בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג הודיע הערב (רביעי) כי ההכרעה בנוגע לצו הביניים לעצירת המלחמה ברצועת עזה תימסר ביום שישי בצהרים.

יש סיבה להיות מרוצים: הצוות הישראלי בהאג נתן הופעה מעולה
עדויות מה-7/10 וסיוע הומניטרי: טיעוני ישראל ביום השני לדיון בהאג

גופי חדשות דרום אפריקאים מפרסמים כי גורמים מדיניים בכירים דיווחו שהתקבלו אינדיקציות מסביבת בין הדין הבינלאומי לצדק בהאג, וכי החלטה בעניין התביעה נגד ישראל צפויה להתקבל ולהתפרסם עד ליום שישי הקרוב.

על אף הפרסומים בדרום אפריקה, עד כה לא נמסרה הודעה רשמית מטעם בית הדין הגבוה לצדק וגם בישראל לא קיבלו אינדיקציות המצביעות על אמינות הדיווחים.

לכל החלטה שתתקבל בבית הדין ישנן השלכות מדיניות ואופרטיביות על ישראל בדגש על הלחימה ברצועת עזה.

אם נטיית השופטים היא לקבל את התביעה הדרום אפריקאית נגד ישראל, בית הדין צפוי לפרסם צווי ביניים שיגבילו או יפסקו עצירה של המשך הלחימה.

הנציגים מדרום אפריקה בבית הדין בהאג (צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)
הנציגים מדרום אפריקה בבית הדין בהאג (צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)

לצו כזה בשל עצמו אין השפעה ישירה אלא אם הוא נתמך על ידי מועצת הביטחון של האו"ם. אם יתממש התסריט השלילי הזה, ישראל תצטרך לוודא כי ארצות הברית תטיל וטו על ההחלטה ובכך ינטרלו את הדרישה לעצירת המלחמה.

כמו כן, בית הדין יכול לקבל באופן חלקי בלבד את הטענות של דרום אפריקה נגד ישראל. במקרה זה קיימת אפשרות של הוצאת צווים מצומצמים שידרשו מישראל לא לעצור את המלחמה, אלא לפתוח מעברים למתן סיוע ללא הגבלות. בית הדין יכול גם לדחות על הסף את התביעה נגד ישראל, במקרה זה לא צפויים גם צווי הביניים. 

צעדת הזדהות עם ישראל בהאג (צילום :משרד החוץ)

יצוין כי ההחלטה שצפויה להתפרסם היא בעניין הסעדים הזמניים בלבד ולא פסק הדין הסופי. לטענת המומחים למשפט הבינלאומי, החלטה מסוג זה יכולה לקחת שנים (לפי תקדימים מהעבר), על כן השאלה האמיתית והרלוונטית לתקופה הקרובה היא האם השופטים יוציאו החלטת ביניים שקוראת להפסקת אש, דבר שגם בלי יכולת אכיפה עלול לפגוע בישראל בזירה הבינלאומית. 

בישראל מעדיפים לא להתבטא בנושא ולהמתין להחלטת בית הדין ורק לאחר מכן הדרג המדיני יקבל החלטות באשר לתגובה ישראלית.