גיורא איילנד, ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר, שוחח היום (רביעי) עם אריה אלדד ואיתן כבל בתכניתם ב-103FM והתייחס לדיווחים על התקדמות במגעים בין ישראל לסעודיה, כפי שפורסם מוקדם יותר בוול סטריט ג'ורנל.

נורמליזציה? "סעודיה לא תעשה הסכם עם ישראל כל עוד המונים מפגינים"

לדבריו, "אני חושב ששלושת השחקנים הקשורים בעניין - ארצות הברית, סעודיה וישראל באופן עקרוני מעוניינים לקדם את עסקת החבילה הזאת, שהיא כוללת הרבה תמורות אמריקאיות לסעודיה. התחושה שלי היא שהרבה תלוי בעיקר בצד הסעודי, וצריך בעצם להגיד שמבחינתו המתווה שמסוכם מקובל עליו. אני חושב שישראל תעשה מאמץ מאוד גדול, גם במחירים שיכולות להיות להם משמעויות ביטחוניות, ללכת לקראת העסקה הזאת. ארצות הברית מעוניינת בזה בכדי לבלום בעיקר נטייה סעודית ובכלל ערבית ללכת לקראת סין בשנים האחרונות. ולכן אני חושב שהסיכוי לעסקה כזאת הוא לא קטן". 

לשאלה מדוע ארה"ב רודפת למעשה אחר סעודיה, הסביר: "נכון, כבר הרבה שנים אנחנו מדברים על ההיחלשות של ארצות הברית במזרח התיכון, הנסיגה מאפגניסטן, חוסר ההצלחה בעיראק ובמקומות אחרים. אבל יש פה כמה דברים של שיווי משקל, מי שמאוד התחזק בחצי השנה האחרונה זו איראן, כתוצאה משילוב של דברים - מהרגע שהם הצליחו לדכא בינתיים את ההפגנות והמהומות שהפעם איימו עליהם באמת, העובדה שהרוסים צריכים אותם בגלל נשק, הסינים מחזרים אחריהם. והסעודים שמתסכלים ימינה - שמאלה אומרים 'כאינטרס סעודי רב שנים, אנחנו צריכים יציבות ושהנפט ימשיך לזרום במפרץ. ואם איראן מבטיחה לנו את זה יותר, אז אנחנו נענה לה', וארצות הברית נלחצה מכך זה ולכן היא מוכנה לעשות הרבה יותר, והסעודים מרגישים את זה". 

עוד המשיך ואמר באותו נושא: "התמורה של לקבל מסעודיה יש לה בעיקר, הייתי אומר, נופח תדמיתי שלנו עם העולם הערבי ויביא גם מדיניות מוסלמיות שלא ערביות כמו מלזיה ואינדונזיה, ויוריד אולי חלק מהלחצים על ישראל במישורים אחרים. אני יכול להגיד מידיעה די מבוססת שמהשבוע הראשון שנתניהו הקים את הממשלה הנוכחית הוא שם את הנושא הזה כיעד מספר אחד. אני אומר את זה לזכותו כי את היעד הזה הוא שם עוד הרבה לפני שהיה ברור כמה התנגדות יש לתחומים של רפורמה משפטית". 

באשר לסיוע בתחום הגרעין האזרחי שריאד עתידה לקבל: "הנושא של הגרעין הוא הדבר בעיניי המטריד ביותר. אני חושב שצריכים לעשות בתוך ישראל דיונים מאוד רציניים על מה המשמעות של דבר כזה וכמה זמן ייקח לסעודיה להעביר את היכולת הגרעינית שלה ליכולת לא רק אזרחית אלא מעבר. אני מסכים שהשאלה המשתמעת פה היא השאלה המרכזית בישראל". 

לנושא איראן ומידת השפעתה על סעודיה, ציין: "איראן בנקודת השפעה מאוד גדולה על סעודיה, צריך להבין. ראינו את זה בערך לפני שלוש שנים שהמליצות האיראניות שיתקו למשך 48 שעות חצי מתעשיית הנפט בסעודיה ולא בצורה חשאית כמו מתקפת סייבר, אלא על ידי תקיפות טילים מתואמות מעיראק ומתימן, והסעודים ניגבו את הרוק מהפנים והמשיכו הלאה. בסעודיה יש פער מאוד גדול מהמעמד הפוליטי של סעודיה והיכולת הכלכלית לבין היכולת או המוכנות שלה להפגין כוח צבאי. יש לה הרבה ציוד חדשני, מטוסים אמריקאים הכי מתקדמים, ומצד שני יש פה חולשה שמראה על זה שהנסיכים שם התרגלו לחיים טובים ובטח לא מוכנים להסתכן בסיכון של ממש ולהיכנס לעימותים צבאיים. והאיראנים יודעים לזהות את זה היטב ולנצל את זה". 

בכל הנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני, טען: "אני חושב שזה לא יותר מידי מעניין, במיוחד לא את יורש העצר, אין לו יותר מידי דאגה לפלסטינים, הוא אדם מאוד ציני ואינטרסנט ובטח לא מתחשב בדברים כאלה. מצד שני, אם אתה רוצה להיות מנהיג של העולם הערבי, אז כמו שסדאם בזמנו לא יכול היה להסתפק בהסכם שלום עם ישראל, הוא היה חייב להבטיח לכאורה גם דאגה לנושא הפלסטיני, אז גם הוא יצטרך, אני מניח שזה לא יהיה מכשול גדול". 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103FM