חיל האוויר פרסם הבוקר (חמישי) ממצאים ראשונים לגבי התרסקות מטוס ה-F-16, בה נהרג סגן מפקדת הטייסת, רס"ן אוהד כהן נוב, שחזר מפעילות מבצעית בעזה. אהרון לפידות, איש חיל האוויר לשעבר ומומחה לתעופה, ניתח את הממצאים בשיחה עם ענת דוידוב ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "הנחיתה הייתה מאוד מורכבת ומאוד מסובכת, כי המטוס לא היה מאוזן.
"המשקל בצד אחד היה יותר גבוה מבצד השני כי נותרה על הכנף פצצה. חוסר האיזון מקשה מאוד על הנחיתה, שחייבת להיות מאוזנת. אתה צריך לבוא לנחיתה כשהכנפיים שלך מקבילות לקרקע. אתה נוסע על הגלגלים וצריך לנחות עליהם בצורה מאוזנת. המטוס באופן טבעי נוטה לכיוון הכנף הכבדה יותר. חוסר איזון כזה הוא מצב קיים. עושים כל מאמץ להימנע ממנו כי כולם מכירים בעובדה שזו נחיתה מורכבת שלא תמיד מצליחה".
"אוהד כהן נוב הרגיש בזה. זאת עובדה", הוסיף לפידות, "כי הוא הפסיק את הנחיתה הראשונה ועשה ניסיון שני. הוא הבין שבנחיתה הראשונה הוא מסכן את המטוס ואת עצמו ואז ניסה לחזור לנחיתה שנייה כדי להציל את המטוס. ואז הוא כנראה החליט שאי אפשר בשום פנים ואופן להציל את המטוס והוחלט לנטוש. זה היה סדר הפעולות הנכון. בנטישה, הנווט פולט קודם ואחריו הטייס.
"תמיד כשיש מטוס עם שני מושבים הנווט יוצא ראשון, כי אם הטייס ייצא ראשון, המנוע הרקטי של כיסא המפלט ישרוף את הנווט. ההפרש בין שתי הפליטות הוא שנייה. כנראה שהשנייה הזו הייתה השנייה הגורלית ולצערנו אוהד כהן נוב נהרג בזמן הנטישה. מוקדם מדי להבין מה קרה באותה שנייה גורלית שבה המטוס התרסק. אנחנו עוד לא יודעים את כל הפרטים".
"המאפיין של תעופה באשר היא, שההחלטות צריכות ליפול בשברירי רגעים, ממש תוך שניות", הוסיף לפידות. "ההבדל יכול להיות ההבדל בין חיים למוות. המיומנות וקבלת החלטות ברגע זה הסיפור, וזה מה שמפריד את הגברים מהנערים, כמו שאומרים. הנקודה היא האם אתה מסוגל לעמוד בלחץ הזה של החלטות מידיות ולבצע אותן, וכמובן המיומנות המקצועית של הטסת המטוס זה מה שהופך אותך לטייס טוב".
"חוקי הפיזיקה והאווירודינאמיקה לא משתנים, הם קבועים. כשאתה טס במטוס קרב משוכלל שקרוב למגבלות, אתה משחק על גבולות המעטפת ואתה מתקרב מאוד למצבים שהם מסובכים אווירודינאמית. אתה ממש צד על הקצה כמו שאומרים. אז בהחלט החוקים לא משדתנים ואם אתה מפר אותם ועובר את גבולות המעטפת, בסופו של דבר לא תוכל לצאת מזה ומתרסקים, אין מה לעשות".