צה"ל בעת הזאת שוקד על פינוי אוכלוסייה אזרחית מצפון הרצועה והוא עושה מאמץ גדול לברור את המחבלים מתוכה. מספר פרסומים פלסטינים (וישראלים) דיווחו אתמול (רביעי) על הודעות של צה”ל לצוותי ההגנה האזרחית בצפון הרצועה (בדגש על בית לאהיה) להתפנות, ובכלל זה לשמור מרחק מהאמבולנסים ולהפסיק את הניוד בהם.

“מלאת של פעם נרצחה בשיח” | עדות שורדת נובה
תקיפות עזות בדאחייה, והאם נדחתה הפעולה באיראן? | חדשות החג

עוד דווח על כך שצה"ל עצר בימים האחרונים גם כמה מאנשי המנגנונים הללו ומופצות תמונות של כבאית עזתית שהושמדה. סמוך ולאחר אותם אירועים, מנהל ההגנה האזרחית העזתית הודיע על הפסקה בפעילות פינוי באמבולנסים מטעמם.

אם אכן כלל הדיווחים לעיל מדויקים, הרי שמדובר בצעד אפקטיבי מתבקש ומחויב המציאות שיש לברך עליו, גם אם מגיע מאוחר מהנדרש. לא בכדי נשמעו הבוקר אמירות מצד סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס על נכונות לשחרר חטופים תמורת הפסקת אש. 

כבר הוכח שארגוני הטרור הפלסטינים משתמשים במתקנים אזרחיים בדגש על רפואיים כדי להסוות את הפעולות הצבאיות שלהם. לגבי בית החולים כאמל עדואן למשל, צה"ל פרסם כי מאז מבצע "צוק איתן", משמש בית החולים את חמאס בשעת חירום.

מחקירתו של מנהל בית החולים, אשר גויס לחמאס בדרגה שמקבילה לתת-אלוף, עולה כי בבית החולים כ-16 עובדים שהם פעילים צבאיים של עז א-דין אלקאסם, רופאים, אחים, פראמדיק, פקידים ואנשי צוות.

כמו כן, עלה כי לחמאס יש בבית החולים משרדים, מקומות לבכירים, ואף הביאו לשם חייל חטוף. בחקירתו הוא מסר כי בבית החולים מקום ייעודי לחקירות, ביטחון פנים, והביטחון המיועד. מידע עדכני שהתקבל מחקירות נוספות מצביע על שימוש חמאס בבית החולים כנכס מסתור, בין היתר עבור שהייה לקראת ביצוע פשיטות ומארבים לכוחותינו.

עוד דוגמה בולטת נוספת לניצול הציני של תשתיות רפואיות התגלתה לפני כארבעה חודשים, כאשר צה”ל חשף תשתיות טרור של חמאס במרפאה בשכונת שג’עייה במהלך פעילות צבאית באזור.

הכוחות נתקלו בחוליות צליפה, שימוש ב-RPG, ומטעני הצמדה, כל זאת מתוך מתחם שאמור היה לשמש לצרכים הומניטריים. המקרה הזה מדגיש פעם נוספת לא רק את השימוש הציני שעושה חמאס בתשתיות אזרחיות ורפואיות לצורכי טרור, אלא גם את הזלזול המוחלט שלו בחיי האזרחים. 

בכלל אלה, האמבולנסים ושירותים אזרחיים נוספים משמשים את ארגוני הטרור לצרכי טרור ומנגנוני ההגנה "האזרחית" הפלסטינית ברצועה מתעלמים שוב ושוב מאזהרות שניתנות להם. בהקלטת שיחה בין תושב רצועת עזה למחבל חמאס, תיאר התושב כיצד ניתן להשתמש באמבולנסים למטרות לוגיסטיות של חמאס. הוא אמר במפורש: “יש לי אמבולנסים, אני יכול לצאת עם איזה שאני רוצה”.

משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים הניזון ממידע שמעבירים לו ארגוני ההגנה האזרחית בעזה דיווח לאחרונה על: "הגבלות ומתקפות על צוותי חילוץ וחובשים, המונעות פעולות מצילות-חיים, לרבות חילוץ של פלסטינים הלכודים מתחת להריסות".

"יתרה מכך, ב-20 באוקטובר דיווחה ההגנה האזרחית הפלסטינית כי עשרות בתים נפגעו בג'באליה, בבית לאהיא ובבית חנון, אך בקשות תיאום כדי להגיע לפצועים ולבני אדם הלכודים במקומות לא נגישים עלו בתוהו. כן הוסיפה ההגנה האזרחית הפלסטינית שעל פי דיווחים, עשרות גופות נותרו מתחת להריסות, ועשרות גופות נוספות מוטלות ברחובות ג'באליה".

עוד דיווח המשרד הזה כי "עובדי סיוע ומגישי מענה חירום ממשיכים להתמודד עם קשיים קיצוניים בסיוע לבני אדם ברחבי רצועת עזה". ב-19.10.24 הוא דיווח על אמבולנס שהותקף ממזרח לג'באליה, תקיפה שבה לדבריו "נפצעו שישה בני אדם, בהם פרמדיק".

משרד הבריאות בעזה, המנוהל על ידי חמאס, דיווח לפני כשבועיים כי צה"ל דרש את פינוי בית החולים שהוזכר לעי"ל - כמאל עדוואן, ובנוסף את בתי החולים האינדונזי ומרכז רפואי אל-עוודה.

לפי הצהרת משרד הבריאות הפלסטיני, הצבא מכתר את בית החולים כמאל עדוואן ואף פתח באש לעבר משרד הנהלת בית החולים. במקביל דובר צה"ל בערבית העביר מספר מסרים לאחרונה על פינוי צוותים, חולים ומלווים מבתי החולים בצפון הרצועה.  

כאשר ארגון אזרחי לכאורה, שאמור לשמש למטרות הומניטריות, משמש גם כמכשיר בידי טרוריסטים, ההבחנה בין הומניטריות ללחימה מטושטשת בצורה מסוכנת.

מציאות שבה אמבולנסים, שאמורים להיות אמצעי להצלת חיים, משמשים להובלת מחבלים ואמצעי לחימה, היא עיוות מוסרי שמוכר לנו וכבר הודגם אינספור פעמים מעבר לדוגמאות שפורטו מעלה. זהו שימוש ציני והרסני באמצעים רפואיים, ככלי לחיזוק הטרור. במצב כזה, אין ברירה אלא להפסיק את שירותי האמבולנסים באזור שבו הארגון ההומניטרי הופך להיות גיס בשירות הטרור.

לנו הדיסוננס המוסרי צורם במיוחד משום שבמתקפת החמאס ב-7 באוקטובר, תקפו המחבלים גם אמבולנסים ישראליים שהגיעו במטרה לסייע ולפנות פצועים.

כלומר, בעוד בישראל האמבולנס וצוותו עושים כל מאמץ לפנות פצועים ולהציל חיים, חמאס משתמש באותו אמצעי בדיוק כדי לנייד מחבלים ואמצעי לחימה ולעיתים גם כדי לתקוף מתוכו. הניצול ציני של המוסדות האזרחיים לכאורה ע"י ארגוני טרור לצורכי טרור כבר אינו נסתר מהעין.

את השימוש הציני של ארגוני טרור בתשתיות רפואיות ניתן למצוא גם בזירה הלבנונית. בלבנון מדווחים על פגיעה בבתי חולים, צוותי רפואה ואמבולנסים, אך נמנעים מלעסוק בשאלה כיצד מסייעים גורמי רפואה לאנשי הטרור?

חיזבאללה, בדומה לחמאס, עושה שימוש נרחב בתשתיות אזרחיות ורפואיות לצרכיו הצבאיים. הדוגמא האחרונה המדהימה היא החשיפה של דו"צ על האוצר הבלום שהטמין חיזבאללה מתחת לאחד מבנייני בית החולים סהאל בחארת בבירות, אתר ששימש כבונקר של נסראללה וככספת עבור המיליארדים של חמאס. 

גם בלבנון, ישנם דיווחים על מעבר של פעילים ואמצעי לחימה באמצעות אמבולנסים ורכבי צוות רפואי, והדבר הפך למעשה ל”חיל הרפואה” של חיזבאללה, בכסות של ארגון אזרחי. במהלך המלחמה אף דווח על הרוגים מ”רשות הבריאות האיסלאמית” של חיזבאללה, המלמדים על הקשר הישיר בין הגורמים הרפואיים לארגון הטרור. 

בזירה הצפונית, זה לא לקח הרבה זמן, כבר בשלב זה של הלחימה, דובר צה"ל בערבית הזהיר לבנונים להימנע ממעבר דרומה חזרה לבתיהם. באותה הודעה הוא הסב את תשומת ליבם לכך שחיזבאללה משתמשת באמבולנסים להובלת מחבלים ונשק ולכן, קרא לצוותים הרפואיים שלא לשתף איתם פעולה והדגיש כי צה"ל ינקוט את האמצעים הנדרשים "נגד כל רכב המסיע חמושים, ללא קשר לסוגו".

המקרים הללו מצביעים על דפוס פעולה ברור של ארגוני הטרור באזור: שימוש בתשתיות אזרחיות ורפואיות כחלק מהלחימה. בעוד שישראל פועלת להגן על אזרחיה ועל ריבונותה תוך שמירה על עקרונות המלחמה ההוגנת, האויב מנצל באופן ציני מוסדות אזרחיים כדי לקדם את מטרותיו.

בחזרה דרומה - חמאס, שהפך את מערך ההגנה האזרחית לכלי המסייע ללוחמיו, אחראי למצב שנוצר. בעת בה צה"ל חותר לפינוי צפון הרצועה לצורך טיהורה ממחבלים, אמצעי לחימה ותשתיות, ועל רקע השימוש שעושה בהם חמאס, רכבי שירות כאמבולנסים וכבאיות ומתקנים אזרחיים לכאורה כבתי חולים, הינם מטרות לגיטימיות.

הפגיעה בהם תצר את צעדיהם של המחבלים, תביא לנפילתם בידי צה"ל (עשרות מהם כבר נעצרו בימים האחרונים). כך הדרך מתקצרת אל החטופים, בין אם בשל הלחץ על החמאס, או בשל מידע שיספקו העצורים או מגילויים שהצבא יחשוף בשטח שפונה.

אייל עופר, מומחה לכלכלת חמאס אמר בתחילת התמרון הנוכחי של צה"ל בצפון הרצועה כי: "עבור החמאס זה היה היעד האסטרטגי - לשמר את האחיזה של האוכלוסייה, שבתוכה כמובן נטמעים אלפי מחבלים ואלפי אנשי שלטון חמאס בצפון רצועת עזה".

עופר העריך בספטמבר כי "יש כ-3000-5000 אנשי חמאס בצפון הרצועה, והם מגייסים חדשים מתוך הצעירים שנותרו שם. בנוסף יש כמה אלפים בודדים  (1000-2000) של אנשי ממשל: שרותי כיבוי אש. הצלה, אמבולנס, מים, ביוב, עירייה".

 עוד הוא הוסיף כי זהו מרכז שלטון חמאס, בעצם עזה עיר הבירה של ארגון הטרור שעדיין מתפקד שם: "שירותי ההצלה, חלק משירותי הבריאות, הממשל של חמאס, גם חלק משירותי העירייה עדיין מתפקדים סביר בעיר עזה". עופר באופן עקבי טוען כי פינוי האוכלוסייה מצפון הרצועה הנו מהלך שובר שוויון, מסתמן שיש ממש בדעה הזו בה מחזיקים גם אחרים. 

כך או אחרת, למול האתגר בצפון הרצועה ובכלל, המלחמה בטרור דורשת מאתנו מהלכים נוקשים ומאבק חסר פשרות נגד מי שמסכן חיי חפים מפשע. שיבוש תנועה של רכבי מילוט אזרחיים הוא מתבקש ונחוץ כדי להוסיף עוד מדרגה בלחץ שיביא לשחרור חטופינו.