לקראת "העונה הבוערת" – הדיונים בבג"ץ על עילת הסבירות והנבצרות ואחר כך חוק הגיוס וקידום השינויים בוועדה לבחירת שופטים – בליכוד מחפשים דרכים להיחלץ ממה שנראה כרגע מבוי סתום, שעלול רק להחריף את המשבר הפוליטי חברתי. רעיון מקורי שעלה לאחרונה הוא לנצל את פסיקת בג"ץ ליציאה לבחירות - ולהקמת ממשלת אחדות.

האם קיים סיכוי להקמת ממשלת אחדות? ח"כ מהמחנה הממלכתי משיב
לפיד חושף: זה התנאי שלי להקמת ממשלת אחדות | האזינו

בעת שנמשכים כל הזמן הניסיונות של בית הנשיא להביא לחידוש ההידברות, גורמים בליכוד המקורבים לראש הממשלה בנימין נתניהו סבורים כי ההידברות האפשרית היחידה שמסוגלת להביא לפתרון היא עם נשיאת בית משפט העליון, אסתר חיות. לדברי אותם הגורמים, "אם נוכל להגיע
להבנות באשר לנשיא הבא של בית משפט העליון וכן בנוגע למועמדים לשופטים, אזי לא יהיה צורך בקידום מיידי של החוק שישנה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים".

אולם שר המשפטים יריב לוין מביע פסימיות מוחלטת באשר לסיכויי הצלחה של מגעים מסוג זה. על פי גורמים בליכוד ששוחחו עמו, הוא
סבור שאין סיכוי שחיות תסכים לוותר על עקרון הסניוריטי. על כן אומרים גורמים בליכוד כי מכיוון שהאופוזיציה, המחאה וחיות אינם פרטנרים
להידברות – ההידברות היחידה היא זו שמתנהלת בין לוין לבין חברי הליכוד שנתפסים כ"מתונים" והתבטאו בזמן האחרון בעד קידום הרפורמה רק בהסכמה רחבה. 

לאור התבטאויותיהם, בסביבת שר המשפטים עולה חשש ממשי כי אם יוחלט לקדם חד־צדדית את חוק הוועדה לבחירת שופטים - לא יהיה לו רוב בקואליציה.  לכן, בליכוד סבורים כי לוין יסכים לנוסח המרוכך של החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. אולם הוא לא יוותר על חקיקתו, גם באופן החדצדדי, ללא הידברות או הסכמות רחבות.

בהקשר זה, גורמים בליכוד טוענים כי להחלטת בג"ץ בסוגיית החוק לצמצום עילת הסבירות יכולה להיות השפעה מכרעת על המפה הפוליטית. על פי גורם בכיר בקואליציה ששוחח עם "מעריב", "רבים אצלנו בטוחים כי בלבו נתניהו מתפלל לפסילת ביטול עילת הסבירות. אם החוק ייפסל – מחנה הימין יתעורר ויתאחד. כעת מצבנו בסקרים לא מזהיר בגלל מכלול של נסיבות, כולל אלה הביטחוניות. פסילת החוק על ידי בג"ץ תחזיר לליכוד את המנדטים שעזבו אותו לאחרונה". 

יריב לוין, אסתר חיות (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)
יריב לוין, אסתר חיות (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)

לטענת אותם גורמים, "אחת האפשרויות שהיום נראות לגמרי ריאליות ואולי אף מועדפות כדי לצאת מהסרט הרע שבו כולנו נמצאים בחצי השנה האחרונה, היא להשתמש בפסילת החוק בבג"ץ (אם וכאשר) ובעליית הליכוד בסקרים כתוצאה מכך, לטריגר למהלך דרמטי. אם החוק ייפסל,
נתניהו יוכל לצאת לאומה ולהכריז כי 'בהיעדר פרטנר אמיתי להידברות ולהסכמות רחבות ואחרי שבית המשפט פסל חוק שחוקק על ידי הקואליציה שמייצגת את רוב העם, הדרך הנכונה והיחידה לבצע את משאל העם אמיתי על ההחלטה ועל הרפורמה - היא הבחירות.
"נפזר את הכנסת ונלך לבחירות".

זאת, כאשר הליכוד בעלייה אלקטורלית. עוד סבורים הגורמים כי במקרה של הקדמת הבחירות, תיפתח בפני נתניהו האפשרות שכיום לא קיימת: הקמת ממשלת אחדות רחבה. "נתניהו יפנה לבני גנץ, אולי גם ליאיר לפיד, ויציב אותם בפני הבחירה: תנו יד לממשלה רחבה, או ששוב תקום כאן ממשלה ימנית־דתית־הומוגנית", מציינים הגורמים.

על פי רוב הסקרים בחודשים האחרונים, רוב מחנה השמאל מרכז תומך בממשלת אחדות רחבה. לכן במקרה של התממשות התסריט של הקדמת הבחירות, דעת הקהל עשויה להשפיע על ההחלטות של ראשי מפלגות האופוזיציה.