כבר 33 שבועות שאנשי הגליל המערבי, כמו רבים נוספים ברחבי הארץ, יוצאים להפגין כל מוצ״ש מחדש נגד הרפורמה במערכת המשפט. אחד ממוקדי ההפגנה הגדולים באזור הצפון הוא צומת כברי, הנמצא סמוך לעיר נהריה. מדי שבוע, מגיעים לצומת מאות מפגינים מנהריה, מעלות, כפר ורדים, שלומי וקיבוצי האזור. מובילי המחאה באזור חשבו על יוזמה יצירתית במיוחד, והחליטו להכריז על צומת כברי הוותיק כ"צומת הדמוקרטיה". 

פעיל המחאה שאזק את עצמו לרכבת הקלה: "יהדות לא עושים בכפייה"

״בשבוע שעבר החלטנו לבנות בשטח הצומת את מבצר הדמוקרטיה, שמסמל את המאבק שלנו״, מספר אמיר ירחי, אחד ממובילי המחאה בצומת כברי. ״המחאה הזו היא של אנשים קריאייטיבים, כל הזמן עולים רעיונות״, הוא מוסיף. ״אחד הרעיונות היה להקים מבצר. נפגשנו בשעה שבע בבוקר ביום שבת, 25 חבר׳ה, לקחנו את כלי העבודה שלנו ואספנו משטחי עץ מכל היישובים בסביבה. לאחר ארבע שעות, בחום מאוד כבד - סיימנו לבנות את המבצר״.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

צומת ''מבצר הדמוקרטיה'' (צילום: מיכאל עמנואל)
צומת ''מבצר הדמוקרטיה'' (צילום: מיכאל עמנואל)

״לאחר שהרמנו את המבצר על פי התוכנית, קיימנו את ההפגנה כהרגלה״, משתף אייל מאירוביץ׳, תושב האזור שמוביל את המחאה יחד עם ירחי. ״הגיעו כמעל לאלף איש, ביניהם ראש מועצת מטה אשר משה דוידוביץ׳ והח״כית טטיאנה מזורסקי מטעם מפלגת ״יש עתיד״. בטקס חגיגי, ראש המועצה הסיר את הלוט מהשם החדש של הצומת - מבצר הדמוקרטיה״

״בסביבות אחת עשרה בערב, קיבלנו דיווח על אדם שמחריב בברוטליות את המבצר. ראו אותו זורק את דגלי ישראל על האדמה ומפרק את כל מה שבנינו״. לדברי ירחי, המקרה כלל אינו מפתיע וזו לא הפעם הראשונה שישנה אלימות באוויר: ״היו בעבר גם קללות, השחתת שלטים ואף ניסיונות דריסה כלפיי מפגינים. ההפגנה שלנו שלווה ואינה מובילה לחסימת כבישים - אך נראה שלאנשים מסוימים חורה שהמילה ׳דמוקרטיה׳ מתנוססת על שלטים״.

 ״לאחר המקרה, המון אנשים כתבו לנו שישתפו פעולה ויגיעו להפגין ולבנות את המבצר מחדש בשבת הבאה. המאבק הזה מתנהל בין האנשים שבונים - לבין אלו שהורסים. המקרה הנקודתי שלנו - הוא מעין מטאפורה למה שקורה במדינה כולה. כמו שלא ניתן לאף אחד להרוס את המבצר, לא נאפשר לאף אחד להרוס את המדינה. אם ינסו להרוס, נבנה מחדש״, מסכמים ירחי ומאירוביץ׳.