מסמך מדיני מקיף שהוכן באיחוד האמירויות נחשף היום (שישי) בעיתון הקטארי אל-ערבי אל-ג'דיד, ובו פירוט מלא של תוכנית לניהול רצועת עזה ביום שאחרי המלחמה. התוכנית, שהועברה לרשות הפלסטינית באמצעות ערוצים אמריקאיים, נדחתה על הסף על ידי ההנהגה הפלסטינית.

על פי בכיר פלסטיני שחשף את פרטי התוכנית בשיחה עם העיתון הקטארי, הדחייה הועברה במפגש בין מזכיר הוועד הפועל של אש"ף, חוסיין א-שייח', לבין עוזרת מזכיר המדינה האמריקני לענייני המזרח הקרוב, ברברה ליף. הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס אף סירב להיפגש עם ליף כשהתברר שאין בפיה הצעות חדשות.

התוכנית האמירתית מציגה מתווה מפורט להסדרת המצב בעזה, ומגדירה ארבע מטרות מרכזיות: מתן מענה למשבר ההומניטרי וקואורדינציה של סיוע ושיקום הרצועה, כינון חוק וסדר, הנחת יסודות למשילות, וסלילת הדרך לאיחוד מחדש של עזה והגדה המערבית תחת הרשות הפלסטינית הלגיטימית.

תוכנית האמירויות ליום שאחרי בעזה (צילום: צילום מסך)
תוכנית האמירויות ליום שאחרי בעזה (צילום: צילום מסך)

במרכז התוכנית עומדת הקמת משימה בינלאומית זמנית שתחליף את הנוכחות הצבאית הישראלית בעזה. המשימה תפעל תחת ועדת היגוי בינלאומית בהובלת איחוד האמירויות וארצות הברית, שתפקח על יישום התוכנית, תבטיח התקדמות ותתאם מימון בינלאומי. הכוח הבינלאומי יורכב מכוחות ממדינות ערביות, כולל קבלני צבא פרטיים, כאשר בשלב הראשון לא יהיה תפקיד ביטחוני ישיר לפלסטינים.

לצד המשימה הבינלאומית, התוכנית קובעת הקמת "ועדת עזה" שתורכב מפלסטינים שיעברו תהליך סינון על ידי ועדת ההיגוי וישראל. הוועדה תהיה אחראית על הניהול היומיומי של הרצועה, שיקום הכלכלה, שירותים חברתיים ומוסדות המדינה. הצוות יכלול פקידים לשעבר מהרשות הפלסטינית וכן עובדי ציבור שפעלו תחת שלטון חמאס, בכפוף לאישור.

התנאים המקדימים לתוכנית כוללים דרישה מהרשות הפלסטינית לעבור רפורמות מקיפות ולהוכיח שקיפות ואחריותיות כדי להשיב את אמון העם הפלסטיני והקהילה הבינלאומית. במסגרת זו נדרש מינוי ראש ממשלה חדש והקמת ועדת עזה בצו נשיאותי. במקביל, נדרשת ישראל להראות נכונות לוויתורים כחלק מהתקדמות לפתרון שתי המדינות.

אבו מאזן (צילום: רויטרס)
אבו מאזן (צילום: רויטרס)

בתחום השיקום, התוכנית קובעת כי הרשות הפלסטינית תיקח אחריות על בניית עזה מחדש, בגיבוי תמיכה כספית מסעודיה, איחוד האמירויות ותורמים בינלאומיים נוספים. התוכנית גם מתייחסת לצורך בפתיחת דיאלוג בין פתח לחמאס להשגת הסכמה שתבטיח את קבלת הוועדה והמשימה הבינלאומית.

הרשות הפלסטינית דחתה את התוכנית בטענה שהיא מהווה התערבות בוטה בענייניה הפנימיים. בכיר פלסטיני הדגיש כי "החלופה היחידה היא אחדות השטחים הפלסטיניים תחת אש"ף כנציג הלגיטימי היחיד". לטענת הרשות, התנאים המקדימים משקפים ניסיון אמירתי להציג את הרשות כגוף הסובל משחיתות ונעדר אמינות.