מחר (שלישי) ב-11 וחצי בבוקר ילכו אחר כבוד זה אחר זה 120 חבר כנסת מאחורי הפרגוד, ובהצבעה חשאית יבחרו את נציגי הוועדה לבחירת שופטים לבחירת דינים ולבחירת קאדים. נדמה שלנציגי הוועדה החשובה הזאת יש תפקיד משמעותי מדי סבב בחירה בשופטים חדשים. אך נדמה שהפעם תפקידם חשוב במיוחד, וזהות הנציגים הנבחרם תשפיע עמוקות על הקיטוב החברתי והמחאה ברחוב. 

"עושים סלקציה": לאחר מעצרו הדרמטי - אמיר השכל מתייחס לתקרית
"לא הייתי מתבטא כך": ח"כ מהליכוד בביקורת על אמסלם

היה ויעמדו בהסכם הלא כתוב, במסגרתו נציג אופוזיציה ונציג קואליציה יכהנו כשני הנציגים המייצגים את חברי הכנסת, צפוי הדבר להשליך גם על הניסיון להגיע להסכמות בבית הנשיא במסגרת שיחות הפשרה על בסוגית הרפורמה המשפטית. ארגוני המחאה הבטיחו להחריף את המחאה במידה שיבחרו שני נציגים מטעם הקואליציה. 

משה גפני במתקפה על המפגינים נגד הרפורמה המשפטית. צילום: ערוץ הכנסת

מעט פרטים טכניים: ראשות הוועדה לבחירת שופטים כוללת היום תשעה נציגים - שלושה שופטי בית המשפט העליון כולל הנשיאה, שני חברי כנסת, שני נציגי לשכת עורכי הדין ושני שרים מהממשלה. הדבר יוצר מצב שבו כאשר נדרש רוב של שבעה מתוך תשעה למינוי שופטים לשופט העליון, מתקיים וטו על המינויים. במצב כזה, אומרים בסביבת שר המשפטים, אין זה מהותי מי יהיו נציגי חברי הכנסת מכוון שכוח הווטו מצוי בידי השופטים ומדובר במשחק סכום אפס. 

שר המשפטים שאף בהצעתו המקורית לשנות את הרכב הוועדה, על ידי הוצאת נציגי הלשכה והכנסה של נציגי ציבור בחתימת שר המשפטים, במה שהיה למעשה יוצר רוב יחסי לחלקים הפוליטיים בוועדה. 

כזכור, במהלך הדרך התגלו מכשולים שעדיין קיימים בחלקם, בדבר זהות הנציגים. האופוזיציה בסופו של דבר תתמוך בקארין אלהרר מסיעת יש עתיד, בתקווה כי הקואליציה לא תשתמש ברוב שלה בכנסת, על מנת לבחור בשני נציגי קואליציה. 

בדרך לחידוש חקיקת הרפורמה המשפטית? (צילום: מרק ישראל סלם)
בדרך לחידוש חקיקת הרפורמה המשפטית? (צילום: מרק ישראל סלם)

מבחינת הקואליציה המצב מורכב הרבה יותר. לא פחות משמונה מועמדים נמצאים כעת במשחק. לפי ההסכם הקואליציוני, בן גביר יקבל נציג אחד שכנראה יהיה  חבר הכנסת יצחק קרויזר,  כאשר החלופה השנייה היא לימור סון הר מלך, גם היא ממפלגתו. לגבי הכיסא ההשני, רבים רואים את עצמם כמועמדים אפשריים, בעיקר "מהספסלים האחוריים" בליכוד.

גורם המעורה בפרטים אמר למעריב: "כלל השמות שהגישו מתוך הליכוד לא רואים סיכוי ממשי להיבחר, אלא רוצים לשדרג את מעמדם בתוך הסיעה וגם רואים זאת כהזדמנות לפתוח ציר של השפעה אל מול נתניהו". 

בין השמות שהגישו מועמדות מטעם הליכוד: משה פסל, משה סעדה, אלי דלל וטלי גוטליב. גם חבר הכנסת אוריאל בוסו מש"ס הגיש מועמדות, ויש מי שאומר שהדבר הזה עובר בסיכום שקט שבין נתניהו לדרעי. ובוסו יכול להיות במהרה הנציג השני מטעם חברי הכנסת

משכך, הדברים חוזרים כעת לשולחנו של נתניהו - האם פניו לפשרה או למימוש אידולוגיה שמשמעה חיזוק הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים גם בהרכבה הנוכחי.