הדיון בבית הדין הבילנאומי בהאג נגד ישראל: חבר הכנסת ויושב ראש מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, טען היום (שבת) בחשבון ה-'X' שלו כי ישראל תהיה חייבת לגבות מחיר "על הפארסה האנטישמית המתקיימת כרגע בהאג, ביוזמת דרום אפריקה".

טענות לאונס ורצח עם בעזה: הדיון האבסורדי נגד ישראל בהאג
שיקום עזה בתמורה לנורמליזציה עם סעודיה: ההצעה החדשה שהוצגה לביידן

עוד הציע ראש המפלגה, כי הדבר צריך להתבטא בראש ובראשונה בניתוק היחסים הדיפלומטיים עם דרום אפריקה, שלטענתו הינה "מדינה התומכת בארגוני טרור בעולם ובפרט בחמאס ובחיזבאללה". "במקביל מדינת ישראל חייבת לקרוא ליהודים בדרום אפריקה לעלות לישראל ולא לחכות לפרץ אנטישמיות שיכלול רדיפה ופגיעה ביהודים, כפי שההיסטוריה לימדה אותנו", כתב.

כזכור, נציג דרום אפריקה אמר בדיון ביום חמישי האחרון כי "ישראל מכפיפה את העם הפלסטיני למשטר אפרטהייד, ומבצעת רצח עם בפלסטינים". שר המשפטים של דרום אפריקה הוסיף: "ישראל מטילה מצור ארוך שנים על עזה, ומונעת כניסה ביבשה ובים. היא יישות כובשת". 

הנציגים מדרום אפריקה בבית הדין בהאג (צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)
הנציגים מדרום אפריקה בבית הדין בהאג (צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)

טענות דרום אפריקה התמקדו גם במצב ההומניטרי ברצועה: "93% מהאוכלוסיה סובלת מרעב חמור. מכל האנשים בעולם, שסובלים בימים אלו מרעב – יותר מ-80% נמצאים בעזה. מומחים צופים שיותר עזתים ימותו מרעב וזיהומים מאשר מהתקיפות של צה"ל. ישראל חוסמת העברת ציוד רפואי לצרכי חירום". בנוסף, טוענת דרום אפריקה, כי ישראל ביצעה פשעי מין בילדים ובנשים וחוטפת תושבים.

בהמשך, הובאו ציטוטים של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט שלטענת דרום אפריקה מביעים דה-הומניזציה לפלסטינים. בין היתר הובא הציטוט השנוי במחלוקת של גלנט בתשעה באוקטובר, אז אמר: "לא יהיה חשמל, לא יהיה מזון, לא יהיה דלק - הכל סגור. אנחנו נלחמים בחיות אדם ואנחנו נוהגים בהתאם". בנוסף, הובאו דבריהם של השר עמיחי אליהו, שהציע "להטיל פצצת אטום על עזה", וח"כ ניסים ואטורי שרק שלשום חזר על הצהרתו שיש "לשרוף את עזה".

הצוות המשפטי של ישראל בהאג (צילום: רויטרס)
הצוות המשפטי של ישראל בהאג (צילום: רויטרס)

"ח"כים חזרו וקראו למחיקה, חיסול, שיטוח והריגה של כל כל תושביה", הוסיף הנציג. "המחוקקים קראו להפצצות חסרות רחמים, כשחלקם מציעים 'נכבה יותר גדולה מ-1948'".

בהמשך הדיונים, לדרום אפריקה ולישראל יהיו שעתיים בימים נפרדים להשמיע את טענותיהן בעד או נגד צעדי חירום. לא תהיה עדות עדים ולא חקירה נגדית. המצגת תהיה בעיקר טיעונים משפטיים שיובאו על ידי פקידי מדינה וצוותי עורכי הדין הבינלאומיים שלהם. הדיונים השבוע יעסקו רק בהענקת אמצעי חירום. שופטים בבית הדין הבינלאומי מעניקים לעתים קרובות אמצעים כאלה, הכוללים בדרך כלל בקשה ממדינה להימנע מכל פעולה שעלולה להחמיר את המחלוקת המשפטית.

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: REUTERS/Jerry Lampen)
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: REUTERS/Jerry Lampen)

החלטה על הצעדים הבאים צפויה בשבועות שלאחר הדיונים. פסקי הדין של בית הדין הבינלאומי הם סופיים וללא ערעור, אך אין לו דרך לאכוף אותם. כאמור, פסיקה נגד ישראל עלולה לפגוע במוניטין הבינלאומי של המדינה וליצור תקדים משפטי.