מלחמת חרבות ברזל: גורם במחלקת המדינה האמריקאית אמר היום (שבת) בריאיון לרשת CNN כי מטרת ביקורו של המזכיר אנתוני בלינקן היא לקיים תקשורת עקיפה עם איראן, ולמנוע הידרדרות למלחמה אזורית. זה יהיה ביקורו החמישי של בלינקן בישראל מאז פרוץ המלחמה. בתוך כך, נשיא איראן איברהים ראיסי שלח מסר מאיים לישראל ואמר: "היישות הציונית תושמד, למרות התמיכה שלה היא זוכה בעולם".

המלחמה שתשבור את נשיא ארה"ב? תרחיש האימים של ג'ו ביידן
אנשי צוות בקמפיין ביידן: אם לא תקרא להפסקת אש - תפסיד את הבחירות‎

ביום שני, בפעם החמישית מתחילת המלחמה, מזכיר המדינה של ארצות הברית בלינקן צפוי לבקר בישראל ובמדינות נוספות במזרח התיכון. בישראל ייפגש בלינקן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, עם הנשיא הרצוג, עם שר החוץ ישראל כ"ץ, עם שר הביטחון יואב גלנט ועם חברים נוספים בקבינט המלחמה. הנושא המרכזי והחשוב שיעמוד במוקד השיחות של בלינקן הוא  - החזון הישראלי ליום אחרי המלחמה ברצועת עזה, השליטה הביטחונית וההנהגה האזרחית שצריכים לקום בעזה אחרי שהחמאס יסולק מהרצועה.

מזה שבועות מספר שהמל"ל בהובלת צחי הנגבי ובשיתוף פעולה עם השר לעניינים האסטרטגיים, רון דרמר, וצוותו מקיים סדרה של דיונים במטרה לייצר תוכנית סדורה המהווה מענה לשאלת השליטה המדינית, האזרחית והביטחונית ברצועת עזה. בשל הרגישות הפוליטית הרבה שבנושא היום שאחרי - הוחלט להציג את תוכנית המל"ל לדיון הקבינט המדיני-ביטחוני ולאחר מכן לפרסם את המסמך.

בנימין נתניהו, אנתוני בלינקן (צילום: חיים צח / לע״מ)
בנימין נתניהו, אנתוני בלינקן (צילום: חיים צח / לע״מ)

המסמך, כאמור, הוכן לקראת ביקורו בישראל של מזכיר המדינה האמריקאי, והתוכנית הישראלית ליום שאחרי תעמוד במוקד שיחותיו של בלינקן עם בכירי הדרג המדיני הישראלי. יצויין כי מחלקת המדינה האמריקאית היא הגוף בתוך הממשל בוושינגטון שמחזיק ב"תיק עזה" ומטפל בכל היבטי הנושא.

בשונה מאנתוני בלינקן עצמו שנתפס כגורם מתון, בעל זיקה משמעותית ליהדות וכן -לישראל, חלק מאנשי מחלקת המדינה, בייחוד - מהדרג הלא בכיר, השייכים לדור הצעיר ולענף הפרוגרסיבי , מחזיקים בעמדות שלא נחשבות לפרו-ישראליות ובמידה רבה הם מתנגדים למדיניות של הנשיא ביידן התומכת תמיכה מלאה במלחמה שישראל מנהלת נגד חמאס בעזה. לדוגמה, חלק מאנשי הצוות של מחלקת המדינה מתנגדים לאישור של משלוחי הנשק לישראל, בעוד שהנשיא ביידן מתעקש על כך.