בחודש האחרון התקשורת הערבית וגם האמריקאית הוציאו תחת ידם עשרות, אולי אפילו מאות פרסומים שונים הודות התקיפה הישראלית הצפויה באיראן. לצערי גם כאן בישראל נסחפנו אחרי חלק מהפרסומים.

עכשיו אפשר לומר שהתקשורת הערבית וגם האמריקאית לא למדו כלום בשנה האחרונה, צה״ל פועל בשנה האחרונה באופן סדור. הוא פועל במבנה תקיפה של שלילת יכולות כדי לאפשר את שלילת היכולת השלב הבא או התקיפה הבאה. כך הוא פירק את חמאס בעזה. כך ביצע מול חיזבאללה בלבנון. 

צה״ל בפיקוד של הרמטכ״ל רא״ל הרצי הלוי, פועל מהראש ולא מהבטן. הוא לא תוקף לשם תקיפה, לשם סימון ויי על האירוע, הוא פועל באופן מחושב. בכל תקיפה שהוא מבצע הוא בעצם כבר פותח את הדרך לתקיפה שתבוא מיד אחריה ואולי גם לאחרי אחריה. 

הבור בקריה במהלך התקיפה באיראן (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
הבור בקריה במהלך התקיפה באיראן (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

בואו ניקח את לבנון וחיזבאללה כמשל לתפיסת הפעלת הכח הצבאית של ישראל
במשך שנה פעל צה״ל לשחוק את חוליות הנ״ט של חיזבאללה. אחר כך הוא פעל לפגוע במסה קריטית של ״טילים טיפשים״ אותם טילים למרחק 30 ק״מ לערך שהם היו עמוד השדרה של חיזבאללה. אחר כך ואולי במקביל פעל צה״ל לפגוע במנגנוני הלוגיסטיקה והצטיידות. תוך פגיעה במחסנים. בנתיבי ההתחמשות ובכל האדם היחודי של המנגנון. אגב את זה הוא עשה גם לכח הלוחם. פירק את מערך הפיקוד מהבכיר ועד למפקדי השדה ברמת מ״פ ומג״ד . 

רק אחרי שצה"ל דחק את היכולות הללו הוא עבר לשלבים המתקדמים יותר של פגיעה במנגנון בדחייה, בפיקוד הבכיר, בבנקים ועוד. 

תקיפה בלבנון (צילום:  REUTERS/Aziz Taher)
תקיפה בלבנון (צילום: REUTERS/Aziz Taher)

עכשיו לאיראן: ישראל אספה במשך יותר מעשרים שנים מודעין איכותי שאיפשר לה לבנות בנק של מטרות. איפשר לחיל האוויר ולמערכים אחרים להתאמן על יעדי הבנק.

אבל כאשר בונים את תוכנית התקיפה כדאי רגע לעצור ולהיכנס לראש של צה״ל תחת פיקודו של רא״ל הרצי הלוי. אחרי התקיפה של 13 באפריל צה״ל תקף באיראן. על פי פרסומים זרים היעד לתקיפה היו מערכות הנ״מ המתקדמות של איראן. 

בנק המטרות של איראן הוא עצום. מדובר במדינה ענקית עם יכולות טכנולוגיות ומשאבי טבע אדירים. איראן בנתה את ההגנה שלה במספר מערכים המרכזיים שלה הם מערכי תקיפה חיצוניים באמצעות חיזבאללה, חמאס, חות'ים, ומלציות בכל מיני מקומות מסוריה עיראק ועד הודו והמזרח.

ברגע שמרבית המערך הזה הושמד על ידי ישראל בשנה האחרונה, נותר מערך ההגנה האווירי של איראן כנכס משמעותי. לצידו מערכי יצור הטילים והכטבמים. 

אחריהם יש מערכים נוספים שחלקם שייכים למערכי התקיפה, חלקם נכסים אסטרטגיים וחלקם נכסים אסטרטגיים ליום הדין כמו פרויקט הגרעין.

התקיפה הישראלית באיראן (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
התקיפה הישראלית באיראן (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

צה״ל קילף היום עוד שכבה והכין עצמו לתקיפה הבאה. כלומר פגע ביכולות ההגנה האווירית של איראן ואגב לא רק על אדמת איראן. פגע ביכולת התחמשות של מערכי הטילים והכטב"מים ואותת למי שעדין לא למד את שיטת הפעולה של ישראל מה הנכסים הבאים שצהל ישלול לאיראן אם תמשיך לפעול נגד ישראל.

סוף דבר התקשורת הערבית ספוגה בדימיון מזרחי שהקשר שלו למציאות זה כמו הפנטזיה של איראן שבכוחותיה להשמיד את ישראל. 
איראן מתחילה להבין כי הלילה היא חטפה מכה שלא נופלת ממתקפת הביפרים שנחתה על חיזבאללה וסימנה את תחילת השלב המכריע בפירוק המבצעי של הארגון.

מנהגי איראן מן הסתם ישבו היום ויחשבו מסלול מחדש, לצה״ל יש כבר את המסלול בתוכנית הניווט.