ישראל תקפה הלילה (בין שישי לשבת) בשלושה גלים כ-20 יעדים באיראן. היעדים כללו מטרות צבאיות קונבנציונאליות, כולל במחוז טהרן, במרחק של למעלה מ-1,600 ק"מ מישראל. המטרות שהותקפו קשורות למערכת ההגנה האווירית האיראנית ולמערך הטילים הבליסטיים, כולל אמצעי ייצור טילים בליסטיים ומערכי טילי קרקע אוויר ויכולות אוויריות, יתכן שגם אמצעי ייצור כטב"מים. אלו המשמעויות הראשוניות של התקיפה הישראלית באיראן.

1. מדובר בתגובה "סוגרת" שניתנת להכלה ולא תגובה "פותחת".

2. להערכתי, איראן שנמצאת במבוכה אסטרטגית גדולה כבר תקופה תנצל את זה, תברח ולא תגיב.

3. מה מאפשר את זה? התמקדות ביעדים צבאיים רחוקים מאוכלוסייה שמאפשרים למשטר האיראני להמעיט בערך התגובה כלפי הקהל הביתי באיראן ולהציג המשך שגרת חיים.

4. המעצבת המרכזית של התגובה היא ארה"ב, בשל הבחירות בארה"ב והחשש שלה ממלחמה אזורית כמו גם, כנראה, היכולת הישראלית להתמודד ללא ארה"ב במלחמה ממושכת כל כך.

ג'ו ביידן, קמלה האריס (צילום: REUTERS/Nathan Howard)
ג'ו ביידן, קמלה האריס (צילום: REUTERS/Nathan Howard)

5. מעשית, להבנתי, ישראל בחרה בשלב הזה להוציא את איראן מחוץ למאמץ הצבאי ולהתמקד בחזיתות הצבאיות בלבנון ובעזה.

6. באשר להרתעת איראן, איני יודע כרגע מה המטרות שהותקפו וכמה הן מהוות פגיעה אסטרטגית במערכיה הצבאיים של איראן לטווח זמן ארוך ועד כמה זה ימנע ממנה להתערב בנעשה במזרח התיכון, לנסות לשקם את כוחותיה או לתקוף את ישראל שוב בעתיד. נחכה ונראה.

7. רק אומר זאת: מי שחושב בפרסית וכמו המשטר האיראני יודע שהכל בר שיקום. מה אינו בר שיקום ומותיר צלקות שלא תישכחנה? דברים שעוברים ומורגשים גם בציבור האיראני. אם רוצים ליצור הרתעה מאוד חזקה למשטר המפתח לזה חייב לעבור דרך אוכלוסייה שתראה ותרגיש את התקיפות הישראליות. הדילמה היא עד כמה זה מאלץ את המשטר האיראני לפתוח בסבבים.

טהרן, איראן (צילום: רויטרס)
טהרן, איראן (צילום: רויטרס)

8. אישית, איני מוטרד מכל תגובה איראנית שהיא. בסוף הריחוק הגיאוגרפי משמעותי ומשפיע, אבל כנראה שהלחץ האמריקני הוא זה שהכריע לכיוון של סגירה.

9. ההמשך חייב להיות מדיני וצבאי משולב שבו נבחן האם השגנו את מה שרצינו בתקיפה זו. אולטימטום אמריקני-ישראלי, אפשר גם חשאי, להוצאת כל גורמי משמרות המהפכה האיראניים מלבנון ומסוריה בתוך כחודש ימים.

כאמור, מדובר בניתוח ראשוני בלבד הכפוף לשינויים כתלות בהתפתחויות ובמידע נוסף שבוודאי ייכנס.

הכותב הוא סא"ל במיל' עמית יגור, לשעבר סגן ראש הזירה הפלסטינית באגף התכנון של צה"ל