דרור סלעי, ממובילי מחאת ההייטק שוחח היום (שלישי) עם מעריב במהלך "יום השיבוש", וסיפר על אירועי היום. "את הבוקר פתחנו במרכז שרונה בתל אביב בשעה שמונה וחצי בבוקר, משם צעדנו למשרדי הממשלה ורשות המיסים בצומת קפלן, בין היתר בגלל שרשות המיסים היא הטיקט של כל מה שאנחנו מכנים "מס דיקטטורה", השקיעה הכלכלית שכולנו חווים בגלל ההפיכה", הסביר, "צעדנו ברחבי העיר ובהמשך חזרנו לרחוב קפלן, שם התנהלו עימותים קשים עם כוחות המשטרה, שנקטו באלימות קשה". הוא המשיך וטען: "המשטרה עשתה תצוגת תכלית, פרשים דרסו אנשים והפעילו עליהם מכת"זיות".

סלעי הוא יזם הייטק שהקים לאורך השנים מספר חברות, בהן חברת הסייבר "גארדיקור". "למזלי, מכרתי בסוף 2021 לחברה אמריקאית את החברה האחרונה שהייתי בין מייסדיה והיום אני עובד בחברה אמריקאית גדולה, כך שהשפעת האירועים הללו עלי שונה מזו של הסטרטאפים", הסביר, "אני בקיא בתעשייה ורואה שסטרטאפים מצוינים מתקשים לגייס כיום כספים וזו מכה קשה מאוד". 

ההפגנה נגד הרפורמה במערכת המשפט בנתב"ג. צילום: דוברות המשטרה

הוא המשיך וציין כי "בעולם נרשם משבר בתחום הייטק כולו, בשל עליות הריבית, אבל המצב בישראל הולך ונהיה גרוע יותר ויותר. זה בא לידי ביטוי גם בסקטורים שלא חוו פגיעה ברחבי העולם, דוגמת סייבר וביו-טק, תחומים חמים בעולם שפשוט לא מצליחים לגייס פה הון". לדבריו, פחות חברות מוקמות בשל ההפיכה המשטרית. "מדובר בחברות שיכלו לייצר אלפי מקומות עבודה בחמש ועשר השנים הבאות, ולהכניס מיליארדים למשק הישראלי, בין היתר בעזרת אקזיטים – אך כל זה לא יקרה, והכספים האלה יהיו חסרים בתקציב המדינה הבא. זה בעצם הכספים של העתיד שלנו. בצד השני, ניתן לראות שיותר ויותר אנשים מחליטים כיום לעזוב את הארץ", סיפר, "במקרה של מדינת ישראל – המשאב העיקרי שלנו הוא ההון האנושי". 

"בשנת 2001 ארזתי את המשפחה ועברנו להתגורר בקליפורניה במשך חמש וחצי שנים. הסיבה לכך היתה, שהמשקיעים דאז בחברה שלי, אמרו שלא ישקיעו בחברה שהמנהלים שלה לא חיים בארצות הברית. את החברה הבאה שהקמתי רשמתי בישראל, והצלחתי לגייס כספים ממשקיעים אמריקאים שהסכימו להשקיע פה. בעצם, כל מה שהצלחנו להשיג בתחום הזה ב-20 השנים האחרונות חזר אחורה. אנחנו חוזרים לימים שלפני 2001, והיום אנשים כבר לא רוצים להשקיע בחברות הישראליות", הסביר.

מחאת ההייטק בתל אביב במסגרת יום השיבוש נגד הרפורמה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
מחאת ההייטק בתל אביב במסגרת יום השיבוש נגד הרפורמה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

איש ההייטק המשיך והדגיש כי לא היה רוצה להיות במצב בו הוא שוקל לעזוב את הארץ בשל המצב. "אני לא הייתי רוצה שאנשים ישקלו לעשות את זה, ולא רוצה לעזוב. אני רואה סביבי את המצב ומכיר אנשים שבתהליכי עזיבה. זה מאוד כואב, אנחנו צריכים את האנשים האלה", הדגיש, "מספיק שכמה אלפי אנשים, הקודקוד של ענף ההייטק הישראלי יעזבו - כדי שכל התעשייה תשקע. יש קבוצה של אנשים שמושכים אותה והיא לא כזו גדולה. המצב ייראה אחרת אם הרבה יעזבו". 

לדבריו, המצב מלחיץ ומטריד: "אני חושב שהנזק כבר נגרם, ועוד נשלם עליו במשך שנים רבות קדימה, הערך של התעשייה, שנבנתה במשך שנים רבות, הושמד. מדובר בנזק עתידי, שכן מרגע הקמת החברה עד שהיא מגיעה למצב של אקזיט, עוברות לפחות חמש שנים, ובעצם רק אז נתחיל לשלם את המחיר", אמר.

מחאת ההייטקיסטים בתל אביב (צילום: ללא)
מחאת ההייטקיסטים בתל אביב (צילום: ללא)

"זה רק קצה הקרחון, ומדובר פה בהשפעה על תקציב המדינה, שבו המדינה אמורה להשתמש למשל כדי לבנות בתי חולים ולסלול כבישים. שליש ממנו מגיע מההייטק – ומה יקרה אם התעשייה הזו תיפגע?", הסביר, "קשה לי להסביר עד כמה המצב חמור. מדברים פה על תמלוגים מהגז הטבעי, אבל ההכנסות ממיסים ישירים שמגיעים מהייטק הם פי 20 מאשר מהגז.

הוא המשיך ותקף את חברי הממשלה: "לצד הפגיעה בהייטק, ישנו גם העידוד של החרדים שלא ללמוד לימודי ליבה. המשמעות היא שגם כאשר נרצה לשקם את התעשייה בעוד כעשור, יהיה פחות כוח אדם זמין לעבוד בה. זאת סערה מושלמת מממשלה שפועלת בכל הכיוונים לגרוס את הכלכלה הישראלית". סלעי סיכם כי "כיום, חצי מכוח האדם הצעיר אינו יודע אנגלית ומתמטיקה, הולכים וקוברים את הפוטנציאל והכישרון בשביל חלומות משיחיים הזויים של אנשים מאוד קיצוניים. השוק יהיה קשה מאוד עבור אלו שאין להם את ההשכלה המתאימה לכך".