סגנית שגריר ישראל לשעבר במצרים רות וסרמן לנדה, התראיינה היום (רביעי) לרדיו צפון 104.5FM, והתייחסה לצד המצרי בסוגייה העזתית. "המצרים למודי נסיון בעצמם מכל מה שקשור לחמאס ומטרור, חמאס והאחים המוסלמים זה היינו הך. הם מבינים דבר אחד - הם לא רוצים זליגה של היעדר היציבות ברצועת עזה לסיני, והם עומדים על זה בצורה מאוד נחושה", ציינה. 

תקיפה עוצמתית בג'באליה, קרבות עזים בין כוחות צה"ל לחמאס | תיעוד מבפנים
ההצעה המפתה של צה"ל לתושבי עזה: זה מה שתקבלו עבור מידע על חטופים

היא הדגישה כי במציאות, למצרים אין כלל אמון באנשים מעזה: "יש רגישות לכל ייחול או סברה שהפלסטינים ינועו לכיוון סיני ולמצרים - הם מבינים מה זה פלסטינים מעזה אצלם והם חוששים מזה ולא מוכנים. הם לא יכולים להעמיד כוח צבאי שיאבטח אותם, הם לא סומכים עליהם. הם לא סומכים על חמאס ולא סומכים על העזתים. זה לא פוליטקלי קורקט מבחינתם, אז כן חשוב להם לתת מענה לאוכלוסיה האזרחית בעזה כי יש להם דעת קהל פנים מצרית שכביכול בעד האחים הפלסטינים בעזה".

לנדה הזכירה את הלחץ הפנים מצרי בסוגייה זו: "הם מקימים בית חולים שדה בצד המצרי של רפיח, עכשיו סיכמו את זה עם הסעודים ועם האמריקאים, שהם יאפשרו תחת בדיקה, גם את הפצועים שהם מוכנים ממש לחלץ ולהביא לטיפול, רק אחרי בדיקה של נפגעים שהוא לא מסתנן, איזה לוחם או גורם טרור. זה דבר חשוב וטוב וזה גם מוריד לחץ מישראל, אבל העיקר נותן איזשהו מזור לדעת הקהל המצרית שרוצה שהממשלה שלהם תטפל בעזתים".

היא פירטה בנוגע לאינטרסים המשותפים של ישראל ומצרים: "יש כמעט זהות אינטרסים עם ישראל. הם מבינים את האיום, הם מבינים מי זה החמאס ולמה הם מסוגלים, ושלא אכפת להם מהתושבים העזתים. אבל למרות שמדובר במדינה לא דמוקרטית יש לדעת הקהל משקל. בכל המדינות הללו יש כוח לרחוב גם במצרים, גם בירדן - והמדינות, המשטרים ההנהגות מבינים, גם בערב הסעודית, גם באיחוד האמירויות".

"למרות שזה לא נראה ככה - והם מבינים היטב את הסכנה שכרוכה בחוסר היציבות שנוצרה באיזור, הם מאוד חוששים מזה. אין להם עניין שהדבר הזה יזלוג לתוך הגבולות שלהם וגם יעשה את מה שהוא עושה בקרב דעת הקהל שהיא יכולה לקום גם על המשטר עצמו", הוסיפה. 

סייע בהכנת הכתבה: אריק ברח"ד.