המפגינים נגד הרפורמה במערכת המשפט צפויים להעלות הילוך במחאות ביום שני הקרוב ולהפגין בנמל התעופה בן גוריון, זאת בעקבות רצונם של חברי הקואליציה להמשיך לחוקק את סעיפי התמורות המשפטיות. נדב גלאון ('כוח קפלן') שוחח עם ינון מגל וחיים לוינסון ברדיו 103FM והתייחס לדברים.

הניסיון לבטל את עילת הסבירות חושף את כוונתו האמיתית של נתניהו | דעה
 

"בלי עילת הסבירות, הממשלה תוכל לקדם כל מיני דברים מטורפים וקיצוניים", טען גלאון בפתח השיחה. "הממשלה הזאת היא קיצונית, שנוהגת כבר מעכשיו בפעולות שהן לא סבירות בעליל ומסוכנות. רק היום אנחנו נודעים שרוצים לחקור פה גיבורים על התבטאויות בזמן שאת הפוגרומיסטים בשטחים אף אחד לא ניגש ולא מטפל בהם. אנחנו רואים קריאות, איך שלפו השבוע אדם מביתו באמצע ארוחת ערב ואיך נעצרו מילואימניקים שקיימו הפגנה, אז הפעולות הלא סבירות מתקיימות עכשיו. אז אם הקמפיין הזה הלך קצת לקצה? כן הוא הלך לקצה, אבל עם הממשלה הזאת כבר שום דבר לא יפתיע".

בתגובה, שאל מגל: "האם צמצום עילת הסבירות שאהרן ברק תומך בה - זו דיקטטורה?", וגלאון הבהיר: "זה ברור שהממשלה חזרה לבליץ, אוקיי? אז לא צריכים לדבר על חוק אחד, צריך לראות את המכלול והוא צריך להטריד ולהדיר שינה מכולנו. שנית, לגבי אהרן ברק, אתה מסלף את דבריו, הוא אמר שאם במסגרת מה שיקרה כקץ התביעות וכפשרה רחבה שלא תהיה עוד חקיקה, האם אפשר יהיה לחיות עם צמצום מסוים של עילת הסבירות? הוא חושב שכן. אבל מה שמובא כרגע זה ריסוק מוחלט של עילת הסבירות, סיכול ממוקד לביקורת השיפוטית, זה ממש לא מה שאהרן ברק אמר. אז אתה גם עושה מניפולציה על מה שברק אמר, שהוא לא מתכתב עם הצעת החוק המוגשת וגם אתה מתעלם מכל שאר הדברים שקורים בעודנו משוחחים – ביטול לשכת עורכי הדין כי היא לא מוצאת חן בעיניי השלטון, וגם מדברים על שופטים, יועמ"שים".

יום השיבוש: צעדה בתל אביב במחאה על הרפורמה (צילום: מחאת קפלן)

לאורך השיחה הטונים בין השלושה עלו: "שיגעתם את המוח", אמר ינון, "מה קריסת כלכלה? אתה איש שמאל, יש לך אג'נדה להפיל את הממשלה". גלאון ענה: "כשהדיקטטורה תעבור, הכלכלה תיפגע בצורה משמעותית. כשממשלה מגיעה עם מכלול כזה של ביטול עילת הסבירות, מינוי יועמ"שים מטעם, שופטים שפוטים, ביטול לשכת עורכי הדין ועוד שורה של חוקים ויוזמות כמו הסמכויות שבן גביר רוצה לייחס לעצמו. זו ממשלה קיצונית ומסוכנת שמקדמת פה פרקטיקות של משטרים אפלים וחוקים דיקטטורים ואנחנו לא ניתן לזה לקרות".

לבסוף, הבהיר גלאון: "אם המטרה של המחאה הזאת הייתה להפיל את הממשלה, שאני מודה שלא תמכתי בה, אז היינו מפגינים מהיום הראשון אחרי הבחירות. המחאה פרצה לאחר הנאום של יריב לוין ב־4 בינואר, זה כבר אחרי הקמת הממשלה, זה חודשיים אחרי הבחירות. זה הזמן להתנגד, אחרי מספר שבועות של הידברות שאנשים ציפו שאולי יקרה בה משהו. ברור לאן זה הולך, נתניהו ושותפיו מניחים חקיקה דיקטטורית וביום שני הקרוב אנחנו נתראה בנתב"ג".