בני סבטי, מומחה בכיר לענייני איראן, שוחח עם "מעריב" לאחר התקיפה הדרמטית באיראן בליל שישי. הוא התייחס לפער בין היחס של המשטר לתקיפה לבין היחס של הציבור האיראני אליה והתייחס למשמעויות והשלכות אפשריות לאירוע. 

ראשית, התייחס סבטי לאופן בו המשטר האיראני מנסה להציג את האירועים: ״מבחינת התקיפה שהייתה, איראן מתייחסת אליה ומשדרת אותה, מייצגת אותה, כתקיפה לא מוצלחת - תקיפה קטנה. איראן מגמדת את עצם התקיפה וגם את ההישגים. היא לא מפרטת וגם מאוד נוח לה לא לפרט, כי בסוף מדובר בבסיסים צבאיים סגורים ומסוגרים. אף אחד לא יכול לראות את האירועים שקרו שם. אז מבחינת המשטר מאוד נוח להסתיר וגם הוא יכול להסתיר". 

התקיפה באיראן (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
התקיפה באיראן (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

"מבחינת הציבור" הסביר סבטי, "הם ציפו להרבה יותר, בעיקר נגד בכירים בשלטון, מתקני שלטון. ציפו לסוג של החלשת המשטר או הפלת המשטר. זה אולי זה מה שעבר להם בראש. היו הרבה מאוד ציוצי אכזבה בשעות שלאחר מכן, הם לא מבדילים בין אינטרס של מדינת ישראל לבין מה שחשוב להם. הם לא מבינים שהם אלה שצריכים לשנות את גורלם. ולכן תלו בהתקפה הזאת הרבה תקוות ועכשיו הם מאוכזבים. הם דווקא אלה שאומרים שזה היה 'דרדלה'". 

"כמובן שהם טועים", מסייג סבטי, "אבל זו החשיבה של הציבור. בפרסית אומרים 'מה שרואים, מאמינים בו והוא קיים ומה שלא רואים - הוא כביכול לא קיים' וככה הציבור איראני נוהג. אם הוא לא רואה תקיפות שנראות בשטח ברחוב, בבניין שקרס או לא קרס בעצם, אז מבחינתו זה לא קיים וזה קו החשיבה שלהם".

"מבחינת ההישגים עצמם, לאורך הלילה יצאו הרבה מאוד פרטים לגבי אירועים שקרו. למשל במתחם פרצין, שזה מתחם התעש האיראני שכולל בתוכו מקבילות של רפאל ומפא"ת אצלנו וכל סוגי התעשיה הצבאית שלהם - נפגעו שם רכיבים מאוד קריטיים, למחקר וגם לייצור של טילים ארוכי טווח", ציין סבטי.

תקיפה באיראן (צילום: דובר צהל)
תקיפה באיראן (צילום: דובר צהל)

בהיבט הרחב יותר, טען סבטי: "בעצם מה שקורה לאיראן זה מה שקורה לסוריה בשנים האחרונות. אולי פעם ראשונה אני אשתמש ב'סוריזציה' של איראן. זה מה שאני לפחות מדמיין. כי גם בסוריה, כשישראל תוקפת, היא תוקפת מפעלים, היא תוקפת קווי ייצור של טילים של כל מיני רכיבים שמפריעים לה כמובן".

"וזה מה שקרה היום גם באיראן" הוא מסביר, "נפגעו רכיבים קריטיים מאוד. 12 מערבלים, יש להם תפקיד חשוב בייצור הגוף של הטיל, כל אחד מהם עולה 40 מיליון דולר. רק כאן הנזק הוא חצי מיליארד דולר. אז יש גם נזק בייצור וגם נזק כלכלי. עכשיו הם צריכים להשיג את זה וזה דבר לא פשוט". 

טילים בליסטיים איראנים (צילום: רויטרס)
טילים בליסטיים איראנים (צילום: רויטרס)

במערב טהרן נפגעו מפקדות של חיל האוויר האיראני, ארבע סוללות של S300 שהרוסים סיפקו להם, פה יש שתי ציפורים במכה אחת. אנחנו גם מראים לרוסים שהמערכות שלהם לא כל כך שוות וגם האיראנים נראים לא מוגנים. לא רק שהם לא תפקדו - הם גם נפגעו" הוסיף. 

סבטי הדגיש את הזויות השונות מהן ניתן לבחון את האירוע: "בעיניים מקצועיות צבאיות - במשך עשרות שנים נאסף מידע על המתקנים האלה, על המפקדות, על האזור הזה,  ועוד כל מיני אזורים. אם מסתכלים בעין הציבורית או הלא מקצועית אז כן - זה יכול להיראות לא רלוונטי. המשטר כמובן מנצל את זה לטובת התעמולה שלו ואומר 'הנה ישראל תקפה ובעצם לא תקפה כלום'. זו דרכו של המשטר האיראני הדיקטטורי התעמולתי". 

בסיום דבריו הסביר: "נראה שבמוקדם או במאוחר אנחנו נגיע לעוד סבב, כי האיראנים לא יסורו מדרכם הרעה וימשיכו לחמש גם את ארגוני הטרור וגם את עצמם. ההתלהמות והאנטישמיות מצידם כלפינו והאיבה כלפי המערב לא ייעלמו. לכן, במוקדם או במאוחר יהיה עוד סבב ועוד סבב. אבל אולי זה טוב - אם בכל פעם יתבזבזו מיליארדים של דולרים למשטר האיראני והוא יאבד עוד ועוד נכסים ורכיבים שחשובים לו, אולי זה גם דרך להפיל אותו".