בית המשפט העליון צפוי לדון השבוע בהרכב מלא במספר עתירות שהוגשו נגד חוק ביטול עילת הסבירות. ברקע הדברים, שוחחה עו"ד נורית ליטמן, לשעבר המשנה לפרקליט המדינה, עם אודי סגל וענת דוידוב ב-103FM ואמרה כי "מבחינה משפטית, שופטי העליון יתערבו רק אם יחשבו שאין ברירה אחרת".

ח"כ מהליכוד: "אנשי מחאה אמרו לי - שתלנו לכם מלכודת, ואתם ובג"ץ תיפלו בה"
ספטמבר השחור: אלה הסיכויים לתרחישים הגרועים מכל לממשלה

היא שיערה: "יש 15 שופטים עם עמדות שונות, יש מגוון דעות בבית המשפט העליון ואני לא יודעת איך זה יסתיים. יש אפשרות ביניים שבית המשפט יהיה יצירתי ויחזיר את החוק לכנסת כדי שיחוקק קצת אחרת". 

בהמשך התייחסה ליטמן למעמדם של חוקי היסוד ואמרה: "אבל אצלנו אין חוקה, חוקי היסוד לא השולמו, אנחנו אפילו לא יודעים כיצד אפשר להעביר חוקי יסוד, כרגע אפשר להעביר חוקי יסוד עם רוב רגיל. אז צריך לזכור גם מה המשמעות של חוקי יסוד, כי מאדירים אותם ואומרים 'חוקי יסוד אסור להתערב בהם', אבל מצד שני צריך לזכור גם איך מחוקקים חוקי יסוד במדינת ישראל לעומת מדינות אחרות".

"יש לנו בית משפט ואין מערכת חוקים שקובעת בצורה מלאה את היחסים בין שלוש הרשויות האלה, ולכן, אם היה חוק כזה שקובע איך מחוקקים חוק יסוד, יכול להיות מאוד ששבית המשפט העליון, אם היה חוק יסוד מקבל ברוב של שמונים, המצב היה שונה לגמרי. בסופו של דבר זה שמונים מול ארבעים, זה שהמשמעות שלו היא המיעוטים, גם מי שלא מיוצגים בתוך הממשלה, מסכימים לחקיקה הזאת". 

לבסוף התייחסה ליטמן לדבריו של עו"ד אילן בומבך, המייצג את עמדת הממשלה. "מה שמדהים הוא שמדבר עו"ד אילן בומבך והוא מדבר על קץ הדמוקרטיה", אמרה והוסיפה: "אני אומרת בדיוק אותו הדבר, שאם החוק הזה יעבור ולא יפסל, בוא נגיד שזו תחילת קץ הדמוקרטיה".