ברק רביד דיווח בעיתונות הזרה כי במסגרת פעולת התגמול של ישראל נגד איראן הלילה (בין שישי לשבת) הותקפו 12 "מערבלים פלנטריים" שמהווים מרכיב קריטי בתוכנית הטילים הבליסטיים של איראן, כך לפי שלושה מקורות ישראלים. 

"המערבלים הפלנטריים" משמשים לייצור דלק מוצק לטילים בליסטיים ארוכי טווח. השמדתם פוגעת בצורה קשה ביותר ביכולת של איראן לחדש את מלאי הטילים שלה.

התקיפה באיראן (צילום: מעריב אונליין)
התקיפה באיראן (צילום: מעריב אונליין)


מקורות ישראלים אמרו כי מדובר בציוד מתוחכם ביותר שאותו איראן לא מסוגלת לייצר בכוחות עצמה ונדרשת לרכוש אותו בסין. ייצור מחודש של הציוד הזה עשוי להימשך לפחות שנה. 

עוד צוין על פי אותם מקורות ישראלים כי בפעולה הותקפו ארבע סוללות הגנה אווירית מדגם S300 שהיו במיקומים אסטרטגיים והגנו על טהראן ועל מתקני הגרעין והאנרגיה שלה. כמו כן הותקפו מפעל לייצור כטב"מים ובוצעה תקיפה "סמלית" על מתקן בעיר פרצ'ין, בו בוצעה בעבר פעילות למחקר ופיתוח של נשק גרעיני.

מוקדם יותר היום פורסם דיווח משלים ב"ניו יורק טיימס" לפיו הותקפו בין היתר אתרי ייצור טילים ארוכי טווח, מפעל לפיתוח כטב"מים ובסיסי שיגור טילים וצוין שישראל "השיגה את מטרתה". שם דווח שבגל השני של התקיפות פעלה ישראל להשמדת "רכיב קריטי" בתהליך ייצור הטילים ארוכי הטווח של טהרן.

קולות קשר של מפקד חיל האוויר מרגעי התקיפה באיראן (צילום: דובר צה"ל)

עוד צוין שמקביל, ישראל פגעה במפעל המייצר דלק מוצק לטילים הבליסטיים מדגמי "חיבר" ו"קאסם" - אותם דגמים ששוגרו לעבר ישראל באוקטובר האחרון, כך מדווח אתר החדשות הסעודי "אילאף".

על פי מקור המעורה בפרטים, המפעל, המוגדר כ"עמוד השדרה" של תעשיית הטילים האיראנית, הוצא לחלוטין מכלל שימוש. בתקיפה הושמדו כ-20 מערבלי דלק מוצק, שעלות כל אחד מהם מוערכת בשני מיליון דולר לפחות. מקורות הבקיאים בתעשייה מסרו ל"אילאף" כי יידרשו לפחות שנתיים עד שהמפעל יחזור לפעילות. לדבריהם, התקיפה שיבשה משמעותית את יכולת איראן לייצר טילים.