על רקע תשובת חמאס למתווה לעסקה לשחרור חטופים, שגובש בעסקת פריז, העיתון הלבנוני "אל-אח'באר", המקורב לחיזבאללה, פרסם הבוקר (רביעי) את נוסח התגובה של ארגון הטרור שמורכב משלושה עמודים ובו תיקונים ו"נספחים מיוחדים" לערבויות הנדרשות שמטרתן "לעצור את התוקפנות של ישראל".

על פי הדיווח, השלב הראשון - שיימשך כ-45 ימים, יצאו כוחות צה"ל מהאזורים המיושבים ברצועה, בתמורה לשחרור חטופים ללא רקע צבאי. על פי הנוסח, ישוחררו נשים וילדים מתחת לגיל 19, וכן קשישים וחולים, בתמורה ל"מספר מסוים" של מחבלים פלסטינים. בנוסף, חמאס דורש את הגברת הסיוע ההומניטרי, שיקום בתי החולים וחזרתם של תושבי צפון הרצועה לבתיהם.

לוחמי צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

שלט להחזרת החטופים (צילום: Amir Levy/Getty Images)
שלט להחזרת החטופים (צילום: Amir Levy/Getty Images)

בשלב השני, כך על פי הדיווח, ישוחררו כל החטופים הגברים בתמורה למספר אסירים פלסטינים, כאשר שוב לא צוין מספר ספציפי, וכן נסיגה מוחלטת של כוחות צה"ל מרצועת עזה. השלב השלישי יימשך גם הוא 45 ימים, ובמהלכו יוחלפו גופות בין הצדדים, וכן יימשכו ההליכים ההומניטריים כפי שסוכם בשלב הראשון והשני.

עוד דווח בלבנון, כי בתמורה לשחרור הנשים החולים והמבוגרים - חמאס דורש את שחרורם של האסירים הביטחוניים הקטינים, הנשים, אסירים מעל גיל 50 ואסירים חולים. כמו כן, דורש ארגון הטרור את שחרורם של 1,500 מחבלים, בהם כאלה שנשפטו למאסרי עולם. חמאס גם דרש בטיוטה שהגיש את שיפור תנאי המחבלים בבתי הכלא, והסרת ה"עונשים" שננקטו נגדם לאחר ה-7 באוקטובר. כמו כן, ישנה דרישה לעצור את ה"פולשנות" ועליית היהודים להר הבית, והחזרת התנאים כפי שהיו בעבר. בטיוטה כאמור, גם מופיעה דרישה להגביר את הסיוע ההומניטרי לרצועה, כשחמאס דורש לא פחות מ-500 משאיות של סיוע ודלק על בסיס יומי. 

הרס בעיר עזה (צילום: AFP via Getty Images)
הרס בעיר עזה (צילום: AFP via Getty Images)

עזתים קוראים נגד חמאס (צילום: דובר צה''ל)
עזתים קוראים נגד חמאס (צילום: דובר צה''ל)

אל-אח'באר מדווח עוד כי במסגרת העסקה, יש להבטיח שכל הפצועים, בהם נשים וילדים, יוכלו לצאת לטיפול בחו"ל ללא הגבלות, אספקת והכנסת ציוד כבד על מנת לפנות את ההריסות, אספקת ציוד הגנה אזרחית, תהליך בנייה מחדש של בתי החולים והמאפיות, כניסה של לא פחות מ-60 אלף קרוואנים ומכולות, 200 אלף אוהלי מקלט (בקצב של 50 אלף בשבוע), ושיקום מלא של תשתיות החשמל, התקשורת והמים.

מוקדם יותר היום דווח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הסכים לנצור את האש ברצועת עזה, בין שלבי העסקה לשחרור חטופים משבי חמאס, ועשה זאת מבלי לעדכן מראש את חברי קבינט המלחמה. קטאר הייתה זו שביקשה לנצור את האש ברצועה במהלך ההתקדמות בין השלבים, על מנת שהמשא ומתן בין הצדדים יוכל להימשך.

על פי הדיווח, ראש הממשלה נתניהו אישר את הבקשה לאחר שקיים שיחה עם ראש המוסד דדי ברנע, כשהאחרון שהה בפסגה בפריז, שעסקה במתווה לעסקה לשחרור החטופים. לדברי גורמים המעורים בפרטים, חברי קבינט המלחמה קיבלו על כך עדכון רק לאחר הסכמתו של ראש הממשלה. מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "ההנחייה של ראש הממשלה לראש המוסד היא קבועה - לשתף את כל חברי קבינט המלחמה ולקבל את התייחסותם".

בנימין נתניהו בקבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנימין נתניהו בקבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

ארגון הטרור הודיע אמש כי דחה את מתווה עסקת החטופים שגובש בפסגה בפריז, וחזר לדרוש את עצירת הלחימה, ו"הסרת המצור על עזה". ההודעה יצאה זמן קצר לאחר שראש ממשלת קטר התייחס אליה, במהלך מסיבת עיתונאים עם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן בדוחא. מהמוסד נמסר: "תשובת חמאס הועברה על ידי המתווך הקטארי למוסד ופרטיה נלמדים לעומק על ידי כלל הגורמים העוסקים במו״מ".

כמו כן, חמאס דרש פעם נוספת את שחרור כל האסירים הביטחוניים שמוחזקים בישראל והחזרת כל תושבי הרצועה למקומם. בנוסף, הודו בארגון הטרור למצרים וקטר על מעורבותם במגעים. גורמים ישראלים מסרו בתגובה כי "החמאס אמר את דברו והוא - 'לא'. ישראל לא תקבל את סיום המלחמה כתנאי לעסקה".