הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי התכנסה הבוקר (שני) לדיון מיוחד, זאת בשל העליה האחרונה במקרי רצח של נשים. בראשית הדיון, יו"ר הוועדה ח"כ פנינה תמנו שטה תקפה את שרי הממשלה, שבחרו לדבריה לא להגיע לדיון. "כנראה שיש להם דברים אחרים שהם יותר דחופים", אמרה, "אותנו לא מעניין הבירוקרטיות המשפטיות, לא מעניין. החוקים במדינת ישראל זה חוקים חשובים, אבל זה לא הדיבר ה-11".

נתונים מטרידים: חלה עלייה של 50% ברצח נשים בשנת 2022

בהמשך, היא תקפה גם את סאיד תלי, המייצג בדיון את משרד הרווחה, בטענה כי הם אינם מכירים מספיק את הפרטים באשר למקרי הרצח של נשים. "לא נוכל להגיד שעשינו הכול", האשימה. כשנשאל איך המערכת נערכת לנושא זה, השיב תלי: "יש את נושא חיזוק העבודה עם המשטרה. בונים תוכנית הגנה על פי מידת מסוכנות".  

במהלך הדיון התפתח עימות בין יו"ר הוועדה לחברת הכנסת מרב מיכאלי, אותה האשימה תמנו שטה בשימוש בדיון בוועדה לצרכים פוליטיים. "אני לא אקח את זה שכל הזמן השמאל מחבק נשים והימין מפקיר אותן. על זה שאת מזלזלת ב"כבוד האישה בת מלך פנימה". בתוך הימין יש אנשים שיודעים מה צריך לעשות, אבל הפכו להיות פחדנים. לא נשפוך את כל העשייה של חלק מהפוליטיקאים בימין שרוצים לעזור במאבק הזה. הממשלה הנוכחית לא רואה את המאבקים של נשים, ובכלל את המוחלשים", אמרה. 

"הכול אצלך פוליטי, תמשיכי לחיות בגישה הזאת. אני אחבק אנשים מהקואליציה שיאבקו ביחד איתי. אם את רוצה לעשות פוליטיקה, לא בוועדה שלי. הפוליטיקה שלך לא פה. את מוזמנת לבוא אם את רוצה לעשות באמת עבודה ולא רק רוח וצלצולים", תקפה. 

מירב מיכאלי מורחקת מהועדה לקידום האישה. צילום: ערוץ הכנסת

לבסוף, תמנו שטה הוציאה את מיכאלי בקריאה שלישית, והוסיפה לבקר אותה בחריפות: "תזכרי שכשאני הייתי חברה בוועדת שרים לענייני מגדר, לא טרחת כל כך לכנס אותה. אני מבינה שאת במצוקה פוליטית, לא פה. מצוקות פוליטיות בחוץ. 

חברת הכנסת קארין אלהרר, דיברה גם היא במהלך הדיון, וניסתה להצביע על הבעיה העיקרית, על פי הבנתה: "אנחנו מתכנסים אחת לכמה חודשים, ומבכים את הנרצחות. יש בכינוס הזה אמירה חשובה. שמעתי את נציגי הממשלה. מרגיש שיש עשייה, אך הדבר שחסר ביותר זה התכלול בין כל משרדי הממשלה. הלב של כולם במקום הנכון, השאלה היא אבל מה קורה בצעד שאחרי זה". 

על סוגית חוק האיזוק האלקטרוני, אמרה: "חוק האיזוק האלקטרוני הוא לא חזות הכול, אבל הוא יתן עוד משהו. ההצעה שהביאו היא מעליבה ולא מתאימה. אני פונה לבן גביר לעשות חישוב מחדש, ולתת הצעה מתאימה שלא תיתן מענה להכול, אבל כן לחלק". 

מהנתונים שהוצגו בדיון עולה כי עד תחילת מאי 2022 נרצחו שש נשים, בעוד שעד תחילת מאי 2023 נרצחו 13 נשים. לדבר תמר שורץ, מנכ"לית עמותת רוח נשית: "הסטטיסטיקה המזעזעת של עלייה במקרי רצח נשים, לא תשתנה כל עוד הממשלה אינה מאשרת הצטרפות לאמנת איסטנבול, קידום חקיקה נגד אלימות כלכלית וקידום חקיקה בנושא איזון אלקטרוני".

לרה צינמן, יו"ר ארגון משפחות נרצחים ונרצחות, אמרה בדיון כי "גל האלימות מאיים להטביע את החברה בישראל, על הממשלה לשלוח לנשים גלגל הצלה. ניתן להציל את חייהן של נשים רבות אם הממשלה תיישם את התוכניות ובהן הערכת מסוכנותו של הרוצח, ותסיר את החסמים בהעברת המידע בין משרדי הממשלה בעיקר בין שירותי בריאות הנפש ובין הרווחה". 

"לפי נתוני המשטרה ומשרד הרווחה ההערכות הן שבכל יום 1,000 נשים נמצאות בסכנה אמיתית לחייהן, אך מרביתן שומרות על כך בסוד ורבות מוכנות לקבל את הבעל חזרה הביתה, לאחר מעשי אלימות וצווי הרחקה, בעיקר מפחד. אסור לקבל את ההסכמה של האשה ללא הערכת מסוכנות לחייה", הדגישה צינמן.