הסכם בילטרלי משמעותי נחתם אמש עם מדינה גדולה, במסגרתו יגיעו לישראל אלפי עובדים זרים. הסכם נוסף עתיד להיחתם בשבוע הבא, במסגרתו צפויים להגיע עוד 50,000 עובדים זרים. בנוסף, מגעים מתקדמים מתנהלים בימים אלה בין משרד החוץ לבין חמש מדינות נוספות. 

ראש אמ"ן לוקח אחריות: "אמ"ן תחת פיקודי כשל, אני הנושא באחריות העליונה"
"מלחמה עם כל צירי ההתנגדות": האולטימטום שהציבו חיזבאללה ואיראן לארה"ב

בדיון שנערך היום (רביעי) בוועדה המיוחדת לעובדים זרים יחד עם שר החוץ אלי כהן, שר הכלכלה ניר ברקת ומנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה אייל סיסו, בישרו שר החוץ כהן ויו"ר הוועדה לעובדים זרים חבר הכנסת אליהו רביבו על הישג משמעותי - לפיו ישראל חתמה אתמול על הסכם להבאת עובדים זרים לענף החקלאות - ובעתיד לענפים נוספים במשק. הממשלה אישרה להתיר כניסה של 5,000 עובדים זרים בחקלאות במסגרת מסלול חדש.

את המהלך הובילו כהן ורביבו ששוקדים על הנושא חודשים רבים, עוד לפני פרוץ המלחמה, בתמיכת ברקת ושר הפנים משה ארבל. ההסכם שנחתם אתמול מהווה צינור חמצן לענף החקלאות, עקב המחסור האקוטי בכוח אדם שספג ענף החקלאות עם פרוץ המלחמה. 

על פי מקורות המעורים בהסכם, כמות העובדים איננה מוגבלת בכמות - משמע שיסופקו עובדים על-פי צורך וללא הגבלה - כאשר השאיפה של המדינה לספק 10,000 עובדים חדשים לענף החקלאות בטווח הקרוב, בהתאם לדרישות מהשטח והיכולת של מדינת היעד לעמוד בביקוש. 

בנוסף, במהלך הדיון חבר הכנסת רביבו בישר כי פעילותו המאומצת של השר כהן נושאת פרי נוסף - ואמר כי הסכם בילטרלי מול אחת המדינות הגדולות בעולם שיסייע לענפים רבים במשק נמצא בשלבים מתקדמים – וצפוי אף הוא להיחתם בשבוע הבא. 

ההסכמים עתידים לספק למשק הישראלי מעל ל-50,000 עובדים זרים לענפים השונים - ולתת מענה לבעיית העובדים הזרים שנוצרה בעקבות המלחמה. 

במקביל, חבר הכנסת רביבו העביר בקשה לשר ארבל, לאפשר מתן אישור חריג ומוגבל בזמן למהגרי עבודה מאריתריאה וסודן ולסטודנטים זרים במטרה שיעבדו באופן חוקי במספר תחומים, זאת בנוסף לפעילות מאומצת לזירוז העסקת פליטים מאוקראינה בענפים המשוועים לידיים עובדות.

השר כהן אמר, כי "משרד החוץ מנהל מגעים לקדם חתימה על הסכמים בילטרליים להבאת עובדים זרים אל מול שבע מדינות. בנוסף, אתמול נחתם הסכם להבאת אלפי עובדים - ובשבוע הבא ייחתם הסכם נוסף ובמסגרתו יגיעו לישראל כ-50 אלף עובדים נוספים ממגוון תחומים חקלאות, סיעוד ביתי, סיעוד מוסדי, תעשייה, ניקיון ובינוי".

"המקור המיידי הגדול ביותר לעובדים זרים כיום הוא עשרות אלפי עובדים שעבדו או השתלמו בישראל בעבר והם יכולים להגיע לכאן. נדאג בעבורם להסרת כל חסם בירוקרטי", הוסיף כהן. "אני רוצה להודות ליו״ר הוועדה לעובדים זרים ח״כ אליהו רביבו על שנכנס לנושא הזה לעומקו ומתכלל את הטיפול בפגיעה הכפולה שנגרמה למשק הישראלי - כתוצאה ממתקפת הטרור ויציאתם של אלפי עובדים זרים מחוץ לישראל ומגבלות וצמצום כניסת עובדים למדינה".

יו"ר הוועדה לעובדים זרים חבר הכנסת רביבו אמר, כי "הבשורה שאנו מביאים היום היא תוצאה של עבודה מאומצת של הוועדה המיוחדת לעובדים הזרים שאני עומד בראשה, יחד עם תמיכה ופעילות אינטנסיבית של גורמי המקצוע במשרד החוץ, בהובלת ידידי שר החוץ אלי כהן. מדובר בבשורה שמשוועים לה אלפי חקלאים ברחבי המדינה - ובעיקר בדרום ובעוטף עזה, חקלאים אשר ספגו מכה קשה עם פרוץ המלחמה, שהובילה לעזיבתם של עובדים רבים בענף. להם אנו אומרים היום : אתם לא לבד".

"אני מתחייב שאמשיך לפעול ולהפוך כל אבן, עד אשר נספק מספיק ידיים עובדות למשק הישראלי - על שלל ענפיו. אני מודה לשר החוץ אלי כהן על התמיכה, העבודה הקשה והתוצאה המשמעותית שאותה אנו חושפים היום בוועדה. ברצוני להודות גם לשר הכלכלה ניר ברקת, על שיתוף הפעולה עם הוועדה מאז פרוץ המלחמה על-ידי סיוע בהצפת צורך בעובדים זרים בענפים נוספים ולראש מנהל עובדים זרים במשרד הפנים עו״ד ענבל משאש על עבודתה המסורה לקידום הנושאים", הוסיף.

יצוין כי הממשלה אישרה את הגדלת העובדים הזרים בתחום החקלאות לאור העובדה שהגידולים החקלאיים הולכים ונרקבים ולשם כך נדרש פתרון מהיר. בדרך כלל משרד המשפטים צריך לאשר את ההסכמים הללו, אולם בעקבות זעקת החקלאים שדרשו פתרון מהיר משרדי הפנים והמשפטים התגמשו. 

ענף הבנייה

בדיון משותף שהתקיים הבוקר בוועדת הפנים והוועדה לעובדים זרים, דרש יו"ר ועדת הפנים חבר הכנסת יעקב אשר, להביא לישראל עובדים עבור ענף הבניה לא רק באמצעות הסכמים בילטרלים בין מדינות, ולאפשר לתאגידים להביא עובדים באופן עצמאי שלא תחת הבירוקרטיה המסרבלת.

הדיון המשותף בוועדת הפנים והוועדה לעובדים זרים  (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
הדיון המשותף בוועדת הפנים והוועדה לעובדים זרים (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

חבר הכנסת אמר את הדברים לאחר שנציג משרד החוץ העריך כי יתכן שמדינות כגון סין, איתה מבקשת המדינה לחתום הסכם בילטרלי לייבוא עובדים בתחום הבניין, תסרב לשלוח עובדים לישראל במהלך המלחמה. אשר אמר בתגובה כי "חייבים לייצר פתרונות יצירתיים לתקופה הזו, אנחנו לא פועלים בתנאים סטריליים, זו תקופת חירום וחייבים למנוע את קריסת המשק ושוק הדיור.

"ההסכמים הבילטרלים", הסבירה עורכת הדין דינה דומיניץ ממשרד המשפטים, "מטרתם הבאת כוח אדם איכותי, מניעת סחר בבני אדם ומיגור תופעת דמי תיווך לא חוקיים".

ח"כ אשר הזהיר: "לא אקדם נושאים של הממשלה אם לא אקבל תשובה מקצועית לשאלה מדוע לא לשנות לתקופה קצרה את השיטה. זה הזמן של משרדי הממשלה לזהות שאנחנו במצב חירום ולטפל בכלים לא רגילים בבעיה. התוצאה צריכה להיות רכבת אווירית של עובדים בתחום הבניין שיוציאו אותנו מהמשבר. תפתחו את השוק תוך פיקוח מירבי".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בישיבה כי יתקיים דיון בנושא ותימסר תשובה בעניין לוועדה.

עוד נמסר בישיבה על ידי נציג משרד החוץ כי יתקיים פיילוט עם מקסיקו להבאת בין 500 ל-1000 עובדי בניין, וכי הסכם נוסף יחתם עם הודו. נציג המשרד אמר כי השגריר בהודו פועל לקבל מועד לחתימה על ההסכמים.

"פיטורי עובדי בניין ערביים על רקע גזעני לא מתקבלים על הדעת"

נושא נוסף עליו דובר בישיבה הוא פיטורי עובדי בניין ערבים ישראלים בעקבות המלחמה. יו"ר ועדת עובדים זרים בכנסת, חבר הכנסת רביבו, התייחס לנושא ואמר: "לא נקבל פיטורים של עובדי בניין ערבים ישראלים על רקע המתיחות המלחמתית. מי שפוטר מוזמן לעדכן אותנו מי הקבלן שפיטר אותו ואנחנו נטפל בעניין - קבלן שפיטר עובדים ישראליים לא יקבל עובדים זרים מחו"ל. 

יגאל סלוביק, מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אמר בתגובה: "התאחדות הקבלנים מתנגדת לכל התנהגות גזענית; אם יש קבלנים חברים בהתאחדות שפיטרו עובדים על רקע גזעני אנחנו נטפל בזה".