נעמי ניומן, שהייתה עד לאחרונה ראש אגף מחקר בשב״כ, פרסמה אתמול (שישי) מאמר במכון וושינגטון לחקר המזרח התיכון המתריע כי למרות הפגיעה הקשה ביכולות הצבאיות של חמאס, הארגון משקיע מאמצים ניכרים בשימור שליטתו האזרחית ברצועת עזה, במיוחד באזורים שצה"ל אינו פועל בהם.

המטרה המרכזית של הארגון היא להבטיח את מעמדו כגורם דומיננטי בזירה הפלסטינית לאחר המלחמה, תוך שהוא מנהל "משחק המתנה" בהנחה שעליו רק לשרוד עד שהקהילה הבינלאומית תכריח את ישראל לעצור את הלחימה ולצאת מעזה.

על אף שכ-45-75 אחוזים מהתשתיות האזרחיות ברצועה נהרסו, חמאס מצליח לקיים מערכת שלטונית אפקטיבית בחלקים נרחבים מהשטח, בעיקר במרכז הרצועה אך גם בדרומה ובצפונה. למרות קריסת רוב משרדי הממשלה שלו, הארגון ממשיך להפעיל צוותי חירום המספקים שירותים בסיסיים לאוכלוסייה, כולל פינוי אשפה, שיקום תשתיות חיוניות, הפעלת מערכת חינוך מצומצמת בקרב העקורים, גביית מיסים ופיקוח על מחירים.

חמאס על משאיות הסיוע (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)
חמאס על משאיות הסיוע (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)

במקביל, חמאס משתמש במשפחות פשע מקומיות לאכיפת הסדר תמורת הטבות שונות, ופועל בנחישות לדיכוי כל ניסיון להקים חלופות שלטוניות ברצועה. "חמאס מנסה לחסל כל שליטה על הקרקע בעזה מחוץ לשליטתו שלו", העיד דובר פתח, מונצר אל-חייק. הארגון מפגין יכולת ארגונית מרשימה, כפי שהודגם במבצע חיסון הפוליו האחרון, בו חוסנו כ-550,000 עזתים תוך 12 ימים בשיתוף ארגונים בינלאומיים.

המאמר מדגיש כי מותו של יחיא סינוואר עשוי להוות הזדמנות משמעותית להקמת מבנה שלטוני חלופי בעזה. לשם כך נדרשים מספר צעדים קריטיים: חשיפת פעילות ממשל הצללים של חמאס, סיכול מערך התעמולה והמידע השגוי שלו, מניעת שליטתו בסיוע ההומניטרי, ושימור הפקידות המקצועית ברצועה תוך ניתוקה מהארגון.

המבנה בו חוסל סינוואר (צילום: פלד ארבלי)
המבנה בו חוסל סינוואר (צילום: פלד ארבלי)

נתון מעניין שעולה מהמאמר מתבסס על סקר דעת קהל שנערך ביולי-אוגוסט, לפיו רק 7 אחוזים מתושבי עזה מעוניינים בהמשך שלטון חמאס לאחר המלחמה. נתון זה מעיד על הזדמנות היסטורית לשינוי מהותי במבנה השלטוני ברצועה, אך מחייב פעולה מהירה ומתואמת של הקהילה הבינלאומית.