מלחמת חרבות ברזל: הסופר והאנליסט הפוליטי טארק אל-שאמי הציג היום (ראשון) בערוץ אל חדאת' הסעודי ניתוח של התגובה האיראנית לתקיפות הישראליות.

בפתח הראיון אמר: "איראן בחרה להפחית מחשיבות התקיפות הישראליות על מתקניה הצבאיים, במטרה להימנע מהסלמה. ההצהרות הראשוניות מטהרן ניסו למזער את היקף הפגיעה והנזק שנגרם. זו הייתה אינדיקציה משמעותית עבור וושינגטון לגבי כוונותיה של איראן להימנע מתגובה נרחבת".

"למרות שייתכן כי האיראנים הבינו בהמשך את היקף הנזק שנגרם למערך ההגנה האווירית ולמתקני הטילים הבליסטיים, הם נמנעו מתגובה מיידית", הסביר. "להערכת האמריקנים, איראן מודעת לכך שתגובה נוספת מצידה עלולה לחשוף אותה לתקיפות ישראליות נרחבות יותר, כולל אפשרות לפגיעה במתקני הגרעין ותשתיות האנרגיה".

קולות קשר של מפקד חיל האוויר מרגעי התקיפה באיראן (צילום: דובר צה"ל)

"ארה"ב מעריכה כי התפתחות המצב תלויה רבות בתוצאות הבחירות הקרובות. ניצחון דמוקרטי עשוי להוביל למדיניות שונה מהותית מזו שתונהג תחת ממשל רפובליקני, במיוחד בכל הנוגע ליחסים עם איראן. הישג משמעותי של ממשל ביידן הוא מניעת עימות ישיר בין איראן לישראל. המאבק חזר למתכונתו המוכרת של עימותים באמצעות שלוחיה של איראן - חזבאללה בלבנון, חמאס בעזה, והתקפות מעיראק ותימן", הוסיף.

בסיום הראיון אמר: "לדעת ארה"ב, מצב זה, למרות חסרונותיו, עדיף על עימות ישיר בין המדינות. וושינגטון מעריכה כי השלוחות האיראניות נחלשו בעקבות התקיפות האחרונות. במקרה של ניצחון דמוקרטי בבחירות, ייתכן חידוש המשא ומתן על הסכם הגרעין. למרות שאין ערובות להמשך ההרגעה, ארצות הברית מעריכה שאיראן תעדיף לשמור על יציבות שלטונה. עם זאת, יש לקחת בחשבון את האינטרסים וההשפעה של סין ורוסיה על המצב באזור".