פרופ' עוזי רבי, חוקר בכיר במרכז דיין באוני' ת"א, שוחח הבוקר (שישי) עם רון קופמן ואריה אלדד ב-103FM והתייחס למצב הלחימה בעזה ובצפון, למשא ומתן לעסקת חטופים ולעתיד רצועת עזה.

בפתח דבריו נשאל רבי האם אנו קרובים לסיום הלחימה והשיב: "הכול תלוי איך אתה מגדיר במה שאתה רוצה להגיע אליו. אנחנו להערכתי באמצע הדרך פלוס. השאלה הגדולה היא מה יקרה בשבועות הקרובים, כי יש להו צבר של הרבה מאוד דברים חשובים: המתקפה על איראן, הסיפור של לבנון, הבחירות בארה"ב ועוד דברים שישמו אותנו במקום קצת יותר ברור".

על חידוש המו"מ אמר: "זה מו"מ עקר, כי אתה לא יושב עם בר הפלוגתא שלך ודן איתו. לכן אתה מוזן ממה שהאמריקנים אומרים לך, ולא אחת שמענו אומרים שאוטוטו העניין נזגר ויש סימנים אופטימיים, וראינו שהעניין התמוטט כמגדל קלפים. מה יש עכשיו שהוא בכל זאת שונה? סינוואר כבר לא בתמונה, והוא החזיק מערכת מאוד ריכוזית כשהכול הלך אליו. בואו נראה מה המערכת הביזורית אומרת לנו. האם זה חליל אל חיה, חאלד משעל או שאנחנו מדברים על מוחמד סינוואר? כאן נשאלת השאלה האם הביזוריות הזו, יש בה כדי לקדם אותנו בנושא החטופים. הדעת נותנת שכן, אבל צריך לעשות דברים לא רק ברמה הדיפלומטית, אלא להמשיך את מה שעושים בעזה. אם לא תרוקן את חמאס מהיכולות האזרחיות שלו, לא ניצחת אותו, ואם הוא יבין שהולכים לרוקן אותו מהיכולת האזרחית שלו, קרי ההומניטארי ותוחמת הצפון, הוא ישנה את הגישה שלו".

עוזי רבי (צילום: 103FM)
עוזי רבי (צילום: 103FM)

בהמשך התייחס פרופ' רבי למעורבות המפרציות ועתיד הרצועה: "מה שסעודיה והאמירויות יגידו לך: אני לא אגע עם של מקל של מטאטא בעזה, כשחמאס הוא בר סמכא שם. אנחנו נהיה מוכנים לדחוף את היד עמוק לכיס, הם יתנו בסופו של דבר מימון. הם רוצים מאוד עזה נטולת חמאס. אבל כל בר בי רב במזרח התיכון יודע שעדיין החמאס קובע בעזה – בבירוקרטיה, בשיטור וכו'. לכן ישראל חייבת להשלים את המהלך, כדי לדרבן ולעודד אחרים שמבינים מזרח תיכון, והסעודים מבינים מזרח תיכון. זה אפשרי אם נדע לעשות את הדברים כמו שצריך. אנחנו צריכים להיכנס לעניין ההומניטרי, ותהיינה סוכנויות נוספות שיפחיתו ויצמצמו למינימום את העניין של חמאס בעזה".

"צבאית החמאס עובד כמו אוסף של קבוצות גרילה. אין לו פיקוד ושליטה ויכולת להניע דברים. הוא כמעט ולא יכול יותר לירות מעזה לכיוון העוטף אבל זו רק חצי עבודה. יש לנו הזדמנות חד פעמית לייבש את הביצה הזאת. יהיו אבידות ויהיו מחירים, ואז יהיה אפשר להביא שחקנים נוספים ולבנות פה משהו אחר. כל עוד חמאס וחיזבאללה מהלכים במזרח התיכון. מי שיכול לעקר אותם זה רק ישראל. אף אחד אחר לא ייכנס למערכה הזאת. לשיטתי מזרח תיכון הוא לא תחביב, זה מקצוע וצריך להכיר את כל התמונה. ולכן סיסמאות אני לא יכול לספק. זו דרך לא קלה, זו דרך ארוכה, אבל אפשר לעשות את זה. צריך לגייס תמיכה ציבורית לזה. אנחנו צריכים לייצר מצב שבו צה"ל יחליט מי נכנס. כל ארגון בין לאומי ייכנס תחת פיקוח צה"לי כדי שאזרחי עזה יבינו מי כבר לא. אם אין לנו את אורך הנשימה לזה, וזה דבר טבעי שאנשים ירצו שהעסק ייפסק. אם נרצה אחת ותמיד לפתור את הבעיות באופן רציני, זו הדרך ואין בלתה".

בסיום דבריו התייחס ללוחמה בצפון מול חיזבאללה: "מי אומר לך 1701? מי שיודע איך מורכב צבא לבנון כשיש לו רוב שיעי ונאמן לחיזבאללה? מה יקרה בגבול סוריה לבנון? צריך בסופו של דבר לקחת את כל הטעויות של עשרים השנה האחרונות, וכמו בחנות מכולת: מה שלא עובד-  לא חוזרים עליו. צריכה להיות מעורבות של ישראל בשנים הראשונות. ככל שאתה מחליש את חיזבאללה, יש עדות שתעוטנה על זה. יש מדינות חסודות כמו צרפת שדברים רציניים לא יעשו. עשינו בחודשיים האחרונים דברים שאף אחד לא האמין שישראל תעשה. נראה איך אפשר לתרגם את זה. אנחנו לא נקים פה את באשיר ג'ומאייל ולא נרקוד איתו ואלס. אותן מדינות כמו צרפת וארה"ב יכולות לקחת את מה שיש על הקרקע, ולהוביל את זה למזרח תיכון אחר".

סייע בהכנת הכתבה: אחיעד לוק, 103fm