מחוץ לאולם בית המשפט בירושלים, בו נערך דיון בעתירות שהוגשו לבג"ץ נגד צמצום עילת הסבירות, התקבצו הבוקר (שלישי) מפגינים משני צדי המתרס - תומכי הרפורמה במערכת המשפט אל מול המתנגדים. בשיחה עם מעריב סיפרו כמה מהם על התחושות, התקוות והציפייה משופטי בית המשפט העליון. 

נציג הממשלה על מגילת העצמאות: "נכתבה בחופזה"; השופט ברון: "תן כבוד"

ראובן חכם מירושלים, תומך ברפורמה, עמד מחוץ לבית המשפט עם שלט עם תמונותיהם של רה"מ נתניהו ונשיאת העליון חיות, לצד הכיתוב: "בחרנו בך (נתניהו) ולא בך (חיות)".

"את השלט הזה הכנתי לפני חמש שנים, והיו ימים שעמדתי פה לבד מול בית המשפט עם השלט הזה. לפנ 30 שנה אהרן ברק עיוות את כל צורת השלטון במדינה. מרגע שהוא אמר שהכל שפיט, זה היה נראה לי מעוות". 

כשאני שואל אותו מה להערכתו יחליטו השופטים, הוא משיב: "הם ימוססו את פסק הדין שלהם. יש להם שפה משפטית, שאם אתה תשב והם ידברו יומיים - אתה לא תבין מילה אחת שהם אומרים. יש להם שפה מפותלת שהיא לא בשביל העמך. היום לא יקרה שום דבר". 

ראובן חכם בשיחה עם מעריב (צילום :מתן וסרמן)

אהוד זקסנברג, מתנגד לרפורמה, מציין בפתח דבריו כי הוא וחלק גדול מהמפגינים שהגיעו עמו לירושלים הבוקר לחמו במלחמה יום הכיפורים. "אנחנו כאן כדי להסביר שאנחנו כאן בנפשנו ובמתינו, שהשארנו בשדות הקרב, נלחמנו למימוש זכותנו להישאר בארץ ישראל, והיום במדינה דמוקרטית, וזה הקרב הנוסף שאנחנו עושים. זה קרב הבלימה שאנחנו מייצרים. גם בסיני נלחמנו בשארית כוחותינו וגם ברמת הגולן, אבל הכל היה על רקע מחדל שקדם לקרבות. לא ניתן יד למחדל נוסף שיביא אותנו לפי פחת כפי שקרה במלחמת יום הכיפורים". 

כשהוא נשאל מה ציפיותיו מהשופטים, הוא עונה: "הייתי מצפה מהשופטים שיבינו שישראל חייבת להישאר דמוקרטית. לא יעלה על הדעת שעילת הסבירות תבוטל". 

אהוד זקסנברג בשיחה עם מעריב (צילום :מתן וסרמן)

אייל יפה, שמתנגד גם הוא לרפורמה, מוסיף: "אנחנו כאן, לוחמי כיפור, כבר יומיים. מאתמול אחר הצהריים אנחנו כאן כדי לומר לבית המשפט העליון, היושב בראש בג"ץ - אנחנו מבקשים שתשקלו בכובד ראש את השיקולים שלכם, כי העם הזה חלוק, מחולק ומשוסע. אנחנו חייבים לחזור ולדבר על בסיס מגילת העצמאות שנמצאת מאחוריי. היא המסמך הכי חשוב שצריך לחזור אליו. אנחנו נחזור על בסיסו לפתח חוקה לישראל". 

לדבריו, "ביטול עילת הסבירות מסכנת אותי כסגן אלוף במילואים, כי היא מביאה אותי למצב שאם אני נוחת במדינה זרה מעבר לים - היא יכולה להכניס אותי לשיפוט בינלאומי". 

אייל יפה בשיחה עם מעריב (צילום :מתן וסרמן)
אריה קינג, חבר מועצה בעיריית ירושלים הקים מאהל מחוץ לאולם, ואמר: "העיר ירושלים חייבת רפורמה כדי להציל את העיר מציפורני הדיקטטורה השיפוטית שהורסת כל חלקה טובה בירושלים".
אריה קינג (צילום :מתן וסרמן)
עו"ד הילה מור זהבי, ממובילות הארגון ״בונות אלטרנטיבה״: ״באנו לחזק את בית המשפט העליון, ולהראות לשופטים שהעם מגבה ותומך בהם. הדיון של בג״ץ הוא היסטורי - וגם המשבר החוקתי שנקלענו אליו. יהיה לנו בהחלט מה לספר לנכדים שלנו. מקווה שיגדלו כאן ויהיו חופשיים. אני מספיק מבוגרת כדי לזכור את האווירה של הסכמי אוסלו - ומה שקורה עכשיו מרגיש אף יותר גדול ממה שהיה אז. אז היה ברור שיש משבר אבל לפחות הייתה מדינה יציבה שתצא מהמשבר. היום אני כבר לא יודעת להגיד מה יהיה, אין יציבות בממשלה. 
בהפגנת תמיכה בבג״צ קיימנו מצעד שפחות כדי להדגיש את הסכנות שצפויות לנשים עם הממשלה - לא פחות מ-37 חוקים בקנה שיפגעו בנשים. הן הראשונות להיפגע.  מאוד מפחיד ולכן אנחנו נלחמות בסכנות שעומדות בפתחינו. זה לא תסריט בדיוני לחלוטין".
שי רוזנטרגן, יו״ר סגן תנועת ״אם תרצו״. במהלך הבוקר הגענו לבית המשפט העליון בירושלים. הגענו כדי לערוך מיצג מיוחד של ״רפובליקת בננות״. פרסנו שטיח עם עצי בננות וארגזים של רבע טון בננות מול בית המשפט העליון. מחינו נגד ניסיונות בג״צ להתערב בחוקי היסוד של מדינת ישראל. מבחינתנו להפוך את מדינת ישראל להפוך לרפובליקת בננות שנשלטת על ידי 15 שופטים. לאחר מכן, קיימנו הפגנה ספונטנית מול הכניסה לחניון בג״צ - בה השתתפו עשרות פעילים. חזרנו על אותם המסרים, שהעם הוא הריבון ולבית המשפט העליון אין סמכות לפסול חוקי יסוד. העם מחליט על המדיניות של מדינת ישראל.  יש ניסיון של בית המשפט העליון להשלים צעד נוסף ומשלים למהפכה החוקתית של השופט אהרן ברק, ואנחנו לא מסכימים לקבל את זה. נמשיך להילחם".