פצצה חכמה מדגם ''ספייס'' (צילום: MHMD.HSN.SALAMI VIA INSTAGRAM/via REUTERS)
פצצה חכמה מדגם ''ספייס'' (צילום: MHMD.HSN.SALAMI VIA INSTAGRAM/via REUTERS)

לפי ביני, המצלמה היא שמבדילה את פצצת הספייס ממערכות ההנחיה האמריקאיות ״JDAM״, המשתמשות באות לוויין. בנוסף, שון שייח', מומחה טילים במכון ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים, זיהה את סוג הפצצה כ"ספייס 2000", כפי שדווח על ידי סוכנות הידיעות AFP. הגרסה החדשה של ספייס 250 מאפשרת לפצצה לטוס למרחק של "לפחות 150 ק"מ" לפי חברת "ג'יינס", וזאת הודות להוספת מנוע בחלק האחורי של הפצצה, בדומה לפצצה הצרפתית המונחית ״ASSM Hammer״.

יצוין כי ציוד ההנחיה ספייס יוצא להודו, קולומביה וקוריאה הדרומית, על פי דו"ח "המאזן הצבאי" של המכון הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים. כמו כן, הייצור שלה החל בשנת 2019 בארצות הברית, על מנת לענות על הצרכים האמריקאים, לאחר הסכם בין חברת לוקהיד מרטין האמריקאית הענקית וחברת רפאל.

בסתיו 2023, שבועות לאחר תחילת המלחמה, הממשל האמריקאי אישר לספק לישראל ציוד הנחיה ספייס המיוצר בארצות הברית בשווי של 320 מיליון דולר.