ה"וושינגטון פוסט" דיווח היום (ראשון) כי גורמים אמריקאים חוששים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו עשוי לראות בהרחבת הלחימה בלבנון מפתח להישרדותו הפוליטית. זאת, על רקע ביקורת מבית על כישלונה של ממשלתו למנוע את מתקפת חמאס הרצחנית ב-7 באוקטובר.

מי הבכיר שחוסל בדירה בחאן יונס? | צפו בתיעוד
הממשלה מתפרקת? גנץ ואיזנקוט ייעדרו מישיבת הממשלה

עוד דווח, כי הממשל הזהיר את ישראל בשיחות פרטיות מפני הסלמה משמעותית בלבנון. אם ישראל תעשה זאת, הערכה סודית חדשה של סוכנות הביון הביטחונית (DIA) מצאה כי יהיה קשה לצה"ל להצליח משום שנכסיו ומשאביו הצבאיים יהיו דלילים מדי בהתחשב בעימות בעזה, לדברי שני אנשים המכירים את הממצאים. דובר ה-DIA לא מסר תגובה בנושא.

יותר מתריסר פקידי ממשל ודיפלומטים שוחחו עם ה"וושינגטון פוסט", חלקם בעילום שם, כדי לדון במצב הצבאי הרגיש בין ישראל ללבנון. מומחה לזירה הלבנונית שפועל במכון מחקר בוושינגטון אמר כי "החשש הגדול הוא שהמלחמה, אם תתפתח, בין ישראל ללבנון תהיה קטלנית הרבה יותר מהמכה שספגה לבנון ב-2006. מספר ההרוגים בלבנון עלול להגיע ל-300 עד 500 אלף איש, ויגרור פינוי נרחב של צפון ישראל".

מזכיר המדינה אנטוני בלינקן יצא ביום חמישי למזרח התיכון בפעם הרביעית מאז פתחה ישראל במלחמה בעזה לאחר מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. הנסיעה מגיעה על רקע החשש ממלחמה רחבה יותר באזור.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה של ארה''ב אנתוני בלינקן (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה של ארה''ב אנתוני בלינקן (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)


חיזבאללה, יריב ותיק של ארצות הברית עם לוחמים מאומנים היטב ועשרות אלפי טילים ורקטות, רוצה להימנע מהסלמה משמעותית, כך לפי גורמים אמריקאיים, שאומרים כי מנהיג הארגון, חסן נסראללה, מבקש להימנע ממלחמה רחבה יותר. בנאומו ביום שישי הבטיח נסראללה תגובה לתוקפנות הישראלית, תוך שהוא רומז כי הוא עשוי להיות פתוח למשא ומתן על סימון הגבול עם ישראל.
 
בלינקן צפוי להגיע לישראל מחר ולדון בצעדים ספציפיים כדי "להימנע מהסלמה", אמר דוברו מאט מילר. "זה לא אינטרס של אף אחד - לא של ישראל, לא של האזור, לא של העולם - שהסכסוך הזה יתפשט מעבר לעזה", אמר מילר. אך השקפה זו אינה אחידה בממשלת ישראל.

מאז המתקפה של חמאס באוקטובר, בכירים ישראלים דנו בפתיחת מתקפת מנע על חיזבאללה, אמרו פקידים אמריקאים. אפשרות זו נתקלה בהתנגדות מתמשכת מצד ארצות הברית בשל הסבירות שהיא תמשוך את איראן, התומכת בשתי הקבוצות, וכוחות פרוקסי אחרים לעימות – אפשרות שעשויה לאלץ את ארצות הברית להגיב צבאית בשמה של ישראל.
 
גורמים רשמיים חוששים כי עימות בקנה מידה מלא בין ישראל ללבנון יעלה על שפיכות הדמים של מלחמת ישראל-לבנון ב-2006, בשל ארסנל הנשק ארוך הטווח והמדויק של חיזבאללה. "מספר הנפגעים בלבנון יכול לנוע בין 300 אלף ל-500 אלף וכרוך בפינוי מסיבי של כל צפון ישראל", אמר בילאל סעב, מומחה ללבנון במכון המזרח התיכון, מכון חשיבה בוושינגטון.

חיזבאללה עלול לפגוע בעומק ישראל יותר מבעבר ולפגוע במטרות רגישות כמו מפעלים פטרוכימיים וכורים גרעיניים, ואיראן עשויה להפעיל מיליציות ברחבי האזור. "אני לא חושב שזה יהיה מוגבל לשני היריבים האלה", אמר סעב.

האיום בעימות רחב יותר המשיך לגדול אתמול, כאשר חיזבאללה שיגר כ-40 רקטות לעבר ישראל בתגובה להתנקשות במנהיג חמאס סאלח אל-עארורי ובשישה אחרים בתקיפה אווירית בפרברי ביירות, בירת לבנון, מספר ימים קודם לכן.

תיעוד הרגעים לאחר הפיצוץ שחיסל את סאלח אלעארורי. צילום: רשתות ערביות

בשבועות האחרונים קרבות היריות הקבועים של ישראל עם חיזבאללה לאורך הגבול הפכו אגרסיביים יותר, וגררו נזיפות פרטיות מוושינגטון, אמרו פקידים אמריקאים.

על פי המודיעין האמריקאי שנבחן על ידי ה"פוסט", צה"ל פגע בעמדות הכוחות המזוינים של לבנון (LAF) הממומנים על ידי ארצות הברית יותר מ-34 פעמים מאז ה-7 באוקטובר, אמרו גורמים המעורים בנושא.

בכיר במועצה לביטחון לאומי אמר כי ממשל ביידן היה "ישיר וקשוח מאוד" עם הישראלים בנושא ואמר כי פציעות והרוגים של הכוחות המזוינים של לבנון אינם מקובלים.

עוד אמר הבכיר כי בראש סדר העדיפויות עומדת שמירה על אמינותם של הכוחות המזוינים של לבנון וכי על הקהילה הבינלאומית לעשות כל שביכולתה כדי לחזק אותם ולתמוך בהם, שכן הם יהוו מרכיב חיוני בכל תרחיש של "היום שאחרי" בלבנון שבו חיזבאללה נחלש ומהווה פחות איום על ישראל.
 
עם זאת, הבכיר הדגיש כי חיזבאללה הוא "איום לגיטימי" על ישראל ואמר כי יש לישראל זכות להגן על עצמה.

גורם ישראלי רשמי אמר ל"פוסט" כי ישראל אינה מכוונת לעמדות חיל האוויר והאשים את חיזבאללה בהגברת המתיחות. "חיזבאללה החל לירות לשטח ישראל ללא התגרות ב-8 באוקטובר והמשיך לעשות זאת על בסיס יומי, תוך שהוא יורה אלפי רקטות. ישראל נאלצה להגיב מתוך הגנה עצמית", אמר הבכיר.

ירי לעבר מטרות חיזבאללה בלבנון (צילום: פלאש 90)
ירי לעבר מטרות חיזבאללה בלבנון (צילום: פלאש 90)

"כתוצאה מהתוקפנות של חיזבאללה נאלצו עשרות אלפי ישראלים לעזוב את בתיהם. מדינת ישראל לא תחזור לסטטוס קוו שלפני המלחמה, שבו חיזבאללה מהווה איום צבאי ישיר ומיידי על ביטחונה בגבול ישראל-לבנון", הוסיף הבכיר.

כאשר בכירים ישראלים העלו לראשונה את הרעיון לתקוף את חיזבאללה בימים הראשונים של העימות בעזה, פקידים אמריקאים מיד הביעו התנגדות, אמר בכיר בממשל.

פקידים ישראלים היו משוכנעים בתחילה כי הארגון הלבנוני החמוש עומד מאחורי פלישת חמאס וקיבלו מודיעין גרוע על כך שמתקפה של חיזבאללה תתרחש בימים שלאחר ה-7 באוקטובר, לדברי שני פקידים אמריקאים בכירים. בישראל היו חששות עמוקים שהממשלה תחמיץ את הסימנים לתקיפה אלימה נוספת.

הסיכון שישראל תפתח במתקפה על חיזבאללה מעולם לא נעלם, אמרו בכירים בבית הלבן ובמחלקת המדינה, אך בשבועות האחרונים גבר החשש מהסלמה גדולה, במיוחד לאחר שישראל הודיעה על נסיגה זמנית של כמה אלפי חיילים מעזה ב-1 בינואר - החלטה שעשויה לפתוח משאבים למבצע צבאי בצפון.
 
"יש להם יד חופשית יותר להסלים", אמר גורם אמריקאי.

פקיד אמריקאי אחר אמר כי הכוחות שישראל הסיגה מעזה יוכלו להיפרס בצפון לאחר שינוחו ולהתכונן לגל לחימה נוסף. אבל חיל האוויר הישראלי גם עמוס יתר על המידה, לאחר שביצע תקיפות בלתי פוסקות מאז תחילת המלחמה באוקטובר, אמר הבכיר, והסביר את הערכת סוכנות המודיעין הביטחונית כי הסלמה בלבנון תרחיב את הכוחות הישראליים.

הטייסים עייפים, והמטוסים צריכים להיות מתוחזקים ומותאמים מחדש, אמר הבכיר. הם יעמדו בפני משימות מסוכנות יותר בלבנון מאשר בעזה, שם לחמאס אין כמעט הגנה נגד מטוסים ליירט מטוסים תוקפים.

ביום חמישי שלח ביידן לישראל את השליח המיוחד עמוס הוכשטיין כדי לעבוד על הסכם להפחתת המתיחות בגבול לבנון-ישראל. המטרה בטווח הקרוב היא לפתח תהליך להתחלת משא ומתן על הסכם תיחום קרקעות שיוכל להגדיר היכן וכיצד שני הצדדים פורסים כוחות לאורך הגבול במאמץ לייצב את המצב.

עמוס הוכשטיין (צילום: REUTERS/Issam Abdallah)
עמוס הוכשטיין (צילום: REUTERS/Issam Abdallah)

 
פקידים אמריקאים וצרפתים נמצאים בדיונים עם ממשלת לבנון על הצעה לפיה ממשלת לבנון תשתלט על חלק מגבול לבנון-ישראל, במקום חיזבאללה, כדי להרגיע את חששותיה של ישראל, כך לפי שני גורמים המעורים בשיחות.

"אנחנו ממשיכים לבחון ולמצות את כל האפשרויות הדיפלומטיות עם שותפינו הישראלים והלבנונים", אמר בכיר במועצה לביטחון לאומי. החזרת אזרחי ישראל ולבנון לבתיהם ולחיות בשלום ובביטחון היא בעלת חשיבות עליונה לארצות הברית".

עוד דווח, כי פקידים אמריקאים מודים כי חיזבאללה לא צפוי להסכים להסכם גבול בזמן שעשרות פלסטינים בעזה נהרגים או נפצעים כתוצאה מתקיפות צה"ל.

בתוך הממשל יש תפיסות שונות לגבי האינטרס של נתניהו במשא ומתן לפתרון הסכסוך עם חיזבאללה. פקיד אמריקאי בכיר אמר כי התחייבותו של המנהיג הישראלי ליצור "שינוי יסודי" כדי לטפל בלחימה בגבול עם חיזבאללה אינה אלא הברקה שנועדה לסחוט ויתורים מהארגון הלבנוני. אחרים אמרו שאם מחר תסתיים המלחמה בעזה, הקריירה הפוליטית של נתניהו תסתיים גם היא, מה שיתמרץ אותו להרחיב את העימות.

"ההיגיון הפוליטי של נתניהו הוא להתאושש אחרי הכישלון ההיסטורי של ה-7 באוקטובר ולהראות לציבור הישראלי איזושהי הצלחה", אמר סעב. "אני לא בטוח שללכת אחרי חיזבאללה זו הדרך הנכונה לעשות את זה, כי המערכה הזו תהיה הרבה יותר מאתגרת מזו בעזה".

כשנשאל אם תמריצים פוליטיים מניעים את שאיפותיו הצבאיות של נתניהו, אמר גורם בכיר בממשלת ישראל כי "ראש הממשלה ימשיך לנקוט בצעדים הדרושים כדי להבטיח את ישראל ואת עתידה".