גובר המתח בתוך ממשלת חירום בעקבות הוויכוח שפרץ בסוף השבוע סביב החלטת הרמטכ"ל להקים ועדת בדיקה צה"לית לחקירת התנהלות הצבא ב-7.10 ובמהלך המלחמה. בעקבות העימות הקולני בדיון הקבינט המדיני-ביטחוני השר בני גנץ תקף את ראש הממשלה נתניהו וטען כי "הקבינט היה צריך לדון בתהליכים אסטרטגיים שישפיעו על המשך המערכה ועל ביטחוננו בעתיד. זה לא קרה, והאחריות על כך היא על ראש הממשלה. עליו האחריות לתקן, ולבחור - בין אחדות וביטחון ובין פוליטיקה".

בתגובה יועצו של נתניהו, יונתן אוריך, פרסם הודעה בשם הליכוד , בה תקף את גנץ: "חובתו של הקבינט המדיני ביטחוני היא לשאול שאלות ולקבל תשובות. זאת לא פוליטיקה. בעת מלחמה, כשהעם מאוחד, מצופה מגנץ לנהוג באחריות ולהפסיק לחפש תירוצים להפר את הבטחתו להישאר בממשלת האחדות עד לסיום המלחמה".

מסיבת עיתונאים של נתניהו, גלנט וגנץ (צילום: מרק ישראל סלם)
מסיבת עיתונאים של נתניהו, גלנט וגנץ (צילום: מרק ישראל סלם)

התשובה מטעם גנץ לא איחרה לבוא והייתה תוקפנית לא פחות: "נתניהו מטיף על קיום הבטחות - היקום קורס לתוך עצמו. מצפים מנתניהו ונציגיו, להביא הארכה למינוי המפכ"ל ונציבת שירות בתי הסוהר ביום ראשון בישיבת הממשלה, כפי שהתחייבו, וכפי שנכון לביטחון ישראל". חילופי המהלומות האלה, שהתרחשו דקות ספורות לפני כניסת השבת, הובילו את המערכת הפוליטית לדיון סוער סביב השאלה: האם ימיה של ממשלת החירום ספורים והיא עומדת לקראת ההתפרקות?

אולם, שורה של שרים בליכוד שאיתם שוחחנו בעקבות הריב המתוקשר בין הליכוד למחנה הממלכתי, סבורים כי אצל גנץ טרם התקבלה ההחלטה באשר לפירוק החבילה. "ממשלת החירום אינה קרובה לפירוק. אלו ויכוחים קשים אך עדיין לא פרישה מהממשלה" - העריך שר בכיר. להערכת גורם נוסף בקואליציה: "גנץ טרם קיבל החלטה לגבי מועד ועילה ליציאה, אך הוא בהחלט בונה קייס יציאה".

רה''מ נתניהו (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
רה''מ נתניהו (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

נראה כי בזמן האחרון, כולל הריב האחרון על ועדת הבדיקה של הרמטכ"ל, גנץ מכשיר את הקרקע לצאת ברגע שירצה. כאשר זה יקרה הוא ינסה להפיל על נתניהו את האחריות לפירוק ממשלת החרום". בתוך כך, בממשלה לא יודעים להעריך , האם במקרה של עזיבת גנץ את ממשלת חירום, תקווה חדשה בראשות השר גדעון סער תעזוב גם היא או תעדיף להישאר לעוד תקופה.

בינתיים הממשלה ממשיכה את עבודתה בהרכב הנוכחי.  היום השרים יתכנסו לשייבה השבועית שתתקיים בקריה בתל אביב וידונו בשורה של נושאים,  ביניהם - התכנית להעצמה ולפיתוח כלכלי חברתי ביישובים הדרוזים והצ'רקסים בגליל ובכרמל וביישובי רמת הגולן; הפעלת מרכזי חוסן בשנת 2024 וכן נושאים נוספים. מה שלא יעלה לדיון בישיבת הממשלה הוא התקציב לשנת 2024. במזכירות הממשלה מתכוונים לקבוע ישיבת הממשלה מיוחדת שתוקדש לדיון בהצעה ראשונית לתקציב 2024 המועד לדיון ייקבע בהמשך השבוע.